Telenor og VimpelCom i nytt strategisk partnerskap med Alfa Group for regional utbygging av mobiloperasjonen i Russland

Investeringen har til hensikt å sette fortgang i den planlagte regionale utbyggingen av VimpelComs mobiloperasjoner i Russland så vel som å styrke VimpelComs posisjon i det nåværende kjernemarkedet i Moskva-området. Den regionale utbyggingen vil skje gjennom VimpelComs selvstendige datterselskap, VimpelCom-Region. I tillegg til kjøp av aksjer for USD 24,7 mill. fra VimpelCom og Dr. Dmitri Zimin, en av grunnleggerne av og betydelig aksjeeier i VimpelCom, har også Telenor opsjoner på å kjøpe en minoritetspost i VimpelCom-Region.

"Utsiktene for vekst i Russland er meget gode, med en befolkning på 145 millioner mennesker og foreløpig bare 3,4 millioner mobilabonnenter på landsbasis. VimpelCom er godt posisjonert til å styrke sin rolle som en ledende nasjonal mobiloperatør i Russland gjennom kombinasjonen av Telenors kompetanse innen telekommunikasjon og Alfas erfaring innen forretningsutvikling i Russland", sier Tormod Hermansen, konsernsjef i Telenor.

VimpelCom opplyste også i dag at Dr. Dmitri Zimin, VimeplComs president, har trådt ut av sin posisjon som General Director. Jo Lunder, tidligere viseadministrerende direktør i Telenor Mobil i Norge og nåværende administrerende direktør i VimpelCom, har også trådt inn i posisjonen som General Director.

Gjennom avtalen vil Telenor og Alfa Group nominere alle ni medlemmene av VimpelComs styre, inkludert tre uavhengige. Telenor skal nominere fem medlemmer. Den ene av disse skal skje etter samtykke med Alfa Group. Alfa Group skal nominere fire medlemmer.

VimpelCom er den nest største mobiloperatøren i Russland med 1.020.000 abonneneter (pr. 26.04.01) og en markedsandel i Moskva på rundt 40 prosent (pr. 31.12.00). VimpelCom er notert på New York Stock Exchange.

VimpelCom
VimpelCom er en ledende leverandør av telekommunikasjonstjenester i Russland, og opererer innen 'Bee Line'-familien av merkenavn. Dette er ett av de sterkeste merkenavnene i Russland. Mobillisensene til VimpelCom Group dekker om lag 70 prosent av Russlands befolkning (100 millioner mennesker), inkludert Moskva by og Moskva-regionen. VimpelCom var det første russiske selskapet som ble notert på New York Stock Exchange (NYSE: VIP).

Alfa Group
The Alfa Group of Companies ble etablert i 1988 og har utviklet seg til en av Russlands største finans- og industrigrupper. Alfa-gruppen har aktiviteter innen bank, forsikring, kapitalforvaltning, olje og gass, eiendom og varehandel. Alfa Eco er gruppens avdeling for handel og industri med interesser innen olje, metaller, gruvedrift og engrossalg. Alfa Bank er en av de største privateide bankene i Russland målt i forvaltningskapital, og har et omfattende nasjonalt nettverk av 51 avdelingskontorer i 26 regioner over hele Russland samt 4 internasjonale avdelinger. Alfa Bank kjøpte nylig en strategisk eierpost i Golden Telecom (NASDAQ: GLDN) som leverer integrerte telekommunikasjonsløsninger over hele Russland og i andre land innen Samveldet av Uavhengige Stater.

Telenor
Telenor er et av Norges største børsnoterte selskaper med en omsetning i 2000 på 37,6 milliarder kroner og med omlag 21.000 medarbeidere i inn- og utland. Telenor er Norges ledende selskap innen formidling av tale, informasjon, kunnskap og underholdning og har i tillegg til virksomheten i hjemmemarkedet en omfattende og raskt voksende virksomhet i en rekke land i Europa og Sørøst-Asia. Telenor er notert på Oslo Børs (TEL) og på Nasdaq i New York (TELN).