Periodemeddelelse for 1. januar 2012 til 16. maj 2012

Udviklingsselskabet af 01.08. 1975 A/S’ fondsbørsmeddelelse nr. 4 / 2012

Periodemeddelelse for 1. januar 2012 til 16. maj 2012

Resumé:

•  Selskabet har tilbudt Finansiel Stabilitet en akkorddividende på 5% af den udækkede restgæld svarende til ca. 40 mio. kr. Finansiel Stabilitet har afvist tilbuddet, idet man forlanger 10% svarende til ca. 80 mio. kr.
  • Der arbejdes videre med salg af aktiverne og på en kapitalrekonstruktion af selskabet baseret på Finansiel Stabilitets forlangende.
  • Aktiverne og gælden er nedbragt i perioden, men den finansielle stilling med en negativ egenkapital på over 800 mio. kr. er i øvrigt uændret siden 31.12. 2011.

Væsentlige begivenheder og transaktioner

Der er i perioden 1. januar til 16. maj fortsat arbejdet på afvikling af selskabets aktiver og med den for en rekonstruktion nødvendige ordning.

Selskabet har tilbudt selskaberne under Finansiel Stabilitet, som er kreditorer  for den langt overvejende del af koncernens gæld, en betaling på 5% af den udækkede gæld svarende til en betaling på ca. 40 mio. kr. mod en eftergivelse af resten. Finansiel Stabilitet har afvist tilbuddet, idet man forlanger 10% svarende til ca. 80 mio. kr.

Bestyrelsen finder, at de 10% er ganske højt, men at der dog med modtilbuddet er tale om en konstruktiv åbning fra Finansiel Stabilitets side.

Bestyrelsen arbejder fortsat på at finde investorer, der vil medvirke til gennemførsel af den nødvendige kapitalforhøjelse.

Generel beskrivelse af koncernens finansielle stilling og resultater

Koncernens likviditet er fortsat særdeles stram.

Koncernens projektbeholdninger er i perioden reduceret med i størrelsesordenen 50 mio. kr. i det væsentligste som følge af det i perioden gennemførte salg af det nyopførte fitness/wellness-center udlejet til Holmes Place på Potsdamer Platz i Berlin. Bankgælden er reduceret tilsvarende. Fitness/wellness-centeret var i årsregnskabet for 2011 optaget til den opnåede salgspris.

Vedrørende projektet ”Kilen” i Birkerød, som bl.a. omfatter et Føtex-varehus og en Netto-butik, er tilgodehavender fra salg og tjenesteydelser indgået i et omfang, der har reduceret bankgælden med yderligere over 100 mio. kr.

Koncernens finansielle stilling er derudover stort set uændret siden 31.12. 2011, hvor egenkapitalen var negativ med over 800 mio. kr., og aktivmassen androg 487 mio. kr.

For yderligere information kan bestyrelsens formand Allan Andersen kontaktes på tlf. 70 21 01 13.

bestyrelsen