Paradox Entertainment AB (publ)

PARADOX ENTERTAINMENT AB (publ) (”Paradox” eller ”Bolaget”) har tecknat Letter of Intent med AKLOMA TINNITUS AB (”Akloma”) att ingå avtalsförhandlingar om att förvärva samtliga aktier i Akloma.

Stockholm, 2015-07-29 08:11 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- Styrelsen har utvärderat ett antal alternativ med målet att skapa de bästa värdena för Paradox’ aktieägare. De två huvudspåren har varit att antingen dela ut hela kassan till aktieägarna och likvidera Paradox eller att finna en fortsatt affärsverksamhet för Bolaget. Utöver kassan på drygt 45 mkr har Paradox en värdefull börsplats samt ca 800 aktieägare. Utvärderingen har lett till att styrelsen rekommenderar fortsatt verksamhet.

Paradox har i dagarna tecknat ett Letter of Intent (”LOI”) med ledningen i Akloma Tinnitus AB om att förvärva samtliga aktier i Akloma. Detta sker genom en riktad apportemission där Paradox betalar för förvärvet med nyemitterade egna aktier. LOI’t som skrivits på ger ramarna för fortsatta förhandlingar mellan parterna.  Paradox genomför nu en grundlig genomgång och utvärdering av Akloma och dess produkt. Förutsatt att Bolaget fortsatt anser att ett förvärv av Akloma är en sund affär kommer styrelsen gå ut med kallelse till extrastämma efter sommaren.

Bolaget kommer i så fall rekommendera aktieägarna att godkänna en aktieutdelning (alternativt återköp av aktier) på ca 20 öre per aktie, och sedan lämna kvar resterande belopp i samband med fortsatt verksamhet av Akloma. Parterna avser att skriva under förvärvsavtalet i slutet av augusti 2015. Avtalets giltighet är villkorat ett godkännande på nämnda bolagsstämma som planeras att hållas senast under oktober månad.

”Akloma har tagit fram en mycket intressant produkt som är klar för global kommersiell lansering i en marknad som är oerhört stor. Paradox har en börsplats, åttahundra aktieägare samt en kassa, som delvis kan användas för fortsatt affärsverksamhet. ” Carl Molinder, VD i Paradox.

Om Akloma Tinnitus AB

Akloma, och dess moderbolag Akloma Bioscience AB, har under drygt tio års tid forskat fram en kommersiell produkt, ett plåster som ger lindring av symptomen vid tinnitus. Det är en medicinteknisk produkt som är registrerad inom EU enligt gällande regler.

Om produkten Antinitus

Akloma har utvecklat en teknologi som kommersiellt verkar under varumärket Antinitus™ med patent och pågående patentansökningar runt om i världen.

Inför traditionell lansering till konsumentledet inom EU har Akloma lanserat Antinitus via online-försäljning. Det primära syftet är att validera produktens prestanda och genomföra en Post Market Follow Up (PMFU) för att få kundernas feed-back. Mer om Antinitus på www.antinitus.com

Om Tinnitus

Tinnitus, mer känt som öronsus, är en folksjukdom som påverkar ca 10-15 % av befolkningen i västvärlden. För miljontals människor innebär det inte bara försämrad livskvalitet utan även livslånga handikapp. Orsakerna till tinnitus är oftast okända men kan vara relaterade till en rad olika faktorer såsom buller och ljudtrauman men även stress. Dessa faktorer ökar i vårt samhälle. Nuvarande behandlingsmetoder mot tinnitus utgår från KBT-terapi eller alternativt behandling med antidepressiv medicin. Detta innebär således att patienten idag måste lära sig att leva med obehaget eftersom inget fungerande botmedel finns. KBT och antidepressiv behandling har begränsad effekt på tinnitus-symptomen med fortsatt stora behov av nya behandlingsmetoder som följd.

Om Paradox Entertainment

Paradox Entertainment AB (publ) handlas på NASDAQ OMX-listan First North Premier (PDXE, SE 0000598054 med Gunther & Wikberg Fondkommission som Certified Adviser.

Kontaktuppgifter :

Jim Blomqvist