Finnlines Oyj Osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2016 (tilintarkastamaton)

Helsinki, Suomi, 2016-05-11 12:16 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- FINNLINES OYJ
OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2016 (tilintarkastamaton)
Pörssitiedote 11.5.2016 klo 13.15

TAMMI-MAALISKUU 2016: Raportointikauden tulos parani 0,6 miljoonasta eurosta 8,3 miljoonaan euroon

- Liikevaihto oli 105,2 (116,8 ed. vuonna) milj. euroa, vähennystä 10,0 prosenttia, johtuen pääosin rahtiin liittyvän polttoainelisän alenemisesta.
- Liiketulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 25,3 (17,7) milj. euroa, lisäystä 42,8 prosenttia
- Raportointikauden tulos oli 8,3 (0,6) milj. euroa, lisäystä 1 216,3 prosenttia
- Tulos per osake (EPS) oli 0,16 (0,01) euroa
- Korolliset velat alenivat 57,6 miljoonaa euroa ja olivat raportointikauden lopussa 536,0 (593,5) miljoonaa euroa

AVAINLUVUT

MEUR 1-3 2016 1-3 2015 1-12 2015
Liikevaihto 105,2 116,8 511,2
Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA)
25,3

17,7
Liiketulos (EBIT) 11,4 3,9 70,3
% liikevaihdosta 10,8 3,3 13,7
Raportointikauden tulos 8,3 0,6 56,8

Tulos per osake (EPS), EUR 0,16 0,01 1,10
Oma pääoma/osake, EUR 11,05 9,79 10,89
Omavaraisuusaste, % 45,9 40,2 45,7
Korolliset velat, MEUR 536,0 593,5 533,7
Velkaantumisaste (gearing), % 96,9 121,0 97,1

TOIMITUSJOHTAJA EMANUELE GRIMALDI OSAVUOSIKATSAUKSEN YHTEYDESSÄ:

”Finnlinesin parantunut ensimmäisen neljänneksen tulos oli odotusten mukainen.

Vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen tulos oli 8,3 (0,6) miljoonaa euroa, joka oli odotusten mukainen. Vuoden 2015 vertailukelpoista kvartaalitulosta rasittivat rikkipesurien asennuksista johtuvat useiden alusten telakoinnit. Tänä vuonna olemme operoineet liikenteessämme 21 alusta ja tästä syystä ensimmäisen neljänneksen tulos, ilman telakoinneista aiheutuneita keskeytyksiä, parani. Olemme myös pystyneet käyttämään edullisempaa HFO-polttoainetta MDO-polttoaineen sijaan aluksissa, joihin on asennettu pesurit. Vaikka tämä ei suoraan vaikuta kannattavuuteemme, koska välitämme edun asiakkaillemme polttoainelisä mekanismilla, se mahdollisti alhaisen hintatason tarjoamisen asiakkaillemme ja sitä kautta alustemme korkeamman kapasiteetin käyttöasteen. Myös kaksi alusta, MS Finncarrier ja MS Finnmaster toimitettiin tammikuussa, ja molempiin aluksiin asennettiin rikkipersurit. Nämä alukset liikennöivät nykyään Suomen ja Englannin välisellä reitillä. Jatkamme 100 miljoonan euron ympäristöteknologista investointiohjelmaamme suunnitelmien mukaan kolmen ropax-aluksen propulsiojärjestelmien uudistuksilla ja rikkipesurien asennuksilla. Nämä työt aloitettiin maaliskuussa. Olemme ylpeitä siitä, että maaliskuun 2016 loppuun mennessä olemme suorittaneet 22 roro- ja ropax-aluksemme laivastosta rikkipesurilaitteistojen asennukset 17 alukseen. Näillä rikkipesurijärjestelmillä varustetuilla aluksilla voimme tarjota asiakkaillemme entistä ympäristöystävällisempiä ja sitä säästävämpiä palveluita. Yhtiön korolliset velat vähenivät 57,6 miljoonaa euroa ja olivat 536 miljoonaa euroa. Meidän vakavaraisuutemme on vahvempi kuin koskaan, omavaraisuusasteen ollessa 45,9 (40,2) prosenttia. Vuonna 2016 tulemme asentamaan pesureita yhteensä viiteen alukseen. Rikkipesureiden lisäksi olemme myös panostaneet propulsiojärjestelmiin, potkurilapojen uudistukseen ja runkojen silikonimaalauksiin paremman polttoainetalouden ja, kuten edellä on todettu, ympäristön puolesta. Vaikka vuoden 2015 tuloksemme oli ennätyksellinen, pyrimme edelleen tehokkuuden parantamiseen ja vielä parempaan tulokseen vuonna 2016."

FINNLINES OYJ, OSAVUOSIKATSAUS TAMMI-MAALISKUU 2016 (tilintarkastamaton)

FINNLINESIN LIIKETOIMINTA

Finnlines on Itämeren suurin varustamo yhteenlaskettujen roro- ja ropax-volyymien perusteella (lähde: Baltic Transportation Journal). Yhtiön matkustaja-rahtilaivat tarjoavat palveluja Suomesta Saksaan ja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin sekä Ruotsista Saksaan. Finnlinesin roro-laivat liikennöivät Itämerellä ja Pohjanmerellä. Yhtiöllä on tytäryhtiöt Saksassa, Belgiassa, Iso-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Puolassa, jotka toimivat myös myyntikonttoreina. Merikuljetusten lisäksi yhtiö tarjoaa satamapalveluja Helsingin ja Turun satamissa.

KONSERNIRAKENNE

Finnlines Oyj on Suomessa listattu pörssiyhtiö. Raportointikauden lopussa konserniin kuului emoyhtiö ja 21 tytäryhtiötä.

Finnlines on osa italialaista Grimaldi-konsernia, joka on maailmanlaajuinen logistiikkakonserni ja erikoistunut autojen, roro-lastin, konttien ja matkustajien merikuljetuksiin. Grimaldi-konserniin kuuluu seitsemän varustamoa, mm. Finnlines, Atlantic Container Line (ACL), Malta Motorways of the Sea (MMS) ja Minoan Lines. Noin 110 alusta käsittävällä, täysin omalla laivastollaan konserni tarjoaa merikuljetuspalveluita roro-lastille ja konteille Pohjois-Euroopan, Välimeren, Itämeren, Länsi-Afrikan, Pohjois- ja Etelä-Amerikan välillä. Se tarjoaa myös matkustajaliikenteen palveluita Välimerellä ja Itämerellä. Grimaldi-konserni on 98,17 prosentin (31.3.2016) osuudellaan Finnlines Oyj:n suurin omistaja.

YLEINEN MARKKINAKEHITYS

Liikenneviraston tilastojen mukaan tammi-maaliskuussa Suomeen meritse kontti-, rekka- ja perävaunuyksiköissä kuljetetut lastimäärät (tonneissa mitattuna) kasvoivat 5 prosenttia ja Suomesta ulkomaille meritse em. yksiköissä kuljetetut lastimäärät kasvoivat 1 prosentin edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Saman jakson aikana yksityinen ja rahtiin liittyvä matkustajaliikenne kasvoi Suomen ja Ruotsin välillä 5 prosenttia. Suomen ja Saksan välillä vastaava liikenne pysyi vuoden 2015 tasolla (Liikennevirasto).

FINNLINESIN LIIKENNE

Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana Finnlinesilla oli keskimäärin 21 (23) alusta omassa liikenteessään.

Vuoden 2016 alussa Puolan liikenteen frekvenssi kasvoi ja käyntisatama Suomessa on Hanko. MS Misidan rahtaussopimus päättyi ja laiva luovutettiin Tilburyssa 4.1.2016. Tammikuussa 2016 Finnlines hankki kaksi roro-alusta aikaisemmin solmitun ostosopimuksen mukaisesti. Alukset tulivat Finnlinesin linjaliikenteeseen helmikuun 2016 alussa.

Finnlines kehitti vuoden 2016 alussa Länsi-Suomen ja Saksan välistä linjaliikennettään tarjoamalla kaksi suoraa lähtöä viikossa Turusta Travemündeen ja takaisin. Linjaa liikennöivät Finnlinesin uusimmat roro-alukset, joiden lastikapasiteetti on 3 260 kaistametriä.

Tammi-maaliskuun aikana kuljetettiin yhteensä noin 153 (150 vuonna 2015) tuhatta lastiyksikköä, 31 (33) tuhatta henkilöautoa (ei sisällä matkustajien autoja) sekä lisäksi 369 (480) tuhatta tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä. Lisäksi kuljetettiin noin 113 (103) tuhatta yksityistä ja rahtiin liittyvää matkustajaa.

TALOUDELLINEN TULOS

Tammi-maaliskuu 2016

Finnlines-konsernin liikevaihto oli 105,2 (116,8) miljoonaa euroa, jossa on vähennystä 10,0 prosenttia vuoden 2015 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varustamotoiminta ja merikuljetuspalvelujen liikevaihto oli 100,4 (112,9) miljoonaa euroa ja satamatoimintojen liikevaihto oli 9,3 (8,3) miljoonaa euroa. Segmenttien välinen sisäinen liikevaihto oli 4,4 (4,4) miljoonaa euroa.

Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja ja arvonalentumisia (EBITDA) oli 25,3 (17,7) miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 42,8 prosenttia.

Tulos ennen korkoja ja veroja (EBIT) oli 11,4 (3,9) miljoonaa euroa. Viime vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä toteutetut pakokaasupesuri- ja propulsiojärjestelmien asennukset sekä korvaavan tonniston vuokraus aiheuttivat lisäkuluja ja vaikuttivat näin ollen tulokseen negatiivisesti. Tämän vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä liikenteessä ei ole ollut vastaavia häiriöitä ja suurin osa aluksista on liikennöinyt käyttäen edullisempaa polttoöljyä. Nämä tekijät ovat vaikuttaneet tulokseen myönteisesti.

Tulokseen vaikuttaa niin ikään lastimäärien kausiluontoinen vaihtelu, mistä johtuen määrät ovat tyypillisesti matalammalla tasolla vuoden ensimmäisellä ja viimeisellä neljänneksellä. Myös matkustajamäärät ovat kesäsesonkiin verrattuna vähäisiä.

Nettorahoituskulut olivat -3,9 (-4,3) miljoonaa euroa. Rahoitustuotot olivat 0,0 (0,3) miljoonaa euroa ja rahoituskulut -4,0 (-4,6) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos parani merkittävästi ja oli 8,3 (0,6) miljoonaa euroa ja tulos osakkeelta (EPS) oli 0,16 (0,01) euroa.

TASE, RAHOITUS JA RAHAVIRTA

Korollinen velka aleni 57,6 miljoonalla eurolla ja oli 536,0 (593,5) miljoonaa euroa, ilman rahoitusleasingvelkoja 17,5 (19,2) miljoonaa euroa. Taseesta laskettu omavaraisuusaste parani 45,9 (40,2) prosenttiin ja velkaantumisaste (gearing) aleni 96,9 (121,0) prosenttiin. Päättyneiden vuokraussopimusten sekä viimeisenkin vuokratun aluksen palauttamisen vuoksi alusvuokravastuut laskivat 8,0 miljoonaa euroa 0,0 miljoonaan euroon vuoden 2015 maaliskuun loppuun verrattuna.

Kauden lopussa rahavarat yhdessä myönnettyjen, käyttämättömien luottolimiittien kanssa olivat yhteensä 78,0 (54,9) miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan nettorahavirta ennen investointeja kasvoi ja oli 20,3 (4,9) miljoonaa euroa.

INVESTOINNIT

Konsernin bruttoinvestoinnit olivat tarkastelukauden aikana 28,2 (39,3) miljoonaa euroa sisältäen aineettomat ja aineelliset hyödykkeet. Poistot ja arvonalentumiset olivat yhteensä 13,9 (13,8) miljoonaa euroa. Investoinnit sisältävät MS Finncarrierin ja MS Finnmasterin hankinnan ja toimituksen, normaaleja käyttöomaisuuden korvausinvestointeja, pakokaasupesuri- ja propulsiojärjestelmien maksuja sekä alusten telakointikuluja.

Vuonna 2015 Finnlines aloitti ympäristöteknologisen investointiohjelmansa toisen vaiheen, joka kattoi pesurien tilaukset jäljellä oleviin roro-aluksiin sekä vielä kolmeen ropax-alukseen. Lisäksi tämän ohella alettiin investoida yhä laajemmin energian säästämiseksi jatkamalla propulsiojärjestelmien päivitystä.

100 miljoonan euron ympäristöteknologisen investointiohjelman toinen vaihe on nyt puolivälissä viimeisimpien roro-alusten pesurien asennusten ja käyttöönoton kautta maalisuussa 2016. Maaliskuun alussa aloitettiin myös potkurilapojen uusiminen sekä pesurien asentaminen ensimmäiseen kolmesta ropax-aluksesta.

Maaliskuun 2016 lopulla 17 alusta 22:sta kokonaan omistetusta ja operoidusta roro- ja ropax-aluksesta on varustettu pesureilla. Nämä pesurijärjestelmät mahdollistavat alusten toiminnan kuluja säästäen sekä uusia tiukkoja, 1.1.2015 voimaan astuneita polttoaineen rikkipäästöihin liittyviä ympäristösäädöksiä noudattaen.

HENKILÖSTÖ

Konsernin palveluksessa oli tarkastelukauden aikana keskimäärin 1 621 (1 595) henkilöä, merihenkilöstöön 927 (901) työntekijää ja maahenkilöstöön 694 (694) työntekijää. Henkilöstömäärä raportointikauden lopussa oli yhteensä 1 622 (1 567), josta merihenkilöstöä 933 (861) ja maahenkilöstöä 689 (706). Merihenkilöstön lukumäärän kasvu johtuu kahden uuden aluksen, MS Finnmaster ja MS Finncarrier, hankkimisesta osaksi konsernin laivastoa vuoden 2016 alussa. Henkilöstökulut (mukaan lukien sosiaalikulut) olivat raportointikauden aikana 22,4 (21,0) miljoonaa euroa.

FINNLINESIN OSAKE

Yhtiön rekisteröity osakepääoma 31.3.2016 oli 103 006 282 euroa, joka jakaantui 51 503 141 osakkeeseen. Kauden aikana yhtiön osakkeita vaihdettiin Nasdaq Helsinki Oy:ssä yhteensä 2,7 (0,3) miljoonaa kappaletta. Yhtiön koko osakekannan markkina-arvo maaliskuun lopussa oli 907,0 (825,1) miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos (EPS) oli 0,16 (0,01) euroa. Oma pääoma per osake oli 11,05 (9,79) euroa. Grimaldi-konsernin omistus Finnlinesin osakkeista ja äänivallasta oli raportointikauden lopussa 98,17 prosenttia.

Grimaldi-konserni on 3.2.2016 ilmoittanut Finnlinesille lunastusoikeudestaan jäljellä oleviin Finnlinesin osakkeisiin, joista se tarjoaa 17,80 euroa osakkeelta lunastusmenettelyssä. Grimaldi-konserni on saattanut osakkeiden lunastuksen vireille osakeyhtiölain mukaisessa välimiesmenettelyssä.

YHTIÖKOKOUKSEN TEKEMÄT PÄÄTÖKSET

Finnlines Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Helsingissä 12.4.2016. Kokous hyväksyi vuoden 2015 tilinpäätöksen ja myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Yhtiökokous päätti hyväksyä hallituksen ehdotuksen, ettei vuodelta 2015 makseta osinkoa.

Hallituksen jäsenten lukumääräksi päätettiin seitsemän. Kaikki hallituksen nykyiset jäsenet Christer Backman, Tiina Bäckman, Emanuele Grimaldi, Gianluca Grimaldi, Diego Pacella, Olav K. Rakkenes ja Jon-Aksel Torgersen valittiin uudelleen. Hallituksen palkkiot päätettiin pitää muuttumattomina seuraavasti: puheenjohtajalle 50 000 euroa vuodessa, varapuheenjohtajalle 40 000 euroa vuodessa ja muille hallituksen jäsenille kullekin 30 000 euroa vuodessa.

Tilintarkastajaksi vuodelle 2016 valittiin KPMG Oy Ab. Päätettiin myös, että tilintarkastajalle maksetaan palkkio tilintarkastajan laskun mukaan.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen yhdessä tai useammassa erässä päättämään osakeannista. Hallitus voi valtuutuksen nojalla yhdessä tai useammassa erässä päättää uusien osakkeiden antamisesta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien osakkeiden kokonaismäärä on enintään 10 000 000 osaketta. Hallitus päättää kaikista osakeantivaltuutuksen ehdoista. Valtuutus sisältää oikeuden antaa osakkeita osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen (suunnattu osakeanti). Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen asti. Valtuutus korvaa yhtiökokouksen 14.4.2015 antaman osakeantivaltuutuksen.

RISKIT JA RISKIEN HALLINTA

Konsernin liiketoiminnan riskit liittyvät markkinoilla olevan tonniston kapasiteettiin, vastapuoliin, tavaroiden vienti- ja tuontinäkymiin ja liiketoimintaympäristön muutoksiin. Ylikapasiteetin riski pienenee toisaalta ikääntyvän tonniston romutusten myötä, ja toisaalta kiristyneiden rikkidirektiivivaatimusten johdosta. Finnlines liikennöi pääasiassa erityisvalvonta-alueilla, jossa päästörajat ovat tiukemmat kuin maailmanlaajuisesti. Raskaan polttoöljyn rikkipitoisuusraja laski 0,10 prosenttiin 1.1.2015 MARPOL-yleissopimuksen mukaisesti. Tämä kasvattaa kustannuksia merikuljetusmarkkinoilla. Mutta ottaen huomioon, että Finnlinesilla on yksi Pohjois-Euroopan nuorimmista ja suurimmista laivastoista ja että yhtiö investoi polttoainejärjestelmän ja energiatehokkuuden kehittämiseen, sillä on erittäin hyvät mahdollisuudet pienentää riskiä merkittävästi. Ulkomaankaupan vaihteluiden vaikutusta pienentää yhtiön toiminnan ulottuminen usealle eri maantieteelliselle alueelle, jolloin jonkun maan hidasta kasvua kompensoi toisen maan talouden nopeampi elpyminen. Finnlines seuraa jatkuvasti asiakkaittensa ja toimittajiensa vakavaraisuutta ja maksukäyttäytymistä. Tällä hetkellä vastapuoliin liittyviä välittömiä riskejä ei ole havaittavissa, mutta yhtiö seuraa vastapuoliensa taloudellista asemaa. Finnlines ylläpitää riittäviä luottolimiittejä maksuvalmiuden varmistamiseksi nykyisessä liiketoimintaympäristössä.

RIITA-ASIAT

25.2.2016 julkaistussa vuoden 2015 tilinpäätöksessä on selostus Finnlinesin vireillä olevista riita-asioista.

Helsingin käräjäoikeus on 27.2.2015 antanut päätöksen Finnlinesin ja Suomen valtion välisessä väylämaksukanteessa. Finnlinesin mukaan 1.1.2006 asti voimassa olleet väylämaksulait eivät olleet EU-lainsäädännön mukaisia ja yhtiöltä oli veloitettu liikaa väylämaksuja vuosina 2001-2004. Helsingin käräjäoikeus on antamallaan päätöksellä tuominnut Suomen valtion palauttamaan Finnlinesille liikaa perittyjä väylämaksuja vuosilta 2001-2004 yhteensä noin 17,0 miljoonaa euroa sisältäen korot. Asia on vireillä Helsingin hovioikeudessa.

HALLINTO- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Finnlines soveltaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia. Hallinto- ja ohjausjärjestelmä on luettavissa yhtiön internet-sivuilla: www.finnlines.com.

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Raportointikauden jälkeen ei ole ollut olennaisia raportoitavia tapahtumia.

NÄKYMÄT JA LIIKETOIMINTAYMPÄRISTÖ

Finnlines saattaa 100 miljoonan euron investointiohjelmansa päätökseen vuonna 2016. Suomen taloustilanteessa on näkyvissä positiivisia merkkejä asteittaisesta paranemisesta. Kasvaneesta tehokkuudesta sekä paremmin markkinoille soveltuvasta laivastosta johtuen Finnlines-konsernin tuloksen ennen veroja odotetaan parantuvan vuonna 2016 edelliseen tilikauteen verrattuna.

Vuoden 2016 toinen osavuosikatsaus ajalta 1.1.-30.6.2016 julkaistaan torstaina 28.7.2016.

Finnlines Oyj
                      Emanuele Grimaldi

LIITTEET

- Raportointi- ja laskentaperiaatteet
- Konsernin laaja tuloslaskelma, IFRS
- Konsernitase, IFRS
- Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista, IFRS
- Konsernin rahavirtalaskelma, IFRS
- Liikevaihto ja tulos segmenteittäin
- Aineelliset hyödykkeet
- Käyvän arvon hierarkia
- Ehdolliset velat sekä annetut sitoumukset
- Osakkeet, osakekannan markkina-arvo ja kaupankäynti osakkeilla
- Raportointikauden jälkeiset tapahtumat
- Tunnuslukujen laskentakaavat
- Lähipiiritapahtumat

www.finnlines.com

Tämä osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

RAPORTOINTI- JA LASKENTAPERIAATTEET

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset-standardin mukaisesti. Yhtiö on ottanut tilikauden alusta käyttöön tiettyjä uusia tai uudistettuja IFRS-standardeja ja IFRIC-tulkintoja vuoden 2015 tilinpäätöksessä kuvatulla tavalla 1.1.2016 alkaen. Näillä ei ollut vaikutusta konsernin raportoituihin lukuihin.

Finnlines Oyj liittyi tammikuussa 2013 tonnistoverotuksen piiriin. Tonnistoverotuksessa varustamotoiminta siirtyi elinkeinoverotuksesta tonnistoveropohjaiseen verotukseen.

Kaikki numerot on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS:n mukaan edellyttää johdon arvioiden ja oletusten käyttämistä ja harkintaa laskentaperiaatteiden soveltamisessa, mikä vaikuttaa taseen varojen ja velkojen määriin, ehdollisten varojen ja velkojen raportointiin sekä tuottojen ja kulujen määriin. Vaikka arviot perustuvat johdon tämänhetkiseen parhaaseen näkemykseen, on mahdollista, että toteumat poikkeavat tilinpäätöksessä käytetyistä arvoista. Keskeisiin oletuksiin liittyvät epävarmuustekijät ovat samat kuin konsernitilinpäätöksessä 31.12.2015 sovelletut.

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA, IFRS

1 000 euroa 1-3 2016 1-3 2015 1-12 2015
Liikevaihto 105 176 116 829 511 167
Liiketoiminnan muut tuotot 825 288 1 810
Materiaalit ja palvelut -26 932 -42 899 -161 264
Henkilöstökulut -22 396 -20 952 -84 186
Poistot ja arvonalentumiset -13 936 -13 837 -56 590
Liiketoiminnan muut kulut -31 362 -35 534 -140 654
Liiketoiminnan kulut yhteensä -94 626 -113 222 -442 694
Liiketulos (EBIT) 11 374 3 894 70 284
Rahoitustuotot 26 354 934
Rahoituskulut -3 962 -4 608 -18 064
Tulos ennen veroja (EBT) 7 438 -360 53 153
Tuloverot 875 991 3 675
Raportointikauden tulos 8 313 632 56 829

Muut laajan tuloksen erät:
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:
Ulkomaisiin yksikköihin liittyvät muuntoerot -33 38 32
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi, yhteensä -33 38 32
Erät joita ei tulla myöhemmin siirtämään tulosvaikutteiseksi:
Työsuhde-etuuksien uudelleenarvostus     632
Verovaikutus, netto     -36
Erät joita ei tulla myöhemmin siirtämään tulosvaikutteiseksi, yhteensä     596
Raportointikauden laaja tulos yhteensä 8 280 670 57 457

Raportointikauden tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 8 330 655 56 841
Määräysvallattomille omistajille -17 -23 -12
  8 313 632 56 829
Raportointikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille 8 297 693 57 469
Määräysvallattomille omistajille -17 -23 -12
  8 280 670 57 457
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta raportointikauden voitosta/tappiosta laskettu osakekohtainen tulos (euroa per osake):
Laimentamaton / laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos 0,16 0,01 1,10
Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä:
Laimentamaton / laimennettu 51 503 141 51 503 141 51 503 141

Suurin osa laajaan tulokseen kirjatuista eristä kuuluu tonnistoverojärjestelmän piiriin.

KONSERNITASE, IFRS

1 000 euroa 31.3.2016 31.3.2015 31.12.2015
VARAT
Pitkäaikaiset varat
Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet 1 011 825 1 014 013 997 619
Liikearvo 105 644 105 644 105 644
Muut aineettomat hyödykkeet 3 776 5 307 3 758
Muut rahoitusvarat 4 581 4 576 4 576
Saamiset 1 449 838 1 258
Laskennalliset verosaamiset 6 050 5 703 5 792
  1 133 325 1 136 080 1 118 645
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 4 374 7 102 4 333
Myyntisaamiset ja muut saamiset 91 345 99 662 86 019
Verotettavaan tuloon perustava verosaaminen 536 1 539
Rahavarat 1 778 2 185 6 468

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät 15 121 15 121 15 121
Varat yhteensä 1 246 480 1 260 151 1 231 125

OMA PÄÄOMA
Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 103 006 103 006 103 006

Muut rahoituserät -675 -712 -3 632
Liiketoiminnan nettorahavirta 20 347 4 917 105 794

Investointien rahavirrat
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin käyttöomaisuushyödykkeisiin * -26 770 -42 576 -78 897
Aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden myynti 89 64 799
Investoinnit sijoituksiin -5   0
Saadut osingot     12
Investointien nettorahavirta -26 686 -42 512 -78 085

Rahoituksen rahavirrat
Lainojen nostot 73 000 90 000 282 000
Lyhytaikaisten korollisten rahoitusvelkojen nettolisäys (+) / nettovähennys (-) 4 581 -10 385 32 447
Lainojen takaisinmaksut -75 931 -42 564 -338 550
Myönnettyjen lainojen lisäykset (-) / vähennykset (+)   45 180
Rahoituksen nettorahavirta 1 650 37 096 -23 922

Rahavarojen muutos -4 689 -500 3 787
Rahavarat raportointikauden alussa 6 468 2 680 2 680
Valuuttakurssien muutosten vaikutus -1 5 1
Rahavarat kauden lopussa 1 778 2 185 6 468

* Investoinnit sisältävät Euroopan Unionin myöntämän ympäristötuen, joista on saatu rahana 5,8 miljoonaa euroa tilikauden 2015 aikana.

LIIKEVAIHTO JA TULOS SEGMENTEITTÄIN

Lisäykset     21 540 20 6 469 28 029
Vähennykset     -169 -91   -260
Siirrot erien välillä     6 798   -6 798 0
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin **   -4 369   -22 395   -26 763
Hankintameno 31.3.2016 72 68 404 1 380 953 42 923 23 130 1 515 482

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 1.1.2016   -19 544 -439 791 -42 444   -501 779
Muuntoerot       38   38
Vähennysten ja siirtojen kertyneet poistot     169 91   260
Raportointikauden poistot   -550 -12 995 -274   -13 819
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 31.3.2016   -20 093 -452 617 -42 589   -515 299
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin **   1 132   10 510   11 642
Kirjanpitoarvo 31.3.2016 72 49 443 928 337 10 844 23 130 1 011 825

Myytäväksi luokiteltu omaisuus 1.1.2016

Hankintameno
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   4 369   22 395   26 763
Kertyneet poistot
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   -1 132   -10 510   -11 642
Kirjanpitoarvo 31.03.2016   3 237   11 885   15 121

* Sisältävät pääosin pakokaasupesurijärjestelmien ennakkomaksuja.

** Finnlines-konserni neuvottelee satamakäyttöomaisuuden, kirjanpitoarvoltaan 15,1 miljoonaa euroa, myynnistä. Omaisuuserien kirjanpitoarvoon ei ole tehty arvonalennuksia vuonna 2015 tai vuonna 2016, koska johdon arvion mukaan myytäväksi luokitellun omaisuuden käypä arvo ylittää kirjanpitoarvon tilinpäätöshetkellä 31.3.2015 sekä 31.3.2016.

AINEELLISET KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEET 2015

1 000 euroa

Maa-
alu-
eet

Raken-
nukset, raken-
nelmat

Alukset

Koneet ja kalusto
Ennakko-maksut
kesken-
eräiset hankin-
nat

Yhteensä
Hankintameno 1.1.2015 72 72 773 1 287 982 66 273 25 928 1 453 028
Muuntoerot       39   39
Lisäykset     30 752 90 8 387 39 229
Vähennykset     -159 -118   -277
Siirrot erien välillä     13 988 9 -13 997 0
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   -4 369   -22 395   -26 763
Hankintameno 31.3.2015 72 68 404 1 332 563 43 899 20 319 1 465 257

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 1.1.2015   -17 341 -389 749 -42 459   -449 549
Muuntoerot       -36   -36
Vähennysten ja siirtojen kertyneet poistot     159 118   277
Raportointikauden poistot   -551 -12 747 -280   -13 578
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset 31.3.2015   -17 891 -402 338 -42 657   -462 886
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   1 132   10 510   11 642
Kirjanpitoarvo 31.3.2015 72 51 645 930 225 11 752 20 319 1 014 013

Myytäväksi luokiteltu omaisuus 1.1.2015

Hankintameno
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   4 369 21 675 22 395   48 439
Siirto erien välillä     -21 675     -21 675
Kertyneet poistot
Siirto myytävänä olevaksi luokiteltuihin pitkäaikaisiin omaisuuseriin   -1 132 -16 499 -10 510   -28 141
Siirto erien välillä     16 499     16 499
Kirjanpitoarvo 31.3.2015   3 237 0 11 885   15 121

Tilinpäätöksessä 31.12.2014 myytäväksi luokitellun aluksen luokittelu myytäväksi oli päätetty lopettaa raportointikauden aikana, koska alukselle solmittiin pitkäaikainen rahtaussopimus helmikuussa 2015. Osa satamatoimintojen omaisuudesta, jonka kirjanpitoarvo on 15,1 miljoonaa euroa, luokiteltiin edelleen myytävänä olevaksi omaisuuseräksi.

KÄYVÄN ARVON HIERARKIA KÄYPÄÄN ARVOON ARVOSTETUISTA RAHOITUSVAROISTA JA -VELOISTA

Taso 1 - Noteeratut käyvät arvot (oikaisemattomat) toimivilla markkinoilla samanlaisille varoille tai veloille.

Taso 2 - Käyvät arvot määritetään käyttämällä muita syöttötietoja (inputs) kuin tasoon 1 sisältyviä noteerattuja hintoja, ja ne ovat todennettavissa asianomaisen omaisuuserän tai velan osalta joko suoraan (kuten hinnat) tai epäsuorasti (johdettu hinnoista).

Konsernilla on tason 2 lainoja rahoituslaitoksilta sekä eläkelainoja. Näiden instrumenttien kirjanpitoarvon ja käyvän arvon välillä ei ole merkittävää eroa.

Taso 3 - Käyvät arvot määritetään käyttäen varojen tai velkojen syöttötietoja (inputs), jotka eivät perustu todettavissa oleviin markkinatietoihin.

Tasolle 3 sisältyy noteeraamattomia osakkeita yhteensä 4,6 miljoonaa euroa (4,6 vuonna 2014), jotka on arvostettu hankintamenoonsa tai sitä alempaan todennäköiseen arvoonsa, koska niiden käypä arvo ei ole määriteltävissä luotettavasti.

EHDOLLISET VELAT SEKÄ ANNETUT SITOUMUKSET

1 000 euroa 31.3.2016 31.3.2015 31.12.2015
Määräaikaisten vuokrasopimusten perusteella maksettavat vähimmäisvuokrat

Alusvuokrat (konserni vuokralleottajana):
Yhden vuoden kuluessa 0 8 020 58
Alusvuokrat (konserni vuokralleantajana):
Yhden vuoden kuluessa 2 099 2 105 2 105
Yli vuoden ja enintään viiden vuoden kuluttua 6 324 8 422 6 841
Muut vuokrasopimukset (konserni vuokralleottajana):
Yhden vuoden kuluessa 5 566 6 475 6 015
Yli vuoden ja enintään viiden vuoden kuluttua 13 123 16 276 13 788
Yli viiden vuoden kuluttua 7 397 8 993 7 795
Muut vuokrasopimukset (konserni vuokralleantajana):
Yhden vuoden kuluessa 0 211 0

Annetut vakuudet
Lainat rahoituslaitoksilta 394 432 512 892 402 941

Edellä mainittujen lainojen vakuutena olevat laivakiinnitykset 973 000 1 035 000 973 000

Muut omasta puolesta annetut vakuudet
Käteispantit 0 850
Yrityskiinnitykset     1 700

Muut vastuusitoumukset * 5 475 36 247 36 143

Kiinteistöinvestointien arvonlisäveron tarkistusvastuut 3 702 4 998 4 026

* Sisältää pakokaasupesuri- ja potkurijärjestelmien hankkimiseen liittyviä sitoumuksia ja alusinvestointeja.

OSAKKEET, OSAKEKANNAN MARKKINA-ARVO JA KAUPANKÄYNTI OSAKKEILLA

31.3.2016 31.3.2015
Osakkeiden kokonaismäärä 51 503 141 51 503 141
Osakekannan markkina-arvo, miljoonaa euroa 907,0 825,1

1-3 2016 1-3 2015
Vaihdettujen osakkeiden määrä, miljoonaa kappaletta 2,7 0,3

1-3 2016
  Ylin Alin Keskiarvo Päätöskurssi
Osakkeen hinta 18,68 17,15 17,97 17,61

RAPORTOINTIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Raportointikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut olennaisia raportoitavia tapahtumia.

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

Tulos per osake (EPS), euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva tulos
-------------------------------------------------------------

Kauden aikana ulkona olevien osakkeiden painotettu keskiarvo

Oma pääoma per osake, euroa :

Emoyhtiön osakkeenomistajille kuuluva oma pääoma
---------------------------------------------------
Osakkeiden laimentamaton lukumäärä kauden lopussa

Velkaantumisaste (gearing), %:

Korolliset velat - rahavarat
----------------------------- X 100
Oma pääoma yhteensä

Omavaraisuusaste, %:

Oma pääoma yhteensä
------------------------------------ X 100
Taseen loppusumma - saadut ennakot

Kirjatut tuloverot perustuvat vuoden arvioituun keskimääräiseen tuloveroasteeseen, jonka odotetaan toteutuvan koko tilikaudella. Finnlines Oyj:n varustamotoiminta siirtyi tonnistopohjaiseen verotukseen tammikuussa 2013.

Finnlines Deutschland GmbH poistui Saksan tonnistoverojärjestelmästä tammikuun 2014 lopussa ja siirtyi normaaliin tuloverotukseen 1.2.2014.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT

Katsauskauden aikana ei ollut merkittäviä lähipiiritapahtumia. Liiketoimet toteutettiin käyttäen markkinaperusteista hinnoittelua.

Finnlines Q12016 Fin.pdf