GreenMobility klar til lancering i Oslo

Selskabsmeddelelse nr. 8-2018
København, 15. juni 2018

NSB (Norges Statsbaner) har i dag underskrevet endelig kontrakt om at etablere GreenMobility’s delebilskoncept i Oslo. Inden udgangen af året er der lancering med 250 elektriske bybiler.

I marts blev det offentliggjort, at NSB vil udbyde GreenMobility Bybiler i Oslo. De to parter har dags dato færdigforhandlet og underskrevet franchisekontrakten.

”Vi har arbejdet målrettet mod lancering, sideløbende med, at vi har forhandlet den endelige kontrakt på plads. Vi er derfor allerede langt i planlægningen af GreenMobility i Oslo” siger Torben Andersen, adr. direktør for GreenMobility i København.

Lancering med 250 elektriske biler i Oslo sker inden årets udgang og markerer samtidig åbningen af Oslos første free-float delebilsløsning.

Kun miljøvenlige biler

Danske brugere af Bybilerne i København kommer også til at kunne benytte Bybilerne i Oslo med samme app, som de kender herhjemmefra. Ligeledes kommer nordmænd til at kunne benytte bilerne, når de besøger København. Flåden af Bybiler i Oslo kommer ligesom i København udelukkende til at bestå af elbiler, modellen i Oslo kommer endog til at have et større batteri, der giver længere rækkevidde.

”Med den store rækkevidde på elbiler i dag ser vi ikke behov for gammeldags benzin- og dieselbiler. Vores vision handler om grønne byer, hvor transportmulighederne ikke sætter sorte spor på nærmiljøet,” siger Torben Andersen.

Første by af flere

Ifølge Torben Andersen har selskabet kunne mærke betydelig øget interesse fra byer og mulige potentielle partnere, hvilket er en meget velkommen effekt, da GreenMobility’s ambition er at være i 20 byer i 2021.

”Mange har set, at delebiler bliver et naturligt element i byers mobilitetsløsning, så efterspørgslen er der,” siger Torben Andersen og fortsætter ”det er spændende at være de første, der åbner i Oslo, men der kommer forhåbentlig mange andre til, ligesom vi ser i eksempelvis Berlin, hvor der er mere end en håndfuld operatører af bybiler.”

Også i Oslo, er der glæde.

”Vi er veldig glade for at dette har kommet i havn. Oslo kan nå glede seg til å få et helt nytt transporttilbud,” sier Synne Homble, koncerndirektør for mobilitet og strategi i NSB-koncernen.

Aftalen med NSB

Aftalen mellem GreenMobility A/S og NSB er en franchiseaftale. GreenMobility A/S stiller koncept/know-how, systemer, app, brand/design, mv. til rådighed for NSB, hvor træning af medarbejdere også er del af aftalen i Oslo.

GreenMobility i Storkøbenhavn

GreenMobility indledte driften i Storkøbenhavn i oktober 2016 og har i dag over 30.000 kunder – især private brugere, men også et stigende antal virksomheder, som lader deres medarbejdere bruge Din Bybil som et prisbilligt og miljøvenligt alternativ til taxa, kørsel i egen bil mv. Der blev i 2017 kørt 2,9 mio. kilometer i Bybilerne, fordelt på 320.657 ture, og både antallet af ture og turenes længde er stigende. Bybilerne kører på strøm fra vedvarende energikilder og udleder hverken CO2, NOx eller andre skadelige stoffer. Det skønnes, at Bybilerne i 2017 sparede Storkøbenhavn for udledning af 350 tons CO2.

Yderligere oplysninger:

Torben Andersen, adm. direktør, GreenMobility, tlf. +45 3111 1620, ta@greenmobility.com

Michelle Barosin, kommunikation & investor relations, GreenMobility, tlf. +45 4275 4165, mb@greenmobility.com

Synne Homble, koncerndirektør mobilitet og strategi, NSB, tlf. +47 975 10 628, synne.homble@nsb.no

Om GreenMobility
GreenMobility A/S udbyder elektriske bybiler på delebasis og er en enkel, fleksibel og bæredygtig transportløsning til moderne byboere. I dag opererer GreenMobility 400 bybiler i Københavnsområdet, som man har adgang til via en app. Det er GreenMobility’s ambition at være blandt Europas førende udbydere på det hastigt voksende marked for bybiler med tilstedeværelse i en række europæiske byer. GreenMobility er noteret på Nasdaq First North København.

GreenMobility A/S
Hillerødgade 30A, 2200 København N