Kommuniké från årsstämma

Årsstämma i ElektronikGruppen BK AB (publ) ägde rum måndagen den 9 maj 2011 kl 17.00 i bolagets lokaler på Grimstagatan 160 i Vällingby.

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningarna för moderbolaget och koncernen samt beviljade ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören för räkenskapsåret 2010.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag:

Att utdelning för räkenskapsåret 2010 ska utgå med 0,25 kronor per aktie. Som avstämningsdag fastställdes den 12 maj 2011. Utdelningen beräknas att sändas ut genom Euroclear Sweden AB den 17 maj 2011.

Att omvälja Kenneth Lindqvist, Thomas Wernhoff, Catharina Lagerstam och Magnus Norman till styrelseledamöter.

Att utse Kenneth Lindqvist till styrelsens ordförande och Thomas Wernhoff till styrelsens vice ordförande.

Att arvode till styrelsen ska utgå med totalt 550 000 kronor, varav 200 000 kronor till ordföranden, 150 000 kronor till vice ordföranden och 100 000 kronor till var och en av övriga stämmovalda ledamöter. Beslutet innebär oförändrade arvoden jämfört med 2009 och 2010.

Att ingen särskild ersättning ska utgå för arbete i styrelsens utskott.

Att välja revisionsbolaget Ernst & Young AB att vid sidan av nuvarande revisor Ola Wahlqvist verka som bolagets revisor för en mandatperiod fram till årsstämman 2012. Ernst & Young AB kommer att utse den auktoriserade revisorn Jonas Svensson som huvudansvarig revisor.

Att arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Att utse en valberedning bestående av Thomas Wernhoff (som valberedningens ordförande), Kenneth Lindqvist, Johan Ålander och Jens Hansson, samt fastställa arvode för arbete i valberedningen om 5 000 kronor per sammanträde och ledamot som inte representerar någon huvudägare.

Att godkänna det förslag som lagts fram beträffande riktlinjer för ersättning till koncernledningen, vilket innebär oförändrade riktlinjer jämfört med 2009 och 2010.

Att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv av egna aktier av serie B upp till ett sammanlagt antal av högst tio procent av det totala antalet aktier i bolaget. Vidare bemyndigades styrelsen att under tiden fram till nästkommande årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om överlåtelse av egna aktier. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska därvid kunna ske för att bolaget ska ha möjlighet att använda de egna aktierna som likvid vid, eller finansiering av, företagsförvärv eller andra typer av strategiska investeringar och förvärv.

Att godkänna förslaget om ändring i bolagsordningen 11 §, i allt väsentligt innebärande att reglerna om tid för kallelse till årsstämma och annan bolagsstämma tas bort.

Styrelsen i ElektronikGruppen BK AB

För ytterligare information
Kenneth Lindqvist, styrelseordförande ElektronikGruppen BK AB, tel 070-310 18 23
Håkan Lundgren, informationschef ElektronikGruppen BK AB, tel 08-759 35 79

Denna information är sådan som ElektronikGruppen ska offentliggöra enligt lagen om värdepappers­marknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller NASDAQ OMX Stockholms Regelverk för emmittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 maj 2011, kl 09.15.

ElektronikGruppen är en av Nordens ledande leverantörer av högteknologiska komponenter, system och produktions-utrustningar till elektronikindustrin. Koncernen består av ett 15-tal bolag organiserade i tre affärsområden. Tillsammans är bolagen verksamma i elva länder i Nordeuropa och Asien. Koncernen omsatte 922 Mkr under 2010. Aktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic i Stockholm.

PRM_kommunike_arsstamma2011_slutlig.pdf