Lastas - Periodemeddelelse for 1. kvartal 2013

for

Lastas A/S

CVR nr. 30 79 50 16

I overensstemmelse med reglerne for børsnoterede selskabers afgivelse af periodemeddelelser, aflægger

Lastas A/S hermed periodemeddelelse for perioden 1.1.2013 - 31.3.2013 (1. kvartal).

Udviklingen for 1. kvartal har været præget af en lavere omsætning end forventet. Herunder har den unormalt hårde frost ved udgangen af marts betydet, at en række leveringer er blevet forrykket til april. Hertil kommer, at markedet generelt er under pres i forhold til det produktprogram, som udbydes.

Der er iværksat en række tiltag til nedbringelse af omkostningsniveauet. Disse tiltag har givet større besparelser end forventet.

Som beskrevet i årsrapporten, har koncernen i løbet af kvartalet indfriet sin renteswap. Dette har medført en negativ engangseffekt på DKK -75 mio.

I forbindelse med udsendelse af årsregnskabsmeddelelsen for 2012 forventedes det ordinære resultat før skat for regnskabsåret 2013 at ligge i niveauet DKK -25 til DKK -30 mio. kr., hertil kom belastningen af den realiserede renteswap på DKK -75 mio.kr. Den samlede forventning til regnskabsåret 2013 var således, at der realiseres et underskud før skat i niveauet på DKK -100 til - 105 mio. Samlet set giver forløbet at 1. kvartal ikke anledning til at ændre på disse forventninger.

Forventningerne omkring forsættelsen af den nuværende drift forudsætter, at den nuværende bankaftale kan opretholdes uforandret.

Der pågår fortsat undersøgelser omkring muligt frasalg af centrale dele af koncernens aktiviteter, jf. fondsbørsmeddelelse af den 12. april 2013. Det må dog understreges, at det er usandsynligt, at processen vil medføre, at koncernens egenkapital genvindes. Koncernens aktionærer kan således ikke påregne nogen gevinst, såfremt der måtte blive gennemført en transaktion.

For god ordens skyld tilføjes det, at et eventuelt frasalg vil have effekt på ovenstående forventninger. Denne effekt vil afhænge af vilkårene i frasalget og er ukendt på nuværende tidspunkt.

Hedensted den 29. april 2013

Lastas A/S

Carl Erik Skovgaard Sørensen Formand   Jens Løgstrup
Næstformand
  Anders Kristoffer Larsen
Adm. direktør

Yderligere information vedrørende ovenstående fondsbørsmeddelelse gives ved henvendelse til bestyrelsesformand Carl Erik Skovgaard Sørensen på telefon 40 32 44 99.

161 - Periodemeddelelse for 1 kvartal 2013.pdf