Online Brands Nordic AB (publ) 556211-8637

Fredrik Söder ny VD i Online Brands Nordic AB (publ)

Fredrik Söder, 37 år, entreprenör och pionjär inom online marknadsföring och e-handel, blir ny VD för Online Brands. Online Brands driver idag en verksamhet, Hedbergs Guld och Silver, den ledande e-handelsbutiken i Sverige för guld- och silversmycken.

Fredrik har tidigare, som delägare och entreprenör, drivit e-handel och konsultrörelse inom SEO (sökmotormarknadsföring) och webbutveckling, både nationellt och internationellt. Han drev bl.a. en av landets största e-handelsbutiker för hemelektronik i mitten av 2000-talet. Fredrik kommer närmast från Ellos/Redcats Nordic som Online Marketing Manager och Business Developer där han ansvarat för en marknadsgrupp och ett av Sveriges största e-handelskonton.

Fredrik tillträder under sommaren 2012. Nuvarande VD, Monika Dagberg, lämnar sin tjänst den 31 maj. Under tiden fram till Fredriks tillträdande går styrelsens ordförande Göran Nordlund in som tillförordnad VD varvid styrelseledamot Johan Kjell agerar styrelseordförande under samma period.

• ”Vi är fantastiskt glada över att kunna välkomna Fredrik till Online Brands och Hedbergs Guld. Han kommer att kunna ta Bolaget till nästa nivå, vi skall ta en rejäl marknadsandel först hemma i Sverige och sedan vidare ut i Norden och norra Europa. Med sin entreprenörssjäl och erfarenhet av e-handel stärker Fredrik bolaget kraftigt i våra utmaningar framåt”, säger Göran Nordlund, styrelsens ordförande.

För mer information ring:

Monika Dagberg, VD Online Brands Nordic AB (publ), 0706 16 24 00
Göran Nordlund, Styrelseordförande Online Brands Nordic AB (publ), 0704 33 13 20

Mer om Online Brands Nordic AB (publ)

Online Brands, www.onlinebrands.se, är en koncern som driver ledande e-butiker på den nordiska marknaden inom Guld och Silver. Koncernen består idag av moderbolaget Online Brands Nordic AB samt det helägda dotterbolaget Hedbergs Guld & Silver AB. Hedbergs Guld & Silver, säljer guld, silver och övriga smycken via e-handelsbutiken www.hedbergsguld.se och sin butik i anslutning till lagret i Dalsjöfors utanför Borås. Bolaget har sedan 1947 sålt smycken av högsta kvalitet till mycket konkurrenskraftiga priser. Under det senaste året har bolaget fokuserat på att befästa och förstärka sin position som ledande smyckebutik på nätet både genom organisk tillväxt samt förvärv av verksamheter med internet som främsta säljkanal. Den tidigare ägda foto-och bildverksamheten i Önskefoto AB såldes i sin helhet under första kvartalet 2011 till Albumprinter SA i Holland. Online Brands har nu sitt huvudkontor i Malmö, vilket under 2012 kommer att flyttas till befintliga lokaler i Dalsjöfors. Online Brands omsatte under 2011 38,7 miljoner kronor med en vinst före skatt på 4,3 miljoner kronor. Aktien handlas på First North under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Thenberg & Kinde Fondkommission.