TIIMARI OYJ ABP:N JOHDON OSAVUOTINEN SELVITYS AJALTA 1.1.- 8.5.2013

Tiimari Oyj Abp                Johdon osavuotinen selvitys 8.5.2013 klo 09.00

Kysynnän hiljentyminen vähittäiskaupassa ja kuluttajien luottamuksen heikentyminen omaan talouteen ovat vaikuttaneet negatiivisesti käyttötavarakaupan ja Tiimari-konsernin kehitykseen katsauskaudella. Tiimarin liikevaihto ajalta 1.1.–31.3.2013 oli 12,1 milj. euroa (12,3 milj. euroa) ja laski edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 1,9 %. Bruttokateprosentti oli 59,1 % (61,8 %) eli 7,1 milj. euroa (7,6 milj. euroa). Käyttökate oli -3,8 milj. euroa (-3,1 milj. euroa). Omavaraisuusaste 31.3.2013 oli 26,0 % (31.12.2012: 34,5 %) ja nettovelkaantumisaste 162,5 % (31.12.2012: 63,9 %).

Huhtikuussa Tiimarin liikevaihto laski edelliseen vuoteen verrattuna 4 % ollen kumulatiivisesti 2,5 % edellisvuotta pienempi.

Tiimarin myynnin kehitys on jäänyt yhtiön tavoitteista, eikä siihen voida olla tyytyväisiä, vaikka Tiimari onkin selvinnyt kohtuullisen hyvin haastavasta markkinatilanteesta moneen muuhun kotimaiseen käyttötavaraketjuun verrattuna. Alkuvuoden myyntiin vaikutti tarjoustuotteiden myynnin osuuden kasvu, jonka vaikutuksena yhtiön bruttokateprosentti on laskenut edelliseen vuoteen verrattuna ollen kolmen kuukauden jälkeen 59,1 % (61,8 %). Bruttokateprosentin lasku heijastuu myös Tiimarin käyttökatteeseen, joka kolmen kuukauden jälkeen oli -3,8 milj. euroa (-3,1 milj. euroa).

Myynnin kasvattamiseksi sekä kannattavuuden parantamiseksi Tiimari on käynnistänyt useita tehostamistoimenpiteitä. Samalla keskeisiä kustannuksia sekä investointeja on päätetty sopeuttaa vastaamaan paremmin vallitsevaa tilannetta.

Tiimarin vuonna 2012 valmistunutta tietojärjestelmää voidaan kuluvana vuonna hyödyntää täysimääräisesti valikoimahallinnassa. Tiimarin perusvalikoimaa sekä sesonkituotteita hallinnoidaan nyt oston ja markkinoinnin yhteisellä jaksotussuunnitelmalla sekä myymälätilanhallinnan kautta. Vuoden 2013 alussa Tiimari otti myös käyttöön uuden valikoiman analytiikkaan pohjautuvan hyllyjärjestyksen. Hyllyjärjestyksen ja uuden tietojärjestelmän avulla Tiimari pyrkii hallinnoimaan vaihto-omaisuutta aikaisempaa tehokkaammin, poistamaan perusvalikoimaan kuulumattomia tuotteita, alentamaan vaihto-omaisuuteen sitoutuvan pääoman määrää ja lisäämään varaston kiertonopeutta.

Osto- ja valikoimahallintaa vahvistettiin edelleen nimittämällä Sari Hujanen osto- ja valikoimahallinnan johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 15.3.2013 alkaen. Sari Hujanen on toiminut S-ryhmän palveluksessa vuodesta 1996 lähtien. Hän omaa monipuolisen kokemuksen mm. valikoiman-, tilan- ja katehallinnan alueilta.

Alkuvuoden aikana Tiimari on jatkanut strategian mukaisen uuden myymäläkonseptin levittämistä avaamalla uudistetut myymälät Torniossa, Porvoossa, Muuramessa, Vantaan Myyrmannissa, Espoon Lippulaivassa ja Entressessä, Forssassa, Kokkolassa ja Helsingin kauppakeskus Columbuksessa. Samaan aikaan Tiimari sulki tappiollisen myymälän Liettuassa Shiauliaissa sekä Suomessa myymälät Porvoossa ja Helsingin Kannelmäessä. Kaiken kaikkiaan Tiimarin uuden myymäläkonseptin mukaisia myymälöitä on yhteensä 22.

Markkinoinnissa Tiimari on ottanut käyttöön uuden kärki- ja kampanjahinnoittelumallin sekä hyödyntänyt jo yli 100.000 rekisteröityneen Mainio-kanta-asiakkaan kohderyhmää. Keväällä Tiimari on testannut myymälöissään uusien kausituotteiden myyntiä, kuten siivoustuotteita.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT
(1 000 euroa)
  1-3/2013 1-3/2012 Muutos % 1-12/2012
Liikevaihto 12 086 12 324 -1,9 % 62 143

Bruttokate 7 139 7 617 -6,3 % 36 709

Bruttokate % 59,1 % 61,8 % -2,7 % 59,1 %

Käyttökate -3 754 -3 082 -21,8 % -6 916

Liiketulos -4 108 -3 363 -22,2 % -8 202

Katsauskauden tulos -4 541 -3 755 -20,9 % -9 517

Osakekohtainen tulos -0,01 -0,01   -0,02

Omavaraisuusaste 26,0 % 43,4 % -17,3 % 34,5 %

Nettovelkaantumisaste 162,5 % 64,1 % 98,4 % 63,9 %

Henkilöstö keskimäärin 547 515 6,2 % 551

NÄKYMÄT VUODELLE 2013

Yleinen taloudellinen epävarmuus Suomessa ja Euroopassa vaikeuttaa edelleen vähittäiskaupan kehityksen ennustamista. Tiimarin koko vuoden liikevaihdon ja kannattavuuden ennustamista vaikeuttaa tämän lisäksi joulusesongin merkitys koko vuoden liikevaihtoon ja tulokseen.

Arvioimme, että Tiimarin liikevaihto kasvaa vuoden 2013 aikana ja että yhtiön käyttökate koko vuodelta 2013 on selvästi edellistä vuotta parempi (2012: -6,9 milj. euroa).

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 25.4.2013

25.4.2013 pidetyssä yhtiökokouksessa vahvistettiin tilinpäätös vuodelta 2012 sekä myönnettiin vastuuvapaus hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että tilikauden 2012 tappio -2.964.919,77 euroa jätetään kertyneisiin voittovaroihin ja että osinkoa ei jaeta.

Hallituksen valittiin uudelleen Benedict Wrede, Alexander Rosenlew, Mia Åberg ja Merja Kauppila sekä uutena jäsenenä Oik.Lis, hallitusammattilainen Juhani Erma (s.1946). Hallitusten jäsenten palkkiot pidettiin ennallaan. Hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Benedict Wrede ja varapuheenjohtajaksi Mia Åberg. Hallitus päätti olla perustamatta valiokuntia hallituksen pienen koon johdosta.

Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin jatkamaan KHT-tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab. KPMG Oy Ab:n nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana jatkaa KHT Sixten Nyman.

Yhtiökokous päätti vähentää yhtiön osakkeiden lukumäärää osakepääomaa alentamatta siten, että seitsemän (7) vanhaa osaketta yhdistetään yhdeksi (1) uudeksi osakkeeksi. Yhdistämispäivä oli perjantai 3.5.2013. Yhtiön rekisteröityjen osakkeiden uusi lukumäärä on 57.753.646.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 23.000.000 osakkeen antamisesta osakeannilla ja/tai antamalla osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisia osakkeisiin oikeuttavia erityisiä oikeuksia (mukaan lukien optio-oikeudet) yhdessä tai useammassa erässä hallituksen ehdotuksen mukaisesti. Valtuutus on voimassa yhden vuoden ajan yhtiökokouksen päätöspäivämäärästä lukien.

Hallitus päätti osakkeiden yhdistämisen johdosta ja yhtiökokouksen antaman valtuutuksen nojalla muuttaa yhtiön 30.12.2010 liikkeeseen laskeman vaihdettavan pääomalainan (VPOL 2011) vaihtokurssin 0,3655 eurosta 7-kertaiseksi, eli 2,5585 euroon per osake. VPOL 2011:n jäljellä oleva lainapääoma on yhteensä 550.000 euroa, joka uuden vaihtokurssin mukaisesti voidaan vaihtaa enintään 214.969 uuteen yhtiön osakkeeseen.

LIIKEVAIHTO JA TULOS 1.1. – 31.3.2013

Tiimari-konsernin liikevaihto ensimmäisellä neljänneksellä oli 12,1 milj. euroa (12,3 milj. euroa) ja se laski edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 1,9 %. Tammi- ja helmikuussa liikevaihto jäi alle vuoden 2012 vastaavien kuukausien toteuman. Maaliskuussa Tiimari saavutti noin 4 %:n liikevaihdon kasvun, pääosin pääsiäisen ajoittumisesta johtuen. Pääsiäismyynti oli kokonaisuutena samalla tasolla kuin edellisenä vuonna.

Tiimari-konsernin bruttokateprosentti ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli 59,1 % (61,8 %) eli 7,1 milj. euroa (7,6 milj. euroa). Käyttökate oli -3,8 milj. euroa (-3,1 milj. euroa) ja liiketulos oli -4,1 milj. euroa (-3,4 milj. euroa). Katsauskauden tulokseen vaikutti liikevaihdon laskun lisäksi asiakkaiden ostosten kohdentuminen aikaisempaa enemmän alempikatteisiin tarjoustuotteisiin.

RAHAVIRTA, MAKSUVALMIUS JA TALOUDELLINEN ASEMA

Tiimarin rahoitustilanne on jatkunut haasteellisena. Vuoden 2012 heikosti sujuneen joulusesongin jäljiltä varastoon sitoutuneiden varojen määrä kasvoi heikentäen käytettävissä olevia rahavaroja. Likviditeetin vahvistamiseksi Tiimari sopi 28.2.2013 emoyhtiönsä Unioca Oy:n kanssa 4,5 milj. euron suuruisesta vakuudettomasta lainasta sekä yhtiön lähipiiriin kuuluvan Belgrano Investments Oy:n kanssa 0,5 milj. euron suuruisesta vakuudettomasta lainasta, joiden vuosikoroksi sovittiin 12 prosenttia. Lainoille kertyvä korko erääntyy maksettavaksi lainan eräpäivänä. Samassa yhteydessä yhtiö sopi pankkirahoitussopimuksensa mukaisista käyttökatteeseen (EBITDA), likvidien varojen vähimmäismäärään, omavaraisuusasteeseen ja ns. cleandown-ehtoon liittyvistä kovenanttiehdoista sopimuksen voimassaoloajaksi. Uusittu rahoitussopimus on voimassa 31.3.2015 saakka. Yhtiön pitkäaikaisen rahoituksen turvaamiseksi Tiimari on käynnistänyt eri rahoitusvaihtoehtojen selvittämisen.

Tiimari-konsernin liiketoiminnan rahavirta ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli -11,6 milj. euroa (-12,5 milj. euroa). Tiimarin investointien nettorahavirta ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli -0,5 milj. euroa (1,2 milj. euroa) ja rahoituksen rahavirta oli 13,0 milj. euroa (9,0 milj. euroa). Liiketoiminnan rahavirta on Tiimarissa tyypillisesti toiminnan kausiluontoisuudesta ja sen tuoman käyttöpääoman muutoksen ja tuloksen tappiollisuuden johdosta negatiivinen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Pääomatarpeensa kattamiseksi Tiimari on nostanut rahoitussopimuksen mukaista luottolimiittiä sekä lyhytaikaista lainaa.

Konsernin likvidit varat 31.3.2013 olivat 2,6 milj. euroa (0,9 milj. euroa). Konsernin likviditeettiä tukevasta 14,0 milj.euron luottolimiitistä käytössä oli 13,9 milj. euroa.

31.3.2013 Tiimari-konsernilla oli pitkä-aikaisia korollisia velkoja 3,1 milj. euroa (4,5 milj. euroa) ja lyhyt-aikaisia korollisia velkoja 24,3 milj. euroa (12,9 milj. euroa).

Tiimari-konsernin omavaraisuusaste oli 26,0 % (31.12.2012: 34,5 %) ja nettovelkaantumisaste 162,5 % (31.12.2012: 63,9 %).

LIIKETOIMINNAN LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yleinen taloudellinen epävarmuus Suomessa ja Euroopassa sekä kilpailutilanteen kiristyminen voivat vaikuttaa negatiivisesti yhtiön liikevaihtoon, tulokseen ja taloudelliseen asemaan. Samoin epäonnistuminen yhtiön strategian toteuttamisessa, kuluttajien odotuksia vastaavien valikoimapäätösten tekemisessä tai myymäläkonseptiuudistuksessa sekä mahdolliset tuotteiden saatavuuteen ja toimitusketjun toimivuuteen liittyvät häiriöt (logistiikka ja tavaravirtariskit) voivat johtaa siihen, että yhtiö ei saavuta asettamiaan taloudellisia tavoitteita.

Yhtiön rahoituksen riittävyys on herkkä asetettujen taloudellisten tavoitteiden toteutumiselle. Yhtiön rahoituksen riittävyys on toiminnan sesonkiluoteisuudesta johtuen herkkä erityisesti joulumyynnin onnistumiselle. Yhtiön rahoitussopimukseen sisältyy kannattavuuteen, likviditeettiin ja omavaraisuuteen liittyviä kovenanttiehtoja, joiden toteutumatta jääminen voi johtaa rahoitussopimuksen irtisanomiseen. Mikäli taloudelliset tavoitteet eivät toteudu odotusten mukaisesti, voi yhtiö myös joutua sopeuttamaan toimintaansa lykkäämällä suunniteltuja investointeja tai neuvottelemaan lisärahoituksesta. Mikäli yhtiö ei saavuta taloudellisia tavoitteitaan tai täytä rahoitussopimuksen kovenanttiehtoja, eikä yhtiö onnistu lyhyt- tai pitkäaikaisen rahoituksen uudelleenjärjestelyssä, voi tämä johtaa käyttöpääoman ehtymiseen, rahoitussopimusten irtisanomiseen ja vaikeuksiin yhtiön liiketoimintaan jatkamisessa.

Liiketoiminnan tappiollisuuden ja tehtyjen investointien myötä yhtiölle on kertynyt merkittävä määrä lyhytaikaista korollista lainaa yhtiön pääomistajalta ja yhtiö on päättänyt selvittää erilaiset vaihtoehdot pitkäaikaisen rahoituksen turvaamiseksi.

Yhtiöllä on konsernitaseen mukaan liikearvoa 23,8 milj. euroa. Liikearvoa verrataan vähintään jokaisena tilinpäätöspäivänä siitä kerrytettävissä olevaan rahamäärään. Liikearvo on herkkä erityisesti poikkeamille yhtiön rahavirtaennusteista sekä diskonttauskoron muutoksille. Näiden tekijöiden muuttuessa negatiivisesti yhtiö voi joutua tekemään liikearvon arvonalentumiskirjauksen.

Tarkemmat kuvaukset yhtiön riskeistä on esitetty vuoden 2012 tilinpäätöksessä.

Tiimari Oyj Abp

Lisätietoja: