Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB: Delårsrapport 2017 kvartal 1

Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ): Delårsrapport 2017 kvartal 1

Pressmeddelande Stockholm 2017-05-15

Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ) (nedan kallat AJA Fastighets eller Bolaget) publicerar idag delårsrapport avseende kvartal 1 2017 för moderbolaget respektive för koncernen.

Med belopp inom parentes avses i det följande utfall motsvarande period föregående år.

Koncernen i sammanfattning

1 januari - 31 mars

• Hyresintäkter 25,5 mkr (25,8)
  • Driftsnetto 12,9 mkr (13,3)
  • Överskottsgrad 50,4 procent (51,6)
  • Förvaltningsresultat 10,2 mkr (9,7)
  • Redovisad orealiserad värdeförändring på finansiella derivat -13,3 mkr (-0,2)
  • Redovisat fastighetsvärde inkluderat byggrätter 1 330,5 mkr (1 325,0)
  • Totalresultat -7,2 mkr (2,4)
  • Fritt kassaflöde 1,3 mkr (2,9)

Väsentliga händelser under första kvartalet 2017

I början av februari valde Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB med dotterbolag att räntesäkra låneportföljen genom att teckna finansiella derivat i form av ränteswapavtal om totalt 600 miljoner SEK. Räntesäkringen motsvarar drygt 87 procent av den totala låneportföljen. Avtalen har ingåtts på följande löptider:

· 120 miljoner SEK på 7 år
· 120 miljoner SEK på 8 år
· 120 miljoner SEK på 9 år
· 240 miljoner SEK på 10 år

Ränteswapavtalen innebär att koncernen har en genomsnittlig ränta i hela kreditportföljen inklusive marginal om cirka 4%. Genomsnittlig ränta på de ingångna swapavtalen är 1,16%. Genomsnittlig räntebindningstid uppgår till 7,5 år.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Vid årsstämman den 25 april 2017 beslutades att ingen utdelning skulle ske.  Samtliga ledamöter i styrelsen omvaldes och Mikael Ahlström kvarstod som styrelseordförande.

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Dahlbo, Verkställande direktör | Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ) | +46-70-353 18 88 | stefan.dahlbo@andersjahlstrom.se

Denna information är sådan information som Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2017, kl 07:00.

Bolaget är moderbolag i en samhällsorienterad fastighetskoncern fokuserad på att förvärva välskötta fastigheter inom det så kallade miljonprogrammet. Strategin är att genom en kombination av nytänkande inom kommunikation, finansiering samt drift och underhåll, kopplat till en stor satsning på sociala aktiviteter, skapa värden för säljare, boende och bolaget självt.

Bolagets företagsobligation handlas på Nasdaq Stockholm (ISIN: SE0008294342).

Byggmästare Anders J Ahlström Fastighets AB (publ)
Organisationsnummer: 556734-5805
Adress: Domarebacken 38, 145 57 Norsborg