Persbericht: Euronav maakt resultaten tweede kwartaal en eerste jaarhelft 2017 bekend

EURONAV MAAKT RESULTATEN
TWEEDE KWARTAAL EN EERSTE JAARHELFT 2017 BEKEND

HOOGTEPUNTEN

• Vrachttarieven blijven onder druk staan ten gevolge van seizoensgebonden handelspatronen en de concentratie van groot aantal leveringen van nieuwbouwschepen.
  • FSO-contracten zorgen voor verlenging van vaste inkomsten tot 2022.
  • Twee bijkomende langetermijnbevrachtingsovereenkomsten van zeven jaar getekend tijdens huidig kwartaal verhogen vaste inkomsten tot 2025.
  • Beleid inzake aandeelhoudersrendement uitgebreid met vast jaarlijks minimum dividend van 0,12 USD per aandeel.
  • Beleid inzake aandeelhoudersrendement behoudt de mogelijkheid voor bijkomend dividend en inkoop eigen aandelen.
  • Balans versterkt en kapitaalbronnen gediversifieerd dankzij uitgifte niet-gewaarborgde obligatielening ten bedrage van 150 miljoen USD.
  • ECA (Ksure) financiering van 110 miljoen USD voor twee VLCCs met leverdatum in januari.

ANTWERPEN, België, 10 augustus 2017 - Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN) ("Euronav" of de "Vennootschap") maakt vandaag de niet-geauditeerde financiële resultaten bekend voor het tweede kwartaal en de eerste jaarhelft van 2017.

Paddy Rodgers, CEO van Euronav: "Euronav heeft tijdens het tweede kwartaal veel vooruitgang geboekt. Dankzij de verlenging met vijf jaar van de contracten voor de dienstverlening van de FSO's in combinatie met twee bijkomende langetermijnbevrachtingsovereenkomsten van zeven jaar is Euronav verzekerd van sterke en zichtbare vaste inkomsten. Onze balans werd in mei nog verder versterkt na de plaatsing van een niet-gewaarborgde obligatie van 150 miljoen USD. De raad van bestuur en het management zijn van mening dat deze sterktes zich moeten weerspiegelen in het beleid inzake aandeelhoudersrendement. Dat is de reden waarom het beleid inzake aandeelhoudersrendement vanaf vandaag een vast jaarlijks minimum dividend van 0,12 USD per aandeel zal voorzien.

De tankermarkt bevindt zich op een belangrijk keerpunt. Tijdens het tweede kwartaal verhoogde het Internationaal Energieagentschap (IEA) de verwachtingen voor de wereldwijde vraag naar olie in 2017 en 2018, bleef het olieaanbod groot ondanks de OPEC-productiebeperkingen en lijken de waarden van de moderne schepen te stabiliseren. Door de toegenomen export van olie vanuit de V.S. nam het aantal tonmijlen toe en daarnaast zijn er steeds minder financieringsbronnen, voornamelijk bankleningen, beschikbaar. De grootste uitdaging voor de markt is echter de concentratie van een groot aantal leveringen van nieuwbouwschepen over de volgende 18 maanden op zowel de VLCC- als de Suezmax-markt die de vrachttarieven onder druk zetten.

Als lage vrachttarieven de ziekte zijn, dan zijn lage vrachttarieven tegelijkertijd ook de remedie. Lage vrachttarieven zouden er immers voor moeten zorgen dat meer schepen verschroot worden. Zolang dat keerpunt niet bereikt is, zorgt Euronav dat er voldoende capaciteit op de balans beschikbaar is en vaste inkomsten behouden blijven om periodes met lage vrachttarieven door te komen en/of te kunnen inspelen op groeimogelijkheden. Hoe lang de marktomstandigheden uitdagend blijven voor de vrachttarieven hangt volledig af van het aantal bijkomende en onnodige bestellingen van nieuwbouwschepen."

De voornaamste sleutelcijfers (niet-geauditeerd) zijn als volgt:

(in duizenden USD)     Eerste kwartaal 2017     Tweede kwartaal 2017     Eerste semester 2017     Eerste semester 2016

Omzet     164.158     126.433     290.591     404.450
  Andere bedrijfsopbrengsten     1.285     1.490     2.775     3.702

Reiskosten en commissies     (16.170)     (16.113)     (32.283)     (24.855)
  Operationele kosten schepen     (38.876)     (39.612)     (78.488)     (80.091)
  Kosten vrachthuur     (7.637)     (7.848)     (15.485)     (11.010)
  Algemene en administratieve kosten     (10.679)     (11.672)     (22.351)     (21.721)
  Netto meer- (minder) waarden op de verkoop van materiële vaste activa     9     (21.016)     (21.007)     13.819
  Netto meer- (minder) waarden op de verkoop van investeringen verwerkt volgens de vermogensmutatiemethode     -     -     -     (24.150)
  Afschrijvingen     (57.570)     (58.003)     (115.573)     (109.497)

Netto financieel resultaat     (9.436)     (10.205)     (19.641)     (19.074)
  Aandeel in resultaat van investeringen opgenomen volgens vermogensmutatiemethode**     9.161     11.863     21.024     22.276
  Resultaat vóór belasting     34.245     (24.683)     9.562     153.849

Belastingen     79     447     526     (159)
  Resultaat van de periode     34.324     (24.236)     10.088     153.690

Toerekenbaar aan:  Eigenaars van de
Vennootschap
    34.324     (24.236)     10.088     153.690

De bijdrage tot het resultaat is als volgt:

Tankers     25.188     (36.109)     (10.921)     136.458
  FSO     9.136     11.873     21.009     17.232
  Resultaat na belastingen     34.324     (24.236)     10.088     153.690

Gegevens per aandeel:

(in USD per aandeel)     Eerste kwartaal 2017     Tweede kwartaal 2017     Eerste semester 2017     Eerste semester 2016

Gewogen gemiddelde aantal aandelen (gewoon) *     158.166.534     158.166.534     158.166.534     158.359.054
  Resultaat na belastingen     0,22     (0,15)     0,06     0,97

* Het aantal uitstaande aandelen per 30 juni 2017 is 159.208.949.

** Hier zijn uitgestelde belastingvoordelen voor een bedrag van 2,5 miljoen USD in opgenomen.

EBITDA reconciliatie (niet-geauditeerd):

Resultaat van de periode     34.324     (24.236)     10.088     153.690
  + Afschrijvingen     57.570     58.003     115.573     109.497
  + Netto financieel resultaat     9.436     10.205     19.641     19.074
  + Belastingen     (79)     (447)     (526)     159

EBITDA     101.251     43.525     144.776     282.420

+ Afschrijvingen investeringen opgenomen volgens vermogensmutatiemethode     4.456     4.505     8.961     13.973
  + Netto financieel resultaat investeringen opgenomen volgens vermogensmutatiemethode     396     247     643     2.210
  + Belastingen investeringen opgenomen volgens vermogensmutatiemethode     -     (2.564)     (2.564)     -

Proportionele EBITDA     106.103     45.713     151.816     298.603

Proportionele EBITDA per aandeel:

Proportionele EBITDA     0,67     0,29     0,96     1,89

Alle cijfers vervat in dit bericht werden opgemaakt op basis van IFRS zoals aanvaard door de EU (International Financial Reporting Standards) en werden niet nagezien door de statutaire auditor.

Tijdens het eerste halfjaar van 2017 behaalde de Vennootschap een nettowinst van 10,1 miljoen USD of 0,06 USD per aandeel (eerste jaarhelft 2016: 153,7 miljoen USD of 0,97 USD per aandeel). Dit resultaat bevat een uitgesteld belastingvoordeel van 0,6 miljoen USD alsook een uitgesteld belastingvoordeel van 2,5 miljoen USD via investeringen opgenomen volgens de vermogensmutatiemethode. De proportionele EBITDA (een niet door IFRS gedefinieerde maatstaf) over dezelfde periode bedroeg 151,8 miljoen USD (eerste halfjaar 2016: 298,6 miljoen USD).

De gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven (TCE, een niet door IFRS gedefinieerde maatstaf) kunnen als volgt worden samengevat:

In USD per dag

Tweede kwartaal 2017 Tweede kwartaal
Eerste jaarhelft 2017 Eerste jaarhelft 2016
VLCC
Gemiddeld tarief behaald op de spotmarkt (in TI Pool) 28.351 47.864 34.843 54.156
Gemiddeld tijdsbevrachtingstarief onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten** 41.480 44.382 41.300 42.461
Suezmax
Gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven op de spotmarkt* 17.341 33.119 20.508 35.729
Gemiddeld tijdsbevrachtingstarief onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten** 21.651 26.363 22.830 29.307

* Technische offhire dagen niet inbegrepen
** Inclusief winstdeelname indien van toepassing

VERBETERING BELEID INZAKE AANDEELHOUDERSRENDEMENT

Hier kan de volledige tekst van het nieuwe dividendbeleid geraadpleegd worden.

Sinds Euronav begin 2015 haar beleid inzake aandeelhoudersrendement aankondigde, heeft de Vennootschap 391 miljoen USD in cash dividenden uitbetaald (2,46 USD per aandeel) en voor 7 miljoen USD (0,04 USD per aandeel) eigen aandelen ingekocht. Dat is één van de hoogste uitkeringen van eender welk tankerbedrijf over deze periode.

Gezien de verwachtingen voor de tankermarkt sindsdien substantieel veranderd zijn, gezien de sterke balans en de zichtbare vaste inkomsten als gevolg van FSO-diensterverlenings- en langetermijnbevrachtingsovereenkomsten vindt de raad van bestuur van Euronav dat het beleid inzake aandeelhoudersrendement aan verbetering toe is.

Het is inderdaad mogelijk dat de nabije toekomst voor de tankermarkt uitdagender zal zijn dan de laatste tien kwartalen. De Vennootschap zou misschien zelfs niet in staat zijn om positieve halfjaarlijkse resultaten te behalen. Bijgevolg, althans onder het huidige beleid inzake aandeelhoudersrendement, zou Euronav geen of geen significant interim dividend of finaal dividend kunnen uitkeren. Tegelijkertijd bestaan er momenteel tal van opportuniteiten die de belangen van de aandeelhouders beter zouden dienen doordat ze op de lange termijn een betere en meer duurzame meerwaarde kunnen genereren.

Onder het nieuwe beleid inzake aandeelhoudersrendement is het de intentie van Euronav om (1) elk jaar een vast minimum dividend van 0,12 USD per aandeel te betalen (equivalent van 0,06 USD per halfjaar) en; (2) op voorwaarde dat de resultaten per aandeel positief zijn en hoger zijn dan het bedrag van het vaste dividend, het bijkomende inkomen te besteden aan bijkomende dividenden, de inkoop van eigen aandelen of uiteraard de overname van een schip of vloot, afhankelijk van welke optie volgens de raad van bestuur op dat moment het meeste waarde creëert op de lange termijn.

INTERIM DIVIDEND 2017

Zodoende zal Euronav een interim dividend betalen van 0,06 USD per aandeel over de eerste jaarhelft van 2017. Dit is de eerste betaling onder het nieuwe beleid inzake aandeelhoudersrendement dat hierboven aangekondigd werd. Het aandeel zal naar verwachting vanaf 25 september 2017 ex-dividend noteren met als registratiedatum 26 september 2017. Het dividend zal in dat geval betaalbaar zijn vanaf 5 oktober 2017.

Het interim dividend van 0,06 USD per aandeel over de eerste jaarhelft van 2017 moet vergeleken worden met het vorige beleid. Dat beleid hield in dat over het volledige jaar een dividend van 80% van het netto-inkomen betaald werd. De betaling van het interim-dividend werd bepaald op basis van de resultaten tijdens de eerste jaarhelft en de verwachtingen voor de tweede jaarhelft. Gezien marktwaarnemers het erover eens zijn dat de tankermarkt in de tweede jaarhelft van 2017 uitdagend zal zijn, zou er volgens een strikte toepassing van het vorige dividendbeleid noch een interim-dividend noch een dividend over het volledige jaar 2017 betaald worden.

EURONAV TANKERVLOOT

In juni verkocht Euronav de VLCC TI Topaz (2002 - 319.430 dwt) voor 21 miljoen USD. De Vennootschap heeft een minderwaarde gerealiseerd op deze verkoop ten bedrage van 21 miljoen USD. De TI Topaz vervoegde de vloot van Euronav in het eerste kwartaal van 2005 en heeft een positieve bijdrage geleverd aan de bedrijfsresultaten en dan voornamelijk in de sterke jaren zoals 2005, 2006, 2008, 2010, 2015 en 2016. Het boekhoudkundige verlies op deze verkoop is een reflectie van de waarde van het schip in de boeken van de Vennootschap waar activa over twintig jaar worden afgeschreven volgens de lineaire afschrijvingsmethode.

In mei tekende Euronav en haar joint venture-partner International Seaways een overeenkomst van vijf jaar voor de dienstverlening van de FSO Africa en de FSO Asia. De nieuwe contracten sluiten onmiddellijk aan op de lopende contracten en werden ondertekend met North Oil Company ("NOC"), de toekomstige uitbater van het Al Shaheen olieveld. North Oil Company is een joint venture tussen Qatar Petroleum Oil & Gas Limited en Total E&P Golfe Limited.

De nieuwe contracten voor deze FSO's met een capaciteit van drie miljoen vaten hebben een duurtijd van vijf jaar die aanvangt op de einddatum van de huidige overeenkomsten met Maersk Oil Qatar. De FSO's werden op maat van het Al Shaheen olieveld geconverteerd waar ze sinds 2010 zonder onderbreking actief zijn. Over de volledige looptijd zullen deze nieuwe overeenkomsten naar verwachting meer dan 360 miljoen USD EBITDA (winst voor interest, belastingen, afschrijvingen en waardevermindering) genereren voor de joint ventures. Op basis van het Euronav-aandeel van 50% in de joint ventures, zullen de overeenkomsten voor de Vennootschap naar verwachting meer dan 180 miljoen USD EBITDA genereren.

FINANCIERING

In mei heeft de Vennootschap met succes een nieuwe niet-gewaarborgde obligatielening van 150 miljoen USD uitgegeven. De obligatielening heeft een coupon van 7,50% en loopt ten einde in mei 2022. Dit was Euronav's eerste stap in de richting van de schuldkapitaalmarkten en is een belangrijke ontwikkeling in de diversificatie van haar financieringsbronnen. De scheepvaartsector heeft steeds minder toegang tot traditionele kapitaalbronnen, vooral tot bankleningen, omwille van de toenemende wetgeving en concurrentiedruk in de bankwereld.

In juni startte Euronav met een thesaurieprogramma (Commercial Paper) en plaatste ongeveer 50 miljoen EUR in de markt voor verschillende financieringen met een korte looptijd aan een prijs van 60 basispunten boven Euribor. Dat is geen bijkomende lening maar wel een opportuniteit om de interestlast te verlagen door systematisch de opbrengsten te gebruiken om delen van de wentelkredietovereenkomsten terug te betalen.

Euronav tekende ook een Export Credit Agency (ECA) financiering van 110 miljoen USD met commerciële banken en KSure voor de financiering van twee nieuwbouw-VLCCs (de Aquitaine en de Ardeche) die in januari aan de Vennootschap geleverd werden.

TANKERMARKT

Volgens Euronav zal de recente beslissing om de Ballastwaterconventie pas in 2019 en niet in 2017 in voege te laten treden slechts een minimale impact hebben. De Ballastwaterconventie vereist dat alle grote ruwe olietankers uitgerust moeten zijn met een behandelingssysteem voor ballastwater. Met deze conventie in het vooruitzicht had een groot aantal reders het IOPP-certificaat ontkoppeld van de vijfjaarlijkse droogdokcyclus waardoor de implementatiedatum van 8 september 2017 volgens Euronav niet tot bijkomende verschroting zou hebben geleid. Een aanzienlijk deel van zowel de VLCC als de Suezmax-wereldvloot benadert tussen eind 2017 en eind 2020 echter wel de maximale levensduur (20 jaar of ouder), dus in een periode waarin zowel de Ballastwaterconventie als de richtlijnen ter beperking van het zwavel- en stikstofpercentage in de uitlaatgassen van schepen (SOx en NOx) geïmplementeerd moeten worden. Tijdens dezelfde periode bereiken 106 VLCCs (15% van de wereldvloot) en 72 Suezmax-schepen (ook 15% van de wereldvloot) de leeftijd van 20 jaar en zullen dan ook meer en meer commercieel onder druk komen te staan en minder aantrekkelijk worden voor de bevrachters.

De leveringsdata van de schepen die op dit moment besteld zijn, namelijk 28 VLCCs en 23 Suezmax-schepen tijdens de tweede helft van 2017, houden de vrachttarieven onder druk. Op middellange termijn en op voorwaarde dat er geen bijkomende bestellingen geplaatst worden, lijkt de verhouding van het aantal bestellingen ten opzichte van de huidige wereldvloot echter wel beheersbaar met een ratio van 13% voor zowel de VLCC-als de Suezmax-sector ten opzichte van een gemiddelde ratio van 22% (VLCC) en 24% (Suezmax) sinds 1996 (bron: Clarksons), zeker gezien er dit jaar nog 3 VLCC's en 5 Suezmax-schepen verschroot werden (bron: Clarksons). De concentratie van leveringen van nieuwbouwschepen blijft echter de belangrijkste factor die de huidige en toekomstige tarieven onder druk zet. Met 28 VLCCs en 23 Suezmax-schepen te leveren in de tweede jaarhelft van 2017 zal, in afwezigheid van toenemende verschroting, de markt onder druk blijven staan.

De vraag naar olie blijft sterk. Tijdens het tweede kwartaal verhoogde het IEA de verwachtingen voor de wereldwijde vraag naar olie in 2017 en 2018. Die hogere vraag naar olie komt voornamelijk uit het Verre Oosten en wordt gestimuleerd door een olieprijs die economische ontwikkeling bevordert. Met 780.000 vaten per dag Amerikaanse export in het tweede kwartaal, zouden er zowel dit jaar als het daaropvolgende jaar 35-45 bijkomende VLCC's nodig zijn.

Dat de OPEC in mei besloot om de productiebeperkingen te verlengen tot maart 2018 was een duidelijk negatieve ontwikkeling. Het aanbod van ruwe olie blijft echter grotendeels constructief: de Amerikaanse schalieolieproductie blijft toenemen; de olieproductie in Nigeria en Libië (die een vrijstelling kregen van de limieten opgelegd door de OPEC) is zich aan het herstellen; productiestoringen blijven beperkt en nieuwe oliebronnen komen in productie (bijvoorbeeld Kashagan). Het valt af te wachten of de OPEC-productiebeperkingen die in het vierde kwartaal van 2016 ingevoerd werden, zich ook daadwerkelijk zullen vertalen in een daling van het exportniveau en van de vraag naar olietankertransport in de tweede helft van het jaar.

VOORUITZICHTEN

Euronav heeft concrete stappen ondernomen als antwoord op een zwakkere tankermarkt. De Vennootschap heeft een sterke balans met een lage schuldengraad en toegang tot meer dan 800 miljoen USD aan liquide middelen volgend op de toetreding tot de schuldkapitaalmarkten tijdens het tweede kwartaal. Betrouwbare vaste inkomsten (de contracten voor de FSO-schepen en vier Suezmax-tijdbevrachtingsovereenkomsten van zeven jaar), gesloten dankzij sterke klantenrelaties en verzekerd tot 2025, bieden Euronav's stakeholders extra comfort. Dat wordt nu ook weerspiegeld in het verbeterde beleid inzake aandeelhoudersrendement. Euronav neemt haar verantwoordelijkheid als kapitaalbeheerder ernstig en het management meent dat een sterke maar flexibele kapitaalstructuur in de komende 18 tot 24 maanden cruciaal zal zijn.

Euronav gelooft verder dat de sector in een nieuwe fase van de cyclus terechtkomt. De waarden van moderne schepen zijn gestabiliseerd maar er is nog steeds onzekerheid over de vrachttarieven die onder druk blijven staan. Euronav is goed gepositioneerd om door de volgende fase van de tankercyclus te navigeren - om op een strategische manier te kunnen inspelen op opportuniteiten en tegelijkertijd onmiddellijk voordeel te kunnen halen uit de markt wanneer de vrachttarieven opnieuw aantrekken.

Tot nu toe in het derde kwartaal van 2017 heeft de Euronav VLCC-vloot beheerd binnen de Tankers International Pool, tarieven behaald van ongeveer 20.000 USD per dag met 61% van de beschikbare dagen vastgelegd. De Suezmax-schepen van Euronav die op de spotmarkt uitgebaat worden, haalden gemiddelde tarieven van ongeveer 14.700 USD per dag met 60% van de beschikbare dagen vastgelegd.

CONFERENCE CALL

Euronav organiseert een conference call om 9u30 EDT / 15u30 CET op woensdag 10 augustus 2017 om de eerste kwartaalresultaten 2017 te bespreken.

De conference call zal bestaan uit een webcast met een begeleidende presentatie. Details over deze conference call kan men hieronder raadplegen en op de Euronav website in de 'Investeerders' sectie: www.euronav.com.

Webcast Informatie
Type Evenement:  Audio webcast met presentatie bediend door de gebruiker
Datum Evenement: 10 augustus 2017
Tijdstip Evenement: 9u30 EST / 15u30 CET
Titel Evenement:  "Q2 2017 Earnings Conference Call"
URL Evenement: http://services.choruscall.com/links/euronav170810J37dUXTm.html

Om eventuele vertragingen te vermijden, kunnen deelnemers zich vooraf registreren via de volgende link: http://dpregister.com/10110784. Na registratie ontvangt de deelnemer een speciaal inbelnummer en een registratielink met PIN code voor de conference call. Bij registratie dient de deelnemer naam, vennootschap en emailadres mee te delen.

Deelnemers die niet in de mogelijkheid zijn om zich vooraf te registreren, kunnen inbellen op +1-412-317-5471 op de dag van de conference call.
De conference call kan herbeluisterd worden vanaf 10 augustus 2017 11u30 EST/ 17u30 CET, tot en met 17 augustus 2017 op het nummer +1-412-317-0088 na intoetsen van de conference code 10110784.

*  *
Vooruitzichten

De aangelegenheden besproken in dit persbericht kunnen vooruitzichten bevatten. De Private Securities Litigation Reform Act van 1995 biedt bescherming onder de safe harbor bepalingen voor vooruitzichten teneinde vennootschappen aan te moedigen om toekomstgerichte informatie over hun bedrijfsactiviteiten te verstrekken. Vooruitzichten omvatten verklaringen over plannen, doelstellingen, doelen, strategieën, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende veronderstellingen en andere verklaringen, verschillend van de verklaringen van historische feiten. De Vennootschap wenst gebruik te maken van de bescherming onder de safe harbor bepalingen van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995 en neemt deze caveat op in verband met deze safe harbor wetgeving. De woorden "geloven", "anticiperen", "trachten", "inschatten", "voorspellen", "projecteren", "plannen", "potentieel", "zouden", "kunnen", "verwachten", "in afwachting van" en gelijkaardige uitdrukkingen wijzen op vooruitzichten.

De vooruitzichten in dit persbericht zijn gebaseerd op verscheidene veronderstellingen, waarvan vele op hun beurt zijn gebaseerd op verdere veronderstellingen waaronder, zonder beperking, de analyse van historische operationele trends door het management, de gegevens opgenomen in onze database en andere gegevens van derden. Hoewel wij geloven dat deze veronderstellingen redelijk waren toen ze gemaakt werden, omdat deze veronderstellingen inherent zijn aan significante onzekerheden en onvoorziene omstandigheden die moeilijk of onmogelijk te voorspellen zijn en buiten onze controle zijn, kunnen wij u niet garanderen dat wij deze verwachtingen, overtuigingen of projecties zullen bewerkstelligen of volbrengen.

Naast deze belangrijke factoren, zijn er in onze ogen ook andere belangrijke factoren die ertoe kunnen leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk kunnen verschillen van deze die besproken werden in de vooruitzichten. Deze omvatten het falen van een tegenpartij om een contract volledig uit te voeren, de sterkte van de wereldeconomieën en -valuta's, algemene marktomstandigheden met inbegrip van schommelingen in vrachttarieven en in de waarde van schepen, wijzigingen in de vraag naar en het aanbod van tonnage, wijzigingen in onze beheerskosten met inbegrip van bunkerprijzen, droogdokkosten en verzekeringskosten, de markt voor onze schepen, de beschikbaarheid van financiering en herfinanciering, de prestatie van de tegenpartij onder bevrachtingsovereenkomsten, de mogelijkheid om financiering te verkrijgen en te voldoen aan de convenanten in dergelijke financieringsovereenkomsten, veranderingen in gouvernementele regelgeving of reglementering of acties ondernomen door regelgevende instanties, potentiële aansprakelijkheid bij lopende of toekomstige geschillen, defecten bij schepen en situaties van off-hire en andere factoren. Dit persbericht dient te worden samengelezen met het Belgische jaarverslag alsook de documenten ingediend bij de U.S. Securities and Exchange Commission ("SEC"), waaronder maar niet beperkt tot het jaarverslag op Formulier 20-F, voor een meer volledige bespreking van deze en andere risico's en onzekerheden.

Contact:
Mr. Brian Gallagher - Euronav Investor Relations
Email: IR@euronav.com

Bekendmaking resultaten derde kwartaal 2017: dinsdag 31 oktober 2017

Over Euronav
Euronav is een onafhankelijke tankerrederij die instaat voor het zeevervoer en de opslag van ruwe olie en petroleumproducten. De maatschappelijke zetel van de Vennootschap is gevestigd te Antwerpen, België. Daarnaast heeft Euronav kantoren verspreid over Europa en Azië. Euronav noteert op Euronext Brussels en op de NYSE onder het symbool EURN. Euronav verhandelt zijn schepen op de spotmarkt alsook onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten. VLCC-schepen op de spotmarkt worden uitgebaat binnen de Tankers International pool, waarvan Euronav één van de grootste partners is. De vloot uitgebaat door Euronav bestaat uit 56 dubbelwandige schepen: één V­Plus­schip, 30 VLCC's, 19 Suezmax­schepen, vier Suezmax-schepen in aanbouw en twee FSO­schepen (beide in 50%-50% joint venture). Euronav-schepen varen voornamelijk onder Belgische, Griekse en Franse vlag, alsook onder de vlag van de Marshall Eilanden.

Gereglementeerde informatie in de zin van het koninklijk besluit van 14 november 2007

Klik hier voor het volledige persbericht