Maailman menestynein kehittyviin talouksiin sijoittava korkorahasto täyttää 10 vuotta

Aktian kehittyvien talouksien paikallisen valuutan velkakirjoihin sijoittava korkorahasto täytti sunnuntaina 14. päivä lokakuuta 10 vuotta. Korkorahasto on omassa lajissaan maailman menestynein, mikä perustuu Aktian uniikkiin korko-osaamiseen sekä ketterään ja vastuullisuuden huomioivaan toimintatapaan.

Kehittyvien talouksien paikallisen valuutan velkakirjoihin sijoittava rahasto, Aktia Emerging Markets Local Currency Bond +, täytti sunnuntaina 14. lokakuuta 10 vuotta. Finanssikriisin pahimman aallonpohjan aikana perustettu korkorahasto on niittänyt menestystä useissa eri vertailuissa koko olemassaolonsa ajan.

– Aktia Emerging Markets Local Currency Bond + on omassa lajissaan maailman menestynein kehittyvien talouksien paikallisen valuutan korkorahasto. Rahastolla on paras historiallinen tuotto niin kolmen, viiden, seitsemän kuin kymmenenkin vuoden tuotoissa verrattuna, kertoo Aktia Varanhoidon varatoimitusjohtaja ja rahaston pääsalkunhoitaja Jetro Siekkinen.

Korkorahaston menestys perustuu Siekkisen mukaan laajaan, noin 140 talouden maauniversumiin sekä ketterään, rohkeaan ja näkemykselliseen päätöksentekoon, jonka taustalla on Aktian uniikki korko-osaaminen.

– Kokomme antaa meille mahdollisuuden toimia ketterästi ja tehdä päätöksiä näkemyksemme mukaan. Me emme seuraa vertailuindeksejä tai tee päätöksiä sen mukaan, mitä muut tekevät. Sijoitammekin vain kohteisiin, joissa näemme positiivista kehitys- ja tuottopotentiaalia pitkällä aikavälillä ja pysymme poissa markkinoilta, joissa tuottopotentiaali näyttää negatiiviselta. Tästä yksi esimerkki on Turkki, jonka markkinoilta päätimme lähteä sen pitkän ajan negatiivisen kehityksen sekä tilanteen epävarmuuden vuoksi.

– Lisäksi vastuullisuuden huomioiminen on meille luonnollinen osa jokaista sijoituspäätöstä, eikä mikään irrallinen teko. Kohteiden arvioinnissa tarkastelemme systemaattisesti taloudelliset, poliittiset, sosiaaliset ja ympäristönäkökohdat perin pohjin. Näin varmistamme, että huomioimme riskit monipuolisesti ja teemme aidosti kestävää sijoitustoimintaa pitkällä aikavälillä, Siekkinen jatkaa.

Aktia Varainhoito on keskittänyt korkovarainhoidossa erityisosaamistaan kolmeen pääalueeseen: kehittyvien maiden valtionlainoihin, globaaliin inflaatioon ja eurooppalaisiin yrityslainoihin. Aktian osaaminen näissä korko-omaisuusluokissa on Suomen parasta, josta osoituksena on seitsemänä perättäisenä vuonna Morningstarilta saatu tunnustus parhaasta korkovarainhoidosta. Aktian valikoimaan kuuluu myös täysin uniikkeja korkorahastoja. Tästä esimerkkinä on Aktia Emerging Market Local Currency Frontier Bond, joka on maailman ensimmäinen ja ainoa kehittyvien talouksien reunavaltioiden paikallisiin valuuttoihin globaalisti sijoittava rahasto.

Lisätietoja:

Jetro Siekkinen, varatoimitusjohtaja, Aktia Varainhoito Oy, jetro.siekkinen@aktia.fi, puh. 010 247 6564

Aktia tarjoaa laajan valikoiman pankki-, varainhoito-, vakuutus- ja kiinteistönvälitysratkaisuja. Aktia toimii Suomen rannikkoalueella ja sisämaan kasvukeskuksissa. Aktialla on noin 380 000 asiakasta, joita palvellaan konttoreissa, verkossa, mobiileissa käyttöliittymissä ja puhelimitse. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja Aktiasta saa osoitteesta www.aktia.com.