Aktian talousennuste: Kuluttajilla edessään vyönkiristys, ensi talvena helpottaa

Aktia Pankki Oyj
15.12.2022 klo 16.00

Aktian pääekonomisti Lasse Corin uskoo talouden kääntyvän taantumaan, joskin melko lievään sellaiseen. Vuonna 2023 talous supistuu, mutta samaan aikaan inflaatiohuolet helpottuvat selvästi ja korko-odotukset laskevat. Tämä heijastuu myös kuluttajaluottamukseen.

Aktian tänään julkaisemassa talousennusteessa pääekonomisti Lasse Corin ennustaa talouskasvun supistuvan 0,7 prosenttia mutta kasvavan jälleen 1,3 prosenttia vuonna 2024.  ”Koronaan verrattuna nykyinen epävarmuuden jakso on maltillisempi, mutta pitkäkestoisempi, ja avainsana lähitulevaisuuden kannalta on sopeutuminen,” Corin kuvailee.

Energian hinnassa Corin ennustaa pahimman olevan takana, jolloin teollisuuden luottamuksessa nähdään myös pohjat vuonna 2023. ”Odotamme inflaatiohuolien helpottavan selvästi vuonna 2023, jolloin myös korko-odotukset laskevat. Tämä heijastuu kuluttajaluottamukseen ja sen kautta kulutukseen sekä asuntomarkkinoihin,” Corin jatkaa.

Suomen viennin suhteen Corin odottaa 2,3 prosentin kasvua vuonna 2023. Suomen vientisektorin tilauskirjat antavat vientiyrityksillemme tiettyä turvaa lähitulevaisuudessa.  Luottamuskyselyissä vientiyritykset arvioivat tilauskirjojensa olevan vielä pitkän ajan keskiarvon yläpuolella.

Sen sijaan kuluttajien luottamus on käynyt vuodesta 1995 alkavan mittaushistorian pohjalukemissa. ”Ostovoima on heikentynyt historiallisen paljon, kun kotitalouksien tulojen kasvu on selvästi hitaampaa kuin hintojen nousu,” Corin toteaa. Työttömyydellä ei ole ollut merkittävää vaikutusta, sillä työttömyysaste on vielä matala, joskin pientä nousua on tapahtunut. Epävarmuus kalvaa kuluttajia, ja Corin ennustaa yksityisen kulutuksen laskevan 0,7 prosenttia vuonna 2023.

Lisätietoja:

Aktian pääekonomisti Lasse Corin: puh. 040 80 80 635,  lasse.corin (at) aktia.fi

Aktian viestintäpäällikkö Mia Smeds: puh 044 54 60 379, mia.smeds (at) aktia.fi

Aktia on suomalainen varainhoitaja, pankki ja henkivakuuttaja, joka on luonut vaurautta ja hyvinvointia sukupolvelta toiselle jo 200 vuoden ajan. Palvelemme asiakkaitamme digitaalisten kanavien kautta kaikkialla ja kasvokkain toimipisteissämme pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen, Vaasan ja Oulun seuduilla. Palkitun varainhoitomme rahastoja myydään myös kansainvälisesti. Työllistämme noin 900 henkilöä eri puolella Suomea. Aktian hallinnoitavat asiakasvarat (AuM) 30.9.2022 olivat 13,6 miljardia euroa ja taseen arvo 11,9 miljardia euroa. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (AKTIA). aktia.com.

Liite

Aktia talousennuste 12 22