Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB med dotterbolag räntesäkrar låneportföljen

Stockholm 2017-02-02

Mot bakgrund av det låga ränteläget för långa räntor har Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB med dotterbolag valt att räntesäkra låneportföljen genom att ingå ränteswapavtal om totalt 600
miljoner SEK. Den nu genomförda räntesäkringen motsvarar drygt 87 procent av den totala låneportföljen. Avtalen har ingåtts på följande löptider:

· 120 miljoner SEK på 7 år
· 120 miljoner SEK på 8 år
· 120 miljoner SEK på 9 år
· 240 miljoner SEK på 10 år

Ränteswapavtalen innebär att Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB med dotterbolag för närvarande har en genomsnittlig ränta i hela kreditportföljen inklusive marginal om 4%. Genomsnittlig ränta på de ingångna swapavtalen är 1,16%. Genomsnittlig räntebindningstid uppgår till 7,7 år.

Utöver de nu ingångna swapavtalen har det sedan tidigare förvärvade räntederivatet ("räntetak") behållits.

"Den historiskt låga nivån på långräntorna gör att vi tror att tillfället är bra valt för att ingå avtal om en längre räntebindning", säger VD Stefan Dahlbo.

Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB (publ)
Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Dahlbo, VD

stefan.dahlbo@andersjahlstrom.se

Denna information är sådan som Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ)  kan vara

skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 februari 2017, kl 08:50.

Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ) är moderbolag i en samhällsorienterad fastighetskoncern med visionen att vara Sveriges ledande socialt orienterade fastighetskoncern som genom ett stort engagemang och ett innovativt och långsiktigt synsätt skapar en win-win-win-situation för såväl boende, klienter, ägare, samhälle och andra intressenter.

Bolagets företagsobligation handlas på Nasdaq First North (ISIN:SE0005504719)

Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ)
Organisationsnummer: 556734-5805
Adress: Domarebacken 38, 145 57 Norsborg