Dlaboratory Sweden AB (publ) delårsrapport januari - september 2023

Lund, 9 november 2023

Dlaboratory Sweden AB (publ) ("dLab" eller ”Bolaget”) offentliggör idag, 9 november 2023, delårsrapport för tredje kvartalet 2023. Bolaget bjuder även in till en rapportpresentation som kommer att publiceras den 14 november. Rapporten i sammandrag:

”Under det tredje kvartalet har dLab fortsatt att stärka bolagets position på marknaden med ökad effektivitet och tillväxt. Det syns inte minst i moderbolaget som dubblerar omsättningen mot samma period föregående år. Våra nyligen etablerade partnerskap både i Sverige och utomlands öppnar upp spännande perspektiv och möjligheter för vår verksamhet. Vi ser nu fram emot en expansiv fas där vi kommer att fortsätta expandera på marknader både inom och utanför vårt nuvarande geografiska fokus” – VD Rickard Jacobson

2023-07-01 - 2023-09-30 (tredje kvartalet)

• Nettoomsättningen uppgick till 13 659 (14 026) KSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 612 (2 182) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,01 (0,09) SEK.

2023-01-01 - 2023-09-30 (nio månader)

• Nettoomsättningen uppgick till 32 791 (32 839) KSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -7 100 (-5 662) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,55 (-0,47) SEK.

Väsentliga händelser under perioden

• dLab genomför förändringar i ledningsgruppen. Matilda Sikora som Chief Marketing Officer (CMO) och Henrik Winberg som Chief Product & Innovation Officer.
  • dLab meddelar att Ystad Energi har fördjupat samarbetet med dLab genom att lägga en beställning på ytterligare hård- och mjukvara av dLabs dInsight Analytics Platform som möjliggör för övervakning av hela elnätet.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• dLab meddelar att bolaget erhåller order avseende dInsight Analytics Platform från flera svenska elnätsbolag. Övik Energi blir ny kund hos dLab och installationen av plattformen blir den första i Norrland.

Rapportpresentation den 14 november
dLab bjuder in till en rapportpresentation som kommer att publiceras den 14 november. Bolagets VD Rickard Jacobson kommer att presentera delårsrapporten och även besvara frågor om rapporten. Frågor om rapporten ska skickas in senast söndag 12 november till följande mailadress: ir@dlaboratory.com

Rapporten i sin helhet finns som bilaga till detta pressmeddelande och på dLabs hemsida, dlaboratory.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Rickard Jacobson, VD dLab
Telefon: +46(0)70-499 99 34
E-post: rickard.jacobson@dlaboratory.com
Hemsida: www.dlaboratory.com

Denna information är sådan som Dlaboratory Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november 2023 kl 08:00 CET.

Om Dlaboratory Sweden AB (publ)

Dlaboratory Sweden AB är en cleantechgrupp som erbjuder en intelligent digital plattform som skapar förutsättningar för energisektorn att bidra till framtidens hållbara samhälle. Genom intelligent analys av elnätet och förutsättningar för datadrivna beslut, skapas möjligheter till ett moderniserat arbetssätt och ett mer motståndskraftigt elnät. dLabs kommersiella verksamhet startade 2015 och bolaget har sitt säte i Lund. Bolagets aktie (DLAB) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är G&W Fondkommission.

dlab_report_Q3_2023_v8