FN1/2023 - 2022 FastPassCorp årsresultat

FastPassCorp A/S’ bestyrelse har godkendt årsregnskabet for 2022 samt gennemgået revisionsprotokollatet, og i overensstemmelse hermed offentliggøres regnskabsmeddelelsen indeholdende de væsentligste oplysninger fra den kommende årsrapport for 2022. Se vedlagte PDF.

Resume

Kundernes købsproces er over de senere år ændret fra en traditionel model, hvor sælgerne skaber interesse. Nu skaffer kunderne selv deres baggrundsinformation og vil selv styre processen. Vi har derfor i 2022 valgt at tilpasse os den nye markedsvirkelighed, og har reduceret vores salgsled.

Fastpass' nye produkt Identity Verification Manager (IVM) har skabt nye kunder og interesse til Fastpass. Kundekontakten er primært skabt fra lande som Australien og Nordamerika. De virksomheder, som har en klar forståelse af deres sikkerhedsbehov, har også hurtigt kunnet beslutte sig. Fastpass vinder fortsat nye kunder med vores selvbetjeningsløsning, som fortsat viser produktets konkurrenceevne.

Resultatet lever ikke op til vores forventning. Fastpass har ikke opnået det forventede antal nye kunder, og har dermed haft for høje omkostninger. Fastpass har igennem året gennemført reduktion i salgs- og presales positionerne. Vores nye salgspartnere har ikke bidraget til omsætningen, og Fastpass har også på denne front valgt at reducere bemandingen.

Værdien af Annual Recurrent Revenue (ARR) ultimo december 2022 er MDKK 7,6 svarende til 3% højere end et år tidligere. Dækningsbidrag er faldet fra MDKK 7,6 til MDKK 7,1.

Resultat af primær drift er MDKK -1,9 mod MDKK -2,4 for året før.

Resultat efter skat er MDKK -2,8 i forhold til året før: MDKK -3,9.

Selskabet ønsker ikke at opgive konkrete omsætningstal af konkurrencehensyn.  Selskabet offentliggør indeks over den årlige faktureringsudvikling. Faktureringen for koncernen er faldet med 19% i 2022 sammenlignet med selskabets fakturering i 2021.

I FirstNorth meddelelse nr. 7 den 13. december 2022 offentliggjordes en ny forventning: selskabet forventer et resultat før skat i niveau minus 1-2 millioner DKK – den tidligere forventning var et resultat omkring 0. Selskabet fastholder forventningen om en 10% forøgelse af ARR.

Udeblivelsen af et par forventede ordrer i december har resulteret i, at ARR ikke nåede helt op på forventningen.

Købet af Knowledge Secure Systems Limited i 2021har endnu ikke levet op til de forventninger, der var på købstidspunktet. Goodwill relateret til købet er derfor delvist blevet nedskrevet i året og en til købet relateret earn-out indtægtsført. Forholdet har netto påvirket årets resultat positiv med MDKK 0,5.

Det samlede resultat anses af ledelsen som utilfredsstillende.

Vision

Selskabets kompetencer indenfor software til password og identitets verifikation vil være baggrund for en fortsat udvikling af nye løsninger. Løsninger som bidrager til vores kunders sikkerhed og produktivitet. Løsningerne leveres som software til kundernes egne IT-centre eller som Cloud løsninger fra FastPass Cloud. Fastpass ser fortsat store muligheder for nye spændende løsninger og forbedringer til de nuværende løsninger.

Geografisk ser Fastpass de største potentialer i den nærmeste fremtid i USA, UK og Nordeuropa, hvorfor det også er her, at markedsbearbejdningen fokuseres.

Ambitionen er indenfor 4-6 år at fordoble selskabets omsætning. Tilsvarende gælder for udvikling i selskabets Annual Recurring Revenue (ARR) som også skal fordobles i perioden til mindst MDKK 15.

Vi er positionerede med mange kunder og stærke partners inklusiv nogen af verdenens førende MSP’er primært i Vesteuropa og USA.

På grund af selskabets underskud i de 2 foregående år vil fokus på driftslikviditet være højt prioriteret. Selskabet vil gennem en positiv drift reducere den eksterne lånoptagelse i løbet af de kommende par år. Det har som konsekvens at markedsføringstiltag tilpasses likviditeten.

Likviditetsberedskabet i 2023 er sikret ved aftaler med to store aktionærer. Det forventes derfor ikke, at selskabet vil lave nyemissioner.

Forventning for 2023

Selskabets forventning er en forøgelse af ARR på 10% i forhold til 2022 og et resultat før skat på cirka DKK 0.

Vedhæftet fil

FN1-2023 Årsregnskabs meddelelse 2022 v1.1