Vostok Nafta: TREMÅNADERSRAPPORT VOSTOK NAFTA INVESTMENT LTD (TIDIGARE VOSTOK NAFTA HOLDING INVESTMENT LTD) AVSEENDE PERIODEN 1 JANUARI 2007–31 MARS 2007

På extra bolagsstämma den 24 maj 2007 beslutades att knoppa av Vostok Naftas icke-Gazpromportfölj i ett nytt separat bolag, Vostok Nafta Holding Investment Ltd. I samband med denna omstrukturering bytte Vostok Nafta Investment Ltd namn till Vostok Gas Ltd, medan det nya bolaget övertog namnet Vostok Nafta Investment Ltd. Denna tremånadersrapport avser det nya bolaget och återfinns även i det prospekt avseende omstruktureringen som offentliggörs den 25 maj 2007.

- Periodens resultat uppgick till 3,41 miljoner US-dollar (MUSD) (57,62 för motsvarande period föregående år). Resultat per aktie blev under perioden 0,07 USD (1,25).

- Koncernens substansvärde uppgick till 377,89 MUSD den 31 mars 2007 (385,38), motsvarande 8,21 USD per aktie (8,37). Givet en växelkurs SEK/USD om 6,98 var motsvarande värden 2 638,59 miljoner svenska kronor (MSEK) respektive 57,33 SEK. Substansvärdet som rapporteras månadsvis reflekterar marknadsvärdet på koncernens tillgångar minus skulder.

- Under perioden 1 januari 2007–31 mars 2007 minskade substansvärdet per aktie i USD med 1,91 procent. Under samma period minskade Credit Suisse First Boston ROS-index med 0,78 procent mätt i USD. Antalet aktier per utgången av mars 2007 uppgick till 46 020 901.

Tidigare Vostok Nafta Holding Investment Ltd.

Bolaget har till dess utnyttjande av teckningsoptionerna och nyemissionen genomförts endast 1 aktie. För att visa meningsfull per aktie data för samtliga perioder, har det antal aktier använts som uppnås vid full anslutning. Kapitalet som anskaffas i samband med den förestående nyemissionen har dock ej beaktats i beräkningarna.

Bakgrund

För att synliggöra värdet av de icke Gazpromrelaterade innehaven i Gamla Vostok Nafta, erbjuda en mer direkt och väl genomlyst exponering mot Gamla Vostok Naftas övriga portfölj av tillgångar, samt att tillgodose olika investerares riskpreferenser godkände aktieägarna i Gamla Vostok Nafta vid en extra bolagsstämma den 24 maj 2007 styrelsens förslag om en omstrukturering av Gamla Vostok Nafta.

Omstruktureringen innebär en avknoppning av den icke Gazpromrelaterade delen av Gamla Vostok Naftas portfölj i form av ett nytt bolag, Nya Vostok Nafta. Som en följd av Omstruktureringen ändrade Gamla Vostok Nafta den 24 maj 2007 namn till Vostok Gas.

Nya Vostok Nafta kommer att fortsätta att investera i enlighet med tidigare strategier, med tydligt och uthålligt fokus på Ryssland och dess grannländer. Mandatet kommer dock att breddas med avseende på geografiska områden och industriella sektorer. Vidare ger bildandet av Nya Vostok Nafta och det kapitaltillskott Bolaget tillförs i samband med Omstruktureringen bättre förutsättningar att tillvarata de investeringsmöjligheter som finns i Ryssland och övriga OSS-länder.

Det är styrelsens uppfattning att avknoppningen synliggör fördelarna med de icke Gazpromrelaterade investeringarna, samt möjliggör en större flexibilitet när det gäller den framtida förvaltningen av dessa investeringar. Nya Vostok Naftas fördelar inkluderar bland annat:

– En bevisad historik i regionen och inom en rad sektorer.

– Möjlighet till ökad fokusering på portföljen.

– Starkt affärsflöde som ett resultat av företagsledningen och Gamla Vostok Naftas varumärke.

– En mer homogen risk/avkastningsprofil.

Koncernräkenskaperna i delårsrapporten är upprättade som om Omstruktureringen av Gamla Vostok Nafta skett den 30 september 2003 och omfattar koncernredovisningen för de bolag som kommer att ingå i Nya Vostok Nafta-koncernen; Vostok Komi (Cyprus) Ltd, Vostok Nafta Sverige AB, RusForest Ltd, samt RusForest (Cyprus) Ltd. Omstruktureringen innebär vidare att resultat- och balansposter hänförliga till icke Gazpromrelaterade tillgångar, vilka redovisats i andra bolag inom Gamla Vostok Nafta-koncernen, ingår i koncernräkenskaperna.

Transaktionerna då Nya Vostok Nafta förvärvar företagen ovan samt icke Gazpromrelaterade tillgångar vilka redovisats i andra bolag inom Gamla Vostok Nafta-koncernen utgör transaktioner mellan företag under samma bestämmande inflytande. Dessa transaktioner har redovisats till de värden som posterna var redovisade till i det överlåtande företaget, d.v.s. den såkallade redovisade värde-metoden (predecessor accounting) har tillämpats.

De överförda resultaträkningsposter som tidigare redovisats i andra företag inom Gamla Vostok Nafta-koncernen än de nu i sin helhet överförda koncernföretagen avser icke-Gazpromrelaterade realiserade och orealiserade vinster och förluster från finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via resultaträkningen, resultat från investeringar i intresseföretag, utdelningsintäkter med tillhörande kupongskattekostnader, samt administrativa kostnader hänförliga till den icke-Gazpromrelaterade verksamheten.

De överförda balansräkningsposter som tidigare redovisats i andra företag inom Gamla Vostok Nafta-koncernen än de nu i sin helhet överförda koncernföretagen avser icke Gazpromrelaterade långfristiga och kortfristiga finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via resultaträkningen, investeringar i intresseföretag, obetalda aktietransaktioner, samt fordringar på intressebolag.

Övertagandet av dessa resultaträkningsposter och tillgångar har redovisats med eget kapital som motpost, d.v.s. som om överföringen av de icke Gazpromrelaterade resultaträkningsposterna och tillgångarna till Nya Vostok Nafta skett genom ett ägartillskott. Se vidare – Not 1.

Räkenskapsåret är 1 januari–31 december.

(För fullständig rapport se bifogad fil)