Orientering om afholdt generalforsamling i Scandinavian Properties A/S

København, 2011-04-29 14:54 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Den 29. april 2011 kl. 10.00 blev der afholdt ordinær generalforsamling i Scandinavian Properties A/S, CVR-nr. 28 98 25 50 ("Selskabet"), på Selskabets kontoradresse, Sundkrogsgade 21, 2. sal, 2100 København Ø.

a) Bestyrelsens beretning om Selskabets virksomhed i det forløbne år.

b) Fremlæggelse af revideret årsrapport til godkendelse og meddelelse af decharge for bestyrelse og direktion.

c) Vedtagelse af fordeling af overskud eller underskud efter forslag fra bestyrelsen.

d) Valg af bestyrelse.

e) Valg af revisorer.

f) Eventuelle forslag fra aktionærer og bestyrelse.

g) Eventuelt.

Bestyrelsesformand Kim Lautrup bød velkommen og udpegede herefter på bestyrelsens vegne advokat Torben Bille Ahrendt-Jensen fra Accura Advokatpartnerselskab til dirigent.

81,55% af selskabskapitalen og 90,63% af stemmerne var repræsenteret på generalforsamlingen.

Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen var lovlig indvarslet og beslutningsdygtig i henhold til dagsordenen.

Dirigenten redegjorde for de ændrede regler i den nye selskabslov om afvikling af generalforsamlinger, herunder reglerne i selskabslovens § 101 om, hvad aktionærerne kunne kræve med hensyn til godtgørelse af, hvordan resultatet af afstemninger var forløbet, samt mulighederne for at gå frem efter de hidtidige principper, hvis ingen aktionærer gjorde indsigelse. Da der ikke var nogen indsigelser, lagde dirigenten til grund, at generalforsamlingen kunne gennemføres på traditionel vis, for så vidt angår alle beslutninger.

a.  Bestyrelsens beretning blev aflagt af Selskabets adm. direktør Erik Bresling.

Den på generalforsamlingen gennemgåede præsentation kan hentes på selskabet hjemmeside: www.scandinavianproperties.dk.

b.  Selskabets reviderede årsrapport for 2010 blev forelagt af selskabets revisor Tonny Løbner fra PricewaterhouseCoopers.

Resultatopgørelsen udviste et underskud efter skat på DKK -125,3 millioner og balancen pr. 31. december 2010 udviste en egenkapital på DKK 4,4 millioner.

Tonny Løbner gennemgik herefter en række nøgletal og oplysninger om selskabets udvikling.

Dirigenten gik herefter videre til beslutningsdelen og godkendelsen af årsrapporten og konstaterede, at generalforsamlingen enstemmigt godkendte årsrapporten samt meddelte decharge til bestyrelsen og direktionen for regnskabsåret 2010.

Selskabets reviderede årsrapport for 2010 kan hentes på selskabet hjemmeside: www.scandinavianproperties.dk.

c.  Bestyrelsen foreslog at årets resultat blev overført til næste regnskabsår.

Forslaget blev godkendt enstemmigt af generalforsamlingen.

d.  Bestyrelsen foreslog genvalg af Kim Lautrup og Erik Bresling og nyvalg af Anders Bjerre-Poulsen.

Michael Hansen ønskede ikke genvalg til bestyrelsen.

Forslaget blev godkendt enstemmigt af generalforsamlingen.

Bestyrelsen består herefter af følgende generalforsamlingsvalgte medlemmer: Kim Lautrup, Erik Bresling og Anders Bjerre-Poulsen.

Bestyrelsen konstituerede sig efterfølgende med Kim Lautrup som formand.

e.  Generalforsamlingen besluttede enstemmigt at genvælge PricewaterhouseCoopers, Esbjerg, som Selskabets revisor.

f.   (i) Dirigenten oplyste, at der fra bestyrelsen side var stillet forslag om, at det samlede vederlag til bestyrelsen for regnskabsåret 2011 skal være DKK 300.000.

Forslaget blev vedtaget af generalforsamlingen.

(ii) Dirigenten oplyste, at der fra bestyrelsen side var stillet forslag om at afnotere selskabets B-aktier fra Nasdaq OMX Copenhagen A/S ("OMX") samt om at bemyndige dirigenten til at foretage de fornødne vedtægtsændringer som følge af sletningen af Selskabets B-aktier fra handel på OMX.

Dirigenten redegjorde kort for processen i forbindelse med en afnotering og gav herefter ordet til Selskabets adm. direktør Erik Bresling, der uddybede det i indkaldelsen fremsatte forslag om afnotering af Selskabets B-aktier.

Baggrunden for forslaget er, at bestyrelsen har vurderet, at de kontante og arbejdsmæssige konsekvenser af en fortsat optagelse til handel på OMX er relativt store og ikke opvejer de fordele, der er ved at være optaget til handel på OMX. Dertil kommer, at selskabet, i forbindelse med den igangværende salgsproces af Angered Centrum, føler sig hæmmet af de børsretlige oplysningsforpligtelser.

Det er derfor bestyrelsens opfattelse, at det er i Selskabets og aktionærernes interesse, at selskabets B-aktier søges afnoteret fra OMX.

Dirigenten opfordrede herefter de tilstedeværende aktionærer til at komme med kommentarer og/eller indsigelser til forslaget.

Spørgsmål

• En aktionær spurgte, om konsekvensen af en afnotering er, at Selskabets B-aktier vil blive værdiløse. Hertil svarede Selskabets ledelse, at formålet med en afnotering netop er at undgå, at selskabets aktier bliver værdiløse. En afnotering er således, efter bestyrelsens opfattelse, en del af løsningen på selskabets nuværende situation.

• En aktionær spurgte, om Selskabet, efter en afnotering af Selskabets B-aktier, løbende vil påtage sig at formidle salg af b-aktionærernes aktier? Hertil svarede selskabets ledelse, at der ikke forelå konkrete planer herom, men at det eventuelt kunne ordnes af Selskabets administrator.

Generalforsamlingen drøftede herefter en eventuel afnotering og konsekvenserne heraf.

Generalforsamlingen besluttede enstemmigt at vedtage bestyrelsens forslag om at afnotere selskabets B-aktier fra OMX, samt at bemyndige dirigenten til at foretage de fornødne vedtægtsændringer som følge af sletningen af Selskabets B-aktier fra handel på OMX.

g.  Eventuelt

En aktionær ønskede at høre, hvordan Selskabets nuværende ledelse betragtede Selskabets tidligere ledelses varetagelse af Selskabets ledelse, herunder særligt om den nuværende ledelse mente, at den tidligere ledelse havde forsømt sit arbejde ved at udvise passivitet. Hertil svarede Selskabets nuværende ledelse og et tidligere medlem af Selskabets ledelse afvisende. Det var således ikke deres opfattelse, at den tidligere ledelse havde forpasset væsentlige investerings- og/eller salgsmuligheder som følge af passivitet, eller i øvrigt tilsidesat sit ledelsesansvar.

Da ingen yderligere ønskede ordet, blev generalforsamlingen hævet.

Som dirigent:

Torben Bille Ahrendt-Jensen