Neo Industrialin huhti-kesäkuun 2018 liiketulos lähes kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna

NEO INDUSTRIAL OYJ                               PUOLIVUOSIKATSAUS                               15.8.2018 KLO 9.58

Neo Industrialin huhti-kesäkuun 2018 liiketulos lähes kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna ja liiketulos kääntyi toisen kvartaalin aikana ennusteiden mukaisesti positiiviseksi.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

Tammi–kesäkuussa 2018
-Konsernin liikevaihto oli 54,6 miljoonaa euroa (58,0 miljoonaa)
-Liiketulos oli1,0 (2,3) miljoonaa euroa
-Kaapelitoimialan liiketulos oli 1,4 (3,0) miljoonaa euroa
-Katsauskauden tulos oli 0,1 (1,2) miljoonaa euroa

TOIMITUSJOHTAJA RALF SOHLSTRÖM:

Maakaapelitoimitusten määrä väheni alkuvuonna 2018 verrattuna edellisvuoteen johtuen kovien talvipakkasten aiheuttamasta asennustoiminnan hidastumisesta. Tästä syystä toimituksia jouduttiin tekemään aikaisempaa alemmalla hintatasolla. Ensimmäisellä kvartaalilla aloitettujen toimenpiteiden ja kysynnän vilkastumisen johdosta Neo Industrialin liiketulos toisella kvartaalilla ja koko puolivuotiskaudella on kuitenkin positiivinen. Tämän hetken tiedon mukaan lokakuulle 2018 siirtyvät uudet Venäjän vastaiset, alumiiniraaka-aineiden tuotantoon kohdistuvat pakotteet eivät ole vaikuttaneet Neo Industrialin liiketoimintaan.

Neo Industrialin liiketoiminnan luonteeseen kuuluvat suuret vaihtelut kvartaalien välillä, ja ne voivat poiketa myös eri vuosina toisistaan. Kovat talvipakkaset näkyivät alkuvuoden ja kumulatiivisessa tuloksessa, mutta toisella kvartaalilla liiketulos oli lähes kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna.

1-3/20181-3/20174-6/20184-6/20171-6/20181-6/2017
Liikevaihto, milj. euroa22.926.031.832.054.658.0
Liiketulos, milj. euroa-1.11.22.11.11.02.3
Liiketulos ennen avoimien asiakasjohdannaisten arvonmuutosta milj.euroa-0.70.81.81.51.12.3

Neo Industrial päätti muuttaa 1.1.2018 alkaen tehtyjen uusien asiakaskohtaisten avointen suojausten käsittelyä tulosraportoinnissa. Vaikutus ensimmäisen puolivuosikatsauksen liiketulokseen on alle 10 tuhatta euroa negatiivinen. Ennen 1.1.2018 tehdyt avoimet asiakaskohtaiset suojaukset sisältyvät puolivuosikatsauksen liiketulokseen. Lukujen vertaamisen helpottamiseksi yllä olevaan taulukkoon on tuotu alimmaiseksi liiketulos, jossa ei ole huomioitu mitään avoimia asiakaskohtaisia suojauksia. Nämä luvut ovat vertailukelpoisia tulevien vuosien lukujen kanssa.

Verrattaessa kvartaaleja voidaan todeta, että vuoden 2018 toisella kvartaalilla lähes samalla liikevaihdolla onnistuttiin toteuttamaan lähes kaksinkertainen liiketulos.

AVAINLUVUT

1-6/20181-6/20171-12/2017
Liikevaihto, milj. euroa54.658.0110.9
Liiketulos, milj. euroa1.02.35.1
Katsauskauden tulos, milj. euroa0.11.23.0
Tulos/osake, euroa0.020.200.51
Sijoitetun pääoman tuotto, % (ROI)22.220.025.4
IAS 19 oikaistu omavaraisuusaste, %26.023.230.4

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Neo Industrialin rahoitusriskejä ovat valuutta-, korko-, hyödyke-, maksuvalmius-, luotto- ja sijoitustoiminnan markkinariskit. Rahoitusriskejä ja niiden suojaustoimenpiteitä on kuvattu tarkemmin tilinpäätöksen liitetiedoissa. Yhtiön tulevaisuuden riskitekijät liittyvät sen toimialayhtiöiden liiketoiminnan kehitykseen.

Neo Industrialin kaapelitoimialan liiketoiminnan merkittävimmät riskit liittyvät markkinatilanteen kehittymiseen, raaka-aineiden ja valuuttojen hintavaihteluihin sekä käyttöpääoman hallintaan eri tilanteissa. Suurten kausivaihtelujen aikana tavarantoimittajien maksuehdot vaikuttavat olennaisesti niiden kykyyn rakentaa riittävät varmuusvarastot kilpailukykyisen toimitusajan varmistamiseksi. Kausivaihteluiden vaikutusta tehtaiden kuormitustilanteeseen pyritään myös tasaamaan toimintamallien kehittämisellä.

Neo Industrialin kaapelitoimialan liiketoiminnan avainraaka-aineita ovat metallit (kupari ja alumiini) ja muovit. Neo Industrial käyttää metallien ostoissa osittaista hintasuojausta hyödykejohdannaisten avulla. Metallien osalta on tärkeää sekä metallien dollarimääräisen hinnan että USD/EUR-valuuttakurssisuhteen kehitys. Sähkön hinnan suojauksissa käytetään hintakiinnityksiä.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Neo Industrial julkisti 15.8.2018 tulosvaroituksen, jossa yhtiö ilmoitti alentavansa lähiajan näkymiään.

LÄHIAJAN NÄKYMÄT

Ennakoitua hiljaisemmasta heinäkuusta 2018 ja epävarmasta markkinanäkymästä johtuen Neo Industrial Oyj päivittää lähiajan näkymiään seuraavasti:
Yhdysvaltojen asettamien Venäjän vastaisten, alumiiniraaka-aineiden tuotantoon kohdistuvien pakotteiden voimaantulo on siirtynyt lokakuuhun 2018. Pakotteiden voimaantulon lopullisesta vaikutuksesta alumiiniraaka-aineiden hintoihin ja saatavuuteen ja alumiinikaapeleiden hintatasoon ei toistaiseksi voida esittää luotettavaa arviota. Yhtiö on varmistanut varmistanut kaapelinvalmistuksessa käytettävän alumiinivalssilangan toimituksensa merkittäviltä osin nykysopimuksillaan.

Liikevaihdon arvioidaan vuonna 2018 jäävän jonkin verran edellisvuodesta. Vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen heikosta tuloskehityksestä ja epävarmasta markkinanäkymästä johtuen koko vuoden liiketuloksen odotetaan heikkenevän merkittävästi edellisvuodesta, vaikkakin pysyvän selkeästi positiivisena.

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN JULKISTAMISMENETTELY

Tämä tiedote on tiivistelmä Neo Industrialin vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon puolivuotiskatsauksesta. Koko katsaus taulukoineen on tämän pörssitiedotteen liitetiedostona ja nähtävissä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.neoindustrial.fi

Hyvinkäällä 15.8.2018

Neo Industrial Oyj

Lisätietoja:
Markku E. Rentto, hallituksen puheenjohtaja, puh. 040 500 1858
Ralf Sohlström, toimitusjohtaja, puh. 040 770 2720

Ne tämän katsauksen kannanotot, jotka eivät koske jo toteutuneita tosiasioita, ovat tulevaisuutta koskevia arvioita. Tällaisia arvioita ovat esimerkiksi odotukset, jotka koskevat markkinoiden kehittymistä, kasvua ja kannattavuutta koskevat odotukset sekä lausumat, joissa esiintyy sana ”uskoa”, ”olettaa”, ”tulevat” tai muu vastaava ilmaisu. Koska nämä arviot perustuvat tämänhetkisiin suunnitelmiin ja arvioihin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat johtaa siihen, että todelliset tulokset poikkeavat olennaisesti niitä koskevista kannanotoista.

Tällaisia tekijöitä ovat mm. 1) toimintaedellytykset, kuten esim. tuotannon jatkuva onnistuminen ja siitä saatava tehokkuushyöty, tuotantopanosten saatavuus ja kustannukset, uusien tuotteiden kysyntä, edellytysten muuttuminen koskien pääoman saantia hyväksyttävillä ehdoilla; 2) alan olosuhteet, kuten esim. tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailutilanne, konsernin tuotteiden vallitsevat ja tulevat markkinahinnat ja niitä koskevat hinnoittelupaineet, konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne, kilpailijoiden mahdolliset uudet kilpailevat tuotteet ja 3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten esim. konsernin maantieteellisten päämarkkina-alueiden taloudellinen kasvu tai valuuttakurssien ja korkotason muutokset.

Liite

NEO1V_puolivuosikatsaus2018_15082018