Periodemeddelelse for 1. januar 2011 til 18. maj 2011

Schaumann Properties A/S’ fondsbørsmeddelelse nr. 10 / 2011

Periodemeddelelse for 1. januar 2011 til 18. maj 2011

Resumé:

• Der arbejdes videre med en nedbringelse af selskabets balance, og det vurderes, at der fortsat er grund til at undersøge mulighederne for en rekonstruktion. Vigtige forudsætninger for en rekonstruktion er faldet på plads.
  • Det associerede selskab Schaumann Retail Finland 1A/S blev rekonstrueret i perioden.
  • Koncernens generelle finansielle stilling er stort set uændret siden 31.12. 2010.

Væsentlige begivenheder og transaktioner

Der er i perioden fortsat arbejdet med realisation af aktiver og gennemførelse af projekter og restruktureringer af associerede selskaber.

På selskabets ordinære generalforsamling i april blev det enstemmigt vedtaget at nedsætte selskabets aktiekapital med 99% til dækning af tab. Aktiekapitalen er herefter godt 1 mio. kr. Samtidig blev bemyndigelserne til bestyrelsen til udstedelse af nye aktier ajourført, således at bestyrelsen kan udvide aktiekapitalen med op til nom. 500 mio. kr.

Der er betingede tilsagn om - og planer for frigørelse af Schaumann Properties A/S fra alle gælds- og kautionsforpligtelser, som er godkendt af alle relevante pengeinstitutter bortset fra Roskilde Bank, der har stillet yderligere krav for en eventuel medvirken.

Der arbejdes på at nå en løsning, som Roskilde Bank kan tiltræde.

Driften i perioden

Driften af hotellet på Potsdamer Platz i Berlin er forløbet planmæssigt, og på naboejendommen forløber indretningen af fitness- og wellness-centeret med Holmes Place som lejer ligeledes planmæssigt med forventet aflevering i efteråret 2011.

Byggeriet af et kompleks med et Føtex-varehus, en Netto-butik, et apotek og 39 ejerboliger på Stationsvej i Birkerød forløber planmæssigt med forventet færdiggørelse i 2. kvartal 2012.

Driften af udlejningsboligerne, af forskellige erhvervsejendomme og af ejendommene i de associerede selskaber i hhv. Nordtyskland og Finland går ligeledes som forventet.

En erhvervsejendom i Glyngøre og et jordstykke i Frankrig er afhændet sidst i perioden, hvilket isoleret set har mindsket balancesummen med godt 25 mio. kr.

Der er gennemført en rekonstruktion af det associerede selskab Schaumann Retail Finland 1 A/S. Selskabet havde pr årsskiftet ikke likviditet til at betale renterne på sine udestående obligationer, og fik desuden kort efter en væsentlig uforudset udgift vedr. en voldgiftssag.

Rekonstruktionen af Schaumann Retail Finland 1 A/S, som blev enstemmigt vedtaget på et obligationsejermøde den 6. maj og på en ekstraordinær generalforsamling i Schaumann Retail Finland 1 A/S den 10. maj, indebærer, at Schaumann Retail Finland 1 A/S har fået halveret sin obligationsgæld til 104 mio. kr. Egenkapitalen i Schaumann Retail Finland 1 A/S er dog fortsat negativ med 230 mio.kr.

I samme forbindelse har Schaumann Retail Finland 1 A/S fået reduceret rentesatsen på sin obligationsgæld og har fået stillet likviditet til rådighed til fortsat drift. Til gengæld er Schaumann Properties A/S’ ejerandel reduceret fra 50% til 26%.

Der er endvidere indgået betingede aftaler om salg af 39 udlejede boliger i Smørum og om salg af aktiver i det associerede selskab Schaumann Northern Germany ApS.

Generel beskrivelse af koncernens finansielle stilling og resultater

Koncernens likviditet er fortsat særdeles stram.

Den resultatmæssige effekt af salget af den franske ejendom og af ejendommen i Glyngøre er et tab på ca. 5 mio., hvorimod restruktureringen af Schaumann Retail Finland 1 A/S ikke har nævneværdig resultatmæssig effekt.

Dermed er koncernens finansielle stilling stort set uændret i f.t. 31.12. 2010.

For yderligere information kan direktør Jens Schaumann kontaktes på tlf. 70 21 01 13.

bestyrelsen

SP FBM nr 10 af 18.05. 2011.pdf