Klart med certifiering enligt EBC för biokol producerat i Höganäs av Cortus AB

Cortus har idag fått sitt certifikat för Biokol från den Europeiska certifieringsorganisationen EBC (european-biochar.org). Detta öppnar upp marknaden för biokol producerat i Höganäs till alla de aktörer som söker ett certifierat och kvalitetssäkrat biokol. Det innebär också att biokol producerat i WoodRoll® anläggningen i Höganäs får ett ytterligare värde som kolinlagring när det används i t ex jordförbättring.

”Med ett EBC-certifierat biokol blir värdet på biokolet högre och ger oss förutsättningar för nya affärer”, säger Cortus Energys tf VD och grundare Rolf Ljunggren.

För ytterligare information avseende Cortus Energy, kontakta:

Rolf Ljunggren, tf VD

www.cortus.se

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

Pressmeddelande certifiering av biokol