Amagerbanken af 2011 afleverer banklicensen

København, 2013-03-15 11:40 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Finansiel Stabilitet A/S overtager administrationen og afviklingen af de tilbageværende kundeaftaler og aktiviteter i Amagerbanken af 2011 A/S. Det sker som et led i udmøntningen af Finansiel Stabilitets strategi om at effektivisere, bevare tempoet i afviklingen og reducere antallet af banker i koncernen.

Amagerbanken af 2011 har i dag afleveret sin pengeinstitut- og værdipapirhandelstilladelse til Finanstilsynet. Amagerbanken af 2011 er i forlængelse heraf blevet omdannet til et finansselskab, FS Finans III A/S. Afleveringen af banklicensen vil medføre, at FS Finans III nedbringer de løbende kapitalomkostninger, som er knyttet til afviklingen af de tilbageværende aktiviteter.

FS Finans III indeholder udelukkende kundeaftaler og aktiviteter, som kan betjenes uden banklicens. Licenskrævende aktiviteter fra Amagerbanken af 2011 er overdraget til FS Bank A/S.

Der er indgået en administrationsaftale mellem FS Finans III og Finansiel Stabilitet. På tilsvarende vis er der indgået en administrationsaftale mellem FS Bank og Finansiel Stabilitet. For den enkelte kunde betyder det, at aftalerne bliver håndteret hos en og samme rådgiver i Finansiel Stabilitet.

Preben Mullit – som hidtil har været administrerende direktør for Amagerbanken af 2011 - fortsætter i stillingen som administrerende direktør for FS Finans III.

Finansiel Stabilitet vil indsætte en ny bestyrelse i Finans III ved den kommende ordinære generalforsamling, som endnu ikke er indkaldt. Den kommende bestyrelse vil bestå af administrerende direktør Henrik Bjerre-Nielsen (formand), vicedirektør Marianne Simonsen
og vicedirektør Jens Verner Andersen fra Finansiel Stabilitet.

Finansiel Stabilitet centraliserer afviklingen
Finansiel Stabilitet er ved at centralisere administrationen og afviklingen af de banker, som er overtaget i 2011 og 2012. Amagerbanken af 2011 er den tredje af disse datterbanker, som afleverer banklicensen og overdrager aktiviteterne til central administration og afvikling.

Sparebank Østjylland af 2012 A/S blev omdannet til FS Finans I A/S og afleverede sin banklicens den 28. september 2012. Tilsvarende blev Max Bank af 2011 A/S omdannet til FS Finans II A/S og afleverede banklicensen til Finanstilsynet den 1. november 2012.

Finansiel Stabilitet administrerer og forvalter afviklingen af disse tidligere datterbanker på andres vegne og økonomiske risiko. Det indebærer, at Finansiel Stabilitet skal sikre en økonomisk afregning overfor Garantifonden, staten og de øvrige kreditorer i disse tidligere datterbanker. Dette sikres ved at finansselskaberne aflægger selvstændige regnskaber for afviklingen af såvel licens og ikke-licenskrævende aktiviteter, som var i selskaberne før ændringen.

Yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Preben Mullit, telefon 46 34 80 08
Eventuelt via kommunikationschef Jesper Larsen-Ledet, telefon 40 15 86 58.

Administrerende direktør Preben Mullit, telefon 46 34 80 08
         Kommunikationschef Jesper Larsen-Ledet, telefon 40 15 86 58.

Amagerbanken af 2011 afleverer banklicens.pdf