Rättelse; Rapport andra kvartalet Hedera Group AB tidigareläggs

Hedera Group AB (publ)
Bokslutskommuniké 1 april – 30 juni 2019

Perioden 1 april – 30 juni 2019

• Nettoomsättningen uppgick under andra kvartalet till 43,7 MSEK (57,9 MSEK) vilket är en minskning med 24%. Nettoomsättningen uppgick under perioden januari – juni till 87,1 MSEK (99,9 MSEK) vilket är en minskning med 13%.
  • Resultatet efter skatt för andra kvartalet uppgick till 1,0 MSEK (2,0 MSEK). Resultatet efter skatt uppgick under perioden januari – juni till 0,4 MSEK (2,3 MSEK).
  • Rörelseresultatet uppgick under andra kvartalet till 1,3 MSEK (2,9 MSEK). Rörelseresultatet uppgick under perioden januari – juni till 1,1 MSEK (3,5 MSEK).

Under perioden januari – juni har Hedera Helse ABs resultat påverkade koncernens resultat negativt med 1,4 MSEK och uppstartskostnader för Hedera Ekonomi belastade resultatet med 0,5 MSEK.

• Under perioden efter juni 2019 är åtgärder vidtagna som ger kostnadsbesparing motsvarande 3,6 MSEK på årsbasis.
  • Rörelsemarginalen uppgick under andra kvartalet till 3,0% (5,0%). Rörelsemarginalen uppgick under januari - juni till 1,3% (3,5%).
  • Resultatet per aktie uppgick under andra kvartalet till SEK 0,12 (SEK 0,35). Resultatet per aktie uppgick under perioden januari - juni till SEK 0,02 (SEK 0,40).
  • Omsättningen på rullande tolv månader uppgår till 209,3 MSEK med nuvarande verksamhet. Rörelseresultatet per rullande tolv månader med nuvarande verksamhet uppgick till 6,5 MSEK.
  • Koncernens likvida medel uppgick vid periodens utgång till 2,1 MSEK. Koncernen har utnyttjat 17,3 MSEK av beviljad checkkredit på 20 MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -0,3 MSEK för andra kvartalet.
  • Koncernens soliditet uppgår till 38% och moderbolagets till 48%.
  • Nettoskulden för banklån uppgår till 3,4 gånger på rullande 12 månaders rörelseresultat. Inklusive huvudägarens lån uppgår nettoskulden till 5,4 gånger rörelseresultatet.
  • Styrelsen har beslutat att avyttra Hedera Ekonomi.
  • Linda Uddén har blivit uppsagd som vice VD i Hedera Group AB.

Denna information är sådan information som Hedera Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 augusti 2019 kl. 08.30 CET.

Utdrag ur VD Maria Nordins kommentar till andra kvartalet;

Konkurrensen om konsulterna har fortsatt under andra kvartalet vilket inneburit att löneglidningen ökat med svårigheter att hålla marginalerna. Trots det har stora delar av Hedera Groups verksamheter klarat sig väl. Läkarbemanningen fortsätter sin strategi mot bemanning av flera olika läkarkompetenser vilken är lyckosam. Sjuksköterskebemanningen har klarat sig väl omsättningsmässigt men har något lägre marginaler.
Köpbeteendet hos både SKL och privata kunder är mer avvaktande än tidigare vilket gör att bemanningen sker med kortare framförhållning och är mer arbetsintensiv än tidigare.

De förvärv som Hedera Group gjorde under 2018 har i stort utvecklats enligt förväntan.
Ett av företagsförvärven, Hedera Helse AB, tidigare Ambio Helse AB, har efter förvärvet haft en negativ resultatutveckling vilket har fortsatt under andra kvartalet. Resultatet för Hedera Helse AB för första halvåret är en förlust på 1,4 MSEK.
Uppstarten av Hedera Ekonomi AB har tagit längre tid än beräknat och förlusten för första halvåret är 0,5 MSEK. Under perioden efter juni 2019 är åtgärder vidtagna som ger kostnadsbesparing motsvarande 3,6 MSEK på årsbasis.

För att få större spridning väljer vi att utöka verksamhetsområdena till Omvård och Hedera Group AB har tecknat avtal om att förvärva Assistanspoolen Omsorg Sweden AB med tillträde 1 september 2019. Assistanspoolen Omsorg är ett väletablerat företag inom personlig assistans och har varit drivande i att sätta en hög standard inom personlig assistans och lyckas därmed nå en högre avkastning än många inom branschen.
Proforma hade koncernen under 2018 omsatt 344,6 MSEK med ett rörelseresultat på 15,9 MSEK efter extraordinära kostnader. På rullande tolv månader omsätter Hedera Group ca 332 MSEK med ett rörelseresultat på ca 13 MSEK.
Genom det nya affärsområdet Omvård får vi tillsammans med Bemanning av vårdtjänster verksamheter som har många likheter och synergier samtidigt som de inte samverkar cykliskt och inte är påverkade av samma politiska beslut. Det ger koncernen en styrka och kommer att ge en jämnare avkastning över tid.

Marknaden för bemanning av vårdpersonal förändras och Hedera Group har varit väl förberedda för denna förändring. Vi håller kvar vår strategi mot mer nischad bemanning och håller ett högt säljtryck. Det vi ser på marknaden nu är effekten av förändrade förutsättningar vilket marknaden kommer att anpassa sig till.
Marknaden har under 2019 minskat men vår bedömning är att marknaden kommer att växa då det underliggande behovet av vårdpersonal fortsatt är mycket stort och kommer kontinuerligt bli större. År 2035 prognosticeras vård och omsorg sakna 160 000 utbildad personal och rent demografiskt ökar andelen äldre kraftigt.

För ytterligare frågor, kontakta:
Maria Nordin, VD, 0730-415820 eller mail: maria.nordin@hederagroup.se
Bertil Haglund, ordförande, 0707-222644 eller mail: bertil.haglund@hederagroup.se.

Bolagets aktie, med kortnamn HEGR, är föremål för handel på Nasdaq First North Stockholm. Aqurat Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser. Kontaktuppgifter till Aqurat är info@aqurat.se eller 08-684 05 800

Rapport andra kvartalet 2019 för Hedera Group AB