Trifork – Opfølgning på selskabets omstrukturering og eventuelle afnotering

Meddelelse nr. 02/2014

Aarhus, 2014-01-08 11:18 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Ledelsen i Trifork har grundigt overvejet de strategiske planer for Trifork koncernen og hvordan Selskabet bedst muligt positioneres i forhold til at fastholde væksten på de internationale markeder.

I denne forbindelse annoncerede Selskabet d. 5. juli 2013, at Selskabet overvejede en afnotering fra NASDAQ OMX Copenhagen.

I den efterfølgende periode har Ledelsen i Trifork analyseret og planlagt en optimering af strukturen i koncernen for at kunne understøtte Selskabets stigende internationale vækst. Ledelsen er kommet til de følgende konklusioner:

• Et nyt holdingselskab (Trifork Holding) etableres i Schweiz. Dette selskab skal ultimativt fungere som holdingselskab for hele Trifork koncernen. Det er Ledelsens vurdering, at et schweizisk holdingselskab vil:
    • Være mere attraktivt for internationale investorer og derved give bedre adgang til ny selskabskapital
    • Give bedre mulighed for finansiering af nye internationale opkøb
    • Skabe grundlag for at koncernstrukturen kan ensrettes med organisationsstrukturen og forretningsprocesserne i koncernen. Alle internationale forretningsenheder rapporterer i forvejen til koncernledelsen i Schweiz, som fungerer som centrum for alt international forretningsudvikling
  • En afnotering af Trifork fra NASDAQ OMX Copenhagen vil være en del af omstrukturerings-processen og i denne forbindelse er det Ledelsens målsætning, at:
    • Alle aktionærer i Trifork som ønsker at forblive aktionærer i Trifork koncernen skal have mulighed for dette ved at ombytte deres eksisterende Trifork-aktier med aktier i Trifork Holding.
    • Alle aktionærer i Trifork som ikke ønsker at eje en unoteret aktie i Trifork Holding skal have mulighed for at sælge deres Trifork-aktier til Trifork Holding mod en kontant betaling.
    • Trifork Holding løbende tilbyder at tilbagekøbe egne aktier, såfremt dette er kommercielt forsvarligt og kan ske inden for den schweiziske lovgivnings rammer.
    • Trifork Holding indtil videre fortsætter med at udarbejde finansielle rapporteringer baseret på samme regnskabspraksis som Trifork og fastholder et sammenligneligt niveau af information til alle aktionærer.
    • Trifork Holding, såfremt det er muligt og forretningsmæssigt fornuftigt, på et senere tidspunkt skal noteres på en international fondsbørs.
  • Med baggrund i de nuværende vilkår og handel på NASDAQ OMX Copenhagen er det Ledelsens vurdering, at både aktionærer samt koncernen vil have en fordel af en afnotering på nuværende tidspunkt og en eventuel fremtidig notering på en international fondsbørs.

Baseret på ovenstående konklusioner har medlemmer af Ledelsen medvirket ved stiftelsen af Trifork Holding AG i Schweiz. Det er intentionen, at Trifork Holding skal fungere som det ultimative holdingselskab for Trifork koncernen og være centrum for alle koncernens internationale aktiviteter.

De nuværende medlemmer af Triforks direktion samt formanden for bestyrelsen sammen med enkelte større aktionærer i Trifork A/S udgør stifterne af Trifork Holding AG.

Trifork Holding AG er grundlagt d. 8. januar 2014, ved at stifterne har lavet apportindskud af Trifork A/S aktier samt kontant indskud. Hver af stifterne har modtaget 1 (en) Trifork Holding AG aktie for hver 1 (en) aktie i Trifork A/S som er indskudt som apportindskud eller 1 (en) aktie pr. DKK 13,6 der er indskudt kontant. Efter stiftelsen af selskabet besidder Trifork Holding AG 66,87% af aktierne i Trifork A/S.

Trifork Holding AG har til hensigt at tilbyde alle resterende aktionærer i Trifork en mulighed for at blive aktionærer i Trifork Holding AG ved at udstede et tilbud om at bytte 1 (én) aktie i Trifork Holding AG for hver 1 (én) aktie i Trifork A/S. Alternativt at aktionærer kan sælge deres Trifork A/S aktier til Trifork Holding AG for en kontant godtgørelse på DKK 13,6 pr. Trifork aktie på nominelt DKK 1.

Ud over de aktier, der ejes af Trifork Holding AG, har selskabet modtaget uigenkaldelige tilsagn fra en række Trifork A/S aktionærer om at ombytte deres Trifork A/S aktier med nye Trifork Holding AG aktier. Denne gruppe af aktionærer repræsenterer 13,91% af aktierne og stemmerne i Trifork A/S. Aktierne vil blive udbudt i relation til det overtagelsestilbud som Trifork Holding AG vil offentliggøre indenfor 4 uger fra dags dato, så snart dette er godkendt af Finanstilsynet.

Inklusiv bindende tilsagn vil Trifork Holding AG kontrollere (direkte og indirekte) 80,78% af aktierne og stemmerne i Trifork A/S.

Såfremt Trifork Holding AG efter afslutningen af overtagelsestilbuddet besidder mere end 90% af aktierne og stemmerne i Trifork A/S, er det Trifork Holding AGs hensigt at gennemføre en tvangsindløsning af de resterende aktier og ansøge om en afnotering af Trifork A/S fra NASDAQ OMX Copenhagen

Om Trifork

Trifork blev etableret i 1996 og er børsnoteret på NASDAQ OMX Copenhagen. Virksomheden er en innovativ software udvikling virksomhed der fokuserer på forretningsområderne: Mobile, Agile og Cloud. Trifork udvikler og leverer forretningskritiske it-systemer til flere brancher (bl.a.: Finans, Sundhed, Offentlig, Industri og Telekom). Koncernen har 265 medarbejdere fordelt på 12 kontorer i Aarhus, København, Esberg, London, Zürich, Amsterdam, Krakow, Budapest, Stockholm og San Francisco. Ved udgangen af 2012 havde Trifork en markedsværdi på DKKm 243 / EURm 33, med en omsætning i 2012 på DKKm 223 / EURm 30.

Bestyrelsen, Trifork A/S

Trifork A/S