Tulosvaroitus: Ilkka-konserni heikentää näkymiään vuodelle 2023

TULOSVAROITUS: ILKKA-KONSERNI HEIKENTÄÄ NÄKYMIÄÄN VUODELLE 2023

Ilkka Oyj heikentää vuoden 2023 näkymiään oikaistun oman toiminnan liikevoiton osalta.

Liikevaihdon osalta tulosohjaus pysyy ennallaan. Liikevaihdon arvioitu kasvu johtuu pääosin alkuvuoden 2022 aikana tehdyistä yrityshankinnoista Vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen aiheuttaman talouden epävakaus vaikuttaa kuitenkin aikaisempaa arviota enemmän konsernin liikevaihdon kehitykseen.

Merkittävästi kohonnut inflaatio vaikuttaa aikaisemman arvion mukaisesti loppuvuoden kustannuksiin ja tulokseen.

Heikentyneiden markkinanäkymien vaikuttaessa aikaisempaa arviota enemmän konsernin liikevaihdon kehitykseen ja yleisen kustannusinflaation pitäessä kustannukset korkeammalla tasolla Ilkka-konserni arvioi vuoden 2023 oikaistun oman toiminnan liikevoiton laskevan edellisvuodesta.

Päivitetyt näkymät vuodelle 2023:

Vallitsevasta geopoliittisesta tilanteesta ja sen aiheuttamasta talouden epävakaudesta johtuen näkymiin liittyy epävarmuutta. Ilkka-konsernin liikevaihdon arvioidaan nousevan edellisvuodesta. Oikaistun oman toiminnan liikevoiton arvioidaan laskevan edellisvuodesta. Osakkuusyhtiö Hilla Group Oyj:llä (omistusosuus 29,52 %) on vaikutus konsernin liikevoittoon ja tulokseen. Alma Media Oyj:n osingolla (omistusosuus 10,9 %) on merkittävä vaikutus konsernin tulokseen.

Ilkka-konserni on osavuosikatsauksessa 8.5.2023 antanut näkymät vuodelle 2023 seuraavasti:

Vallitsevasta geopoliittisesta tilanteesta ja sen aiheuttamasta talouden epävakaudesta johtuen näkymiin liittyy epävarmuutta. Ilkka-konsernin liikevaihdon arvioidaan nousevan edellisvuodesta. Oikaistun oman toiminnan liikevoiton arvioidaan pysyvän edellisvuoden tasolla tai laskevan hieman. Osakkuusyhtiö Hilla Group Oyj:llä (omistusosuus 29,52 %) on vaikutus konsernin liikevoittoon ja tulokseen. Alma Media Oyj:n osingolla (omistusosuus 10,9 %) on merkittävä vaikutus konsernin tulokseen.

Ilkka-konserni julkaisee puolivuosikatsauksen tammi-kesäkuulta 14.8.2023.

ILKKA OYJ

Olli Pirhonen

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Olli Pirhonen, Ilkka Oyj, puh. 040 766 5418

www.ilkka.com

Ilkka lyhyesti
Informaatio yhdistää Ilkan asiakkaita, lukijoita ja liiketoimintoja. Media- ja markkinointipalvelujen liiketoiminta-alueella konserniyhtiöistä toimivat I-Mediat Oy sekä sen tytäryhtiöt Myynninmaailma Oy, somessa.com Oy Ab ja MySome Oy. Sanomalehti Ilkka-Pohjalaisen lisäksi I-Mediat Oy julkaisee kaupunki- ja paikallislehtiä. Konsernin painopalveluyhtiö I-print Oy:n liiketoiminta koostuu arkki- ja erikoispainamisen palveluista. Liana Technologies Oy tytäryhtiöineen tuottaa markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalveluita. Konsernin palveluista vastaa noin 550 median, markkinoinnin ja teknologian osaajaa.