Periodemeddelelse for 1. juli 2011 til 18. november 2011

Schaumann Properties A/S’ fondsbørsmeddelelse nr. 13 / 2011

Periodemeddelelse for 1. juli 2011 til 18. november 2011

Resumé:

• Der arbejdes videre med en nedbringelse af selskabets balance, og mulighederne for en rekonstruktion af selskabet undersøges stadig.
  • Driften af de tilbageværende udlejningsejendomme forløber planmæssigt.
  • Koncernens generelle finansielle stilling, med en egenkapital der er negativ med mere end 600 mio. kr.,  er stort set uændret siden 30. juni 2011.

Væsentlige begivenheder og transaktioner

Indsatsen for at finde nye ejere til koncernens resterende aktiver til hel eller delvis fyldestgørelse af de finansielle kreditorer er fortsat i perioden.

Hotellet på Potsdamer Platz i Berlin, som er lejet ud til Scandic-koncernen, har nu været i drift et års tid. I december i år vil også indretningen af naboejendommen være afsluttet. Ejendommen skal rumme et fitness- og wellnesscenter, der er lejet ud på en 20-årig kontrakt til Holmes Place. Arbejdet med salg af de to ejendomme er intensiveret i samarbejde med de panthavende banker.

Samtidigt arbejdes der intensivt på salg af koncernens øvrige ejendomme, herunder byggejord.

I delårsrapporten for første halvår, der blev afgivet den 31. august, udtryktes positive forventninger til, at en ordning med de tilbageværende finansielle kreditorer ville falde på plads, således at et grundlag for en kapitaltilførsel kunne etableres.

Dette er fortsat situationen, og der forventes meget snart et formelt svar på selskabets oplæg til bankerne om en samlet løsning for koncernens bankengagementer.

Såfremt en aftale med bankerne opnås, vil der være grundlag for at forsøge at få tilført ny kapital til selskabet. Det er planen at søge en kapitalforhøjelse med fortegningsret for nuværende aktionærer. Et prospekt hertil er under udarbejdelse.

Driften i perioden

Driften af hotellet på Potsdamer Platz i Berlin er forløbet planmæssigt.

Byggeriet af et kompleks med et Føtex-varehus, en Netto-butik, et apotek og 39 ejerboliger på Stationsvej i Birkerød forløber ligeledes planmæssigt med forventet færdiggørelse i 2. kvartal 2012.

Efter salg af udlejningsboligerne i Smørum og afviklingen af aktiviteterne i det associerede selskab Schaumann Northern Germany ApS tidligere på året er der ikke aktuelt nogen boligudlejningsaktivitet i koncernen.

Driften af erhvervsudlejningsejendommene i øvrigt i Sydhavnsgade, København SV, på Datavej i Birkerød og i Hillerød følger budgetterne.

Koncernen besidder fortsat 26 % af Schaumann Retail Finland 1 ApS, som driver virksomhed med udlejning af hovedsageligt butiksejendomme i Finland. Efter rekonstruktionen på baggrund af en tabt voldgiftssag om en ejendomshandel i foråret forløber driften af disse ejendomme som forventet.

Herudover ejer koncernen byggejord i Holbæk, Borup, Slagelse, Spanien og Berlin samt en uudlejet butiksejendom i Ringsted. Indsatsen består hovedsageligt i at arbejde på at få disse aktiver solgt bedst muligt.

Generel beskrivelse af koncernens finansielle stilling og resultater

Koncernens likviditet er fortsat særdeles stram.

Værdien af sagerne, som der arbejdes på at sælge, afhænger selvsagt af udfaldet af de igangværende forhandlinger. På baggrund af forventet salgspris er det sandsynligt, at en nedskrivning af en dansk ejendom med ca. 20 mio. kr. bliver nødvendig.

I øvrigt er koncernens finansielle stilling med en egenkapital, der er negativ med mere end 600 mio. kr., stort set uændret siden 30. juni 2011.

For yderligere information kan direktør Jens Schaumann kontaktes på tlf. 70 21 01 13.

bestyrelsen