Q1 2008 - Rapport og presentasjon

SalMar har hatt en god start på 2008 i et marked med lavere laksepris enn tilsvarende kvartal i 2007. Selskapet leverer gode resultater og spesielt er resultatfremgangen for SalMar Nord-Norge gledelig.
Driftsinntektene for SalMar ASA var NOK 348,5 millioner i første kvartal 2008. Driftsresultat før justering av biomasse ble på NOK 63,5 millioner for perioden sammenlignet med 137,8 millioner i tilsvarende kvartal 2007. Endringen i driftsresultatet skyldes i hovedsak lavere laksepriser og et lavere slaktekvantum enn første kvartal 2007. Slaktevolumet er imidlertid i samsvar med selskapet planer, og målet for totalvolumet for 2008 opprettholdes.

Vi er fornøyd med resultatet for årets tre første måneder sett under ett.  I et kvartal hvor lakseprisene har vært lavere en tilsvarende kvartal i fjor, klarer SalMar igjen å levere gode driftsmarginer. Driftsmarginene for virksomheten i Midt-Norge er gode, og det er relativt sett en betydelig fremgang i driftsmarginen i virksomheten i Troms, den lavere lakseprisen tatt i betraktning, sier konsernsjef Leif Inge Nordhammer og fortsetter:

Vi har fortsatt en god biologisk situasjon i våre oppdrettsanlegg. Det å ha fokus på biologi og operasjonell drift er det viktigste våre medarbeidere kan gjøre for å videreføre veksten i SalMar.

SalMar ASA hadde driftsinntekter på NOK 348,5 millioner i første kvartal 2008, mot NOK 423,8 millioner i tilsvarende periode i fjor. Endringen skyldes kombinasjon av lavere slaktevolum og lavere priser.

Konsernets driftsresultat før justering av biomasse ble NOK 63,5 millioner i første kvartal 2008, mot NOK 137,8 millioner i samme kvartal 2007. Resultatet må ses i sammenheng med den lavere prisen på sløyd laks i første kvartal 2008 i forhold til tilsvarende periode 2007. For SalMar Midt-Norge ga dette et driftsresultat per kg sløyd vekt på NOK 7,72 og for SalMar Nord-Norge NOK 3,72 i første kvartal 2008.

SalMar eier 50 % av Norskott Havbruk AS som driver oppdrettsvirksomhet i Skottland og på Shetland. Virksomheten omsatte for NOK 195,7 millioner i første kvartal 2008 og fikk et driftsresultat på NOK 22,6 millioner, mot NOK 64,7 millioner i tilsvarende kvartal 2007.

SalMars nøkkeltall for resultatmåling under regnskapsstandarden IFRS er EBIT (driftsresultat) før justering av biomasse. Verdijustering av biomasse knytter seg til å verdsette biologiske eiendeler (biomasse) til markedsverdi i stedet for kostpris. Dette kan, som i dette kvartalet, gi store utslag i en periode i forhold til endring av pris og sammensetning av biomasse. SalMar rapporterer EBIT før justering av biomasse for å kunne vise resultatet av driften i perioden.

Lakseprisen for første kvartal 2008 har vært lavere enn tilsvarende kvartal i fjor, men høyere enn i fjerde kvartal 2007. 2008 har startet positivt for næringen og eksportvolumene pr utgangen av april har vært høyere enn samme periode for et år siden. Land som Frankrike, Russland, og Polen er blant de landene som bidrar mest til økningen i eksportvolumene.

SalMar konsern inkludert Norskott Havbruk AS forventer å slakte ca. 73 000 tonn sløyd vekt i 2008. For året som helhet fordeler dette seg med ca. 47.000 tonn sløyd vekt for SalMar Midt-Norge og ca. 13 000 tonn sløyd vekt for SalMar Nord-Norge. Norskott Havbruk forventer å slakte ca. 26.000 tonn sløyd vekt, hvorav SalMars andel er 50 % (ca. 13 000 tonn sløyd vekt).

For ytterligere informasjon, kontakt:
Leif Inge Nordhammer, CEO, +47 916 85 250
Roar Husby CFO, +47 982 06 974