SELSKABSMEDDELELSE nr. 1/2023
Gyldendal A/S

Intern viden

Finansielle forventninger 2023

Markedsudsigterne for 2023 er usikre, og der forventes et vanskeligt økonomisk klima.

For trade-forretningen er der følgende forudsætninger i 2023:

• Bogklubber omlægges til læseklub
  • WAPI fokuseres på Sverige, Danmark og Finland
  • En omsætning af fortsættende aktiviteter, som samlet er på niveau med 2022 med fortsat gradvis forskydning fra fysisk til digital
  • En stram omkostningsstyring og løbende optimering.

For uddannelses-forretningen er der følgende forudsætninger i 2023:

• En omsætning, som samlet er på niveau med 2022. Omsætningen påvirkes af tilbageholdenhed i offentlige budgetter, faldende elevtal og en gradvis forskydning fra fysisk til digital. Der forventes en mindre vækst fra EUD-uddannelser og Studybox
  • En stram omkostningsstyring og løbende optimering
  • Mentor har været igennem omstrukturering, og det forventes, at eksamens- og lektiehjælpsomfang normaliseres.

Baseret på ovenstående forudsætninger forventer Gyldendal i 2023:

• En omsætning af fortsættende aktiviteter på ca. 700-725 mio. kr. (706 mio. kr. i 2022)
  • Et driftsresultat (EBIT) på 15-25 mio. kr. svarende til 2-3,5 % (12 mio. kr. i 2022)

Omstruktureringen og tilpasningen af Gyldendals aktiviteter er i stort omfang gennemført, og der forventes pt. ikke væsentlige virksomhedstransaktioner i 2023.

Gyldendal har på tre års sigt fortsat en finansiel ambition om:

• En omsætningsudvikling, som er på niveau med det danske forlagsmarked
  • En EBIT-margin over 5 procent.

som anført i selskabsmeddelelse nr. 11 af 12. december 2022.

Det indstilles, at der ikke udbetales udbytte i 2023

Som følge af det negative økonomiske resultat i 2022 vil bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at der ikke udbetales udbytte til aktionærerne i år. Den langsigtede udbyttepolitik er dog uændret.

Kommende ændringer i Gyldendals bestyrelse

På dagens bestyrelsesmøde meddelte bestyrelsesformand Poul Erik Tøjner, at han ønsker at forlade sin post ved Gyldendals generalforsamling i april. Bestyrelsen foreslår næstformand Gregers Wedell-Wedellsborg som ny formand for bestyrelsen.

Nomineringsudvalget vil nu træde sammen med henblik på at indstille en ny kandidat til bestyrelsen til valg på generalforsamlingen. Kandidaten vil blive annonceret i forbindelse med selskabets indkaldelse til generalforsamling, som udsendes i marts.

Poul Erik Tøjner udtaler i den forbindelse:

“Jeg har været medlem af Gyldendals bestyrelse siden 2004 og formand de seneste 12 år og har gennem noget tid overvejet, hvornår tidspunktet var det rette til at give plads til nye kræfter. Gyldendal har været igennem et par år med store forandringer, men har nu en ny og stærk direktion og en selskabsstruktur, der er faldet på plads. Som jeg ser det, er det nu man bør vælge en ny formand for Gyldendal, og jeg er meget tilfreds med, at bestyrelsen peger på Gregers Wedell-Wedellsborg, og at han har sagt ja til at påtage sig opgaven efter den kommende generalforsamling. Gregers er forretningskyndig til fingerspidserne, men har også et dybt kendskab og kærlighed til kultur og litteratur. For mig selv er det et langt forløb på selveste Gyldendal, der hermed slutter – fra jeg begyndte som redaktør af tidsskriftet Kritik i 1987 under Kurt Fromberg og Klaus Rifbjerg til i dag.”

---oOo---

I øvrigt henvises til årsregnskabsmeddelelse 2022, som offentliggøres umiddelbart efter denne meddelelse som selskabsmeddelelse nr. 2/2023.

København, den 9. februar 2023
GYLDENDAL A/S

For yderligere information
Adm. dir. Hanne Salomonsen kan kontaktes via kommunikationschef Niels Overgaard på no@gyldendal.dk