Børsmeddelelse nr. 02.2018, Investororientering og årsrapport 2017

Investeringsforeningen SmallCap Danmarks bestyrelse har d.d. behandlet og godkendt foreningens investororientering og årsrapport for perioden 1. januar – 31. december 2017, hvorfra følgende kan fremhæves:

• I 2017 realiserede Investeringsforeningen SmallCap Danmark et resultat på 6,4 mio. kr. Resultatet for 2017 svarer til et afkast på 5,6%. OMXCXC20 indekset steg 16,4%.  Foreningen underperformede således det danske indeks for små og mellemstore aktier med 10,8%-point. Resultatet er ikke tilfredsstillende. Resultatet for 2017 er i overensstemmelse med de hovedtal foreningen udmeldte den 9. januar 2018.
  • Pr. 31. december 2017 udgjorde medlemmernes formue 112,2 mio. kr. mod 117,2 mio. kr. ultimo 2016. Det svarer til en indre værdi på 13.654 kr. pr. investeringsbevis (ultimo 2016: 12.927 kr. pr. bevis).
  • Bestyrelsen har vurderet grundlaget for foreningens fremtid og har konkluderet, at det mest hensigtsmæssige for medlemmerne er at afvikle foreningen. Baggrunden er primært, at der igennem de senere år har fundet et løbende tilbagesalg af ­beviser sted. Bestyrelsen har noteret sig, at foreningens begrænsede størrelse er en udfordring i relation til at sikre foreningens investorer en omkostningseffektiv formue­forvaltning. Dertil kommer, at foreningens afkastmæssige performance ikke har været tilfredsstillende de senere år.
  • Bestyrelsen vil derfor indstille til den kommende ordinære generalforsamling, at foreningen likvideres således, at provenuet kan udbetales til medlemmerne. Som følge heraf indstiller bestyrelsen til generalforsamlingen, at der udloddes 10.000 kr. pr. bevis i udbytte for 2017, svarende til 73% af formuen. For så vidt angår medlemmer, der måtte overveje at sælge deres investeringsbeviser i likvidationsperioden og som ikke vil kunne afvente, at likvidationen er endelig gennemført forventeligt i august måned 2018, så kan disse sælge deres beviser inden generalforsamlingen, idet de herved i overensstemmelse med gældende regler er sikret en pris tæt ved indre værdi.

Investeringsforeningen SmallCap Danmark

Niels Roth Christian Reinholdt
Formand for bestyrelsen Direktør

IF_02_2018_Årsrapport2017_060318