dLab – driftsättning av utrustning inom ramen för industriavtalet med Svenska Rymdaktiebolaget

Lund, 13 december 2023

Dlaboratory Sweden AB (publ) meddelar att utrustningen inom ramen för det industriavtal som dLab tecknade med Svenska Rymdaktiebolaget (”SSC”) i Kiruna nu har driftsatts. Samarbetet, som inleddes i april 2023, ryms inom dLabs satsning på industrikunder där SSC i Kiruna bedriver industriell verksamhet vilken är mycket känslig för avbrott. Dlaboratorys plattform för elnätsanalys har nu levererats och driftsatts på Svenska Rymdaktiebolagets station i Kiruna.

Driftsättningen avser dLabs dInsight Analytics Platform som nu kommer att användas för att övervaka last och elkvalitet i SSCs interna elnät. Överenskommelsen och ordern från april var den första ordern inom ramen för dLabs nya affärsområde med industrikunder. SCC verksamhet är beroende av hög tillförlitlighet i elnätet och genom att ha nu installerat dInsight Analytics Platform kan de säkerställa driften och minska avbrotten.

"Vi är glada att integrationen av vår plattform gått sömlöst och att vår första industriella kund nu är i drift! Vår dInsight Analytics Platform övervakar samt säkerställer stabilitet i kundens interna elnät och minskar risken för avbrott i SSC:s kritiska verksamhet. Vårt åtagande gentemot industriella kunder tar fortsatta steg framåt och vi ser fram emot att fortsätta den positiva utvecklingen.", kommenterar dLabs VD Rickard Jacobson.

För mer information, vänligen kontakta:
Rickard Jacobson, VD dLab
Telefon: +46(0)70-499 99 34
E-post: rickard.jacobson@dlaboratory.com
Hemsida: www.dlaboratory.com

Om Dlaboratory Sweden AB (publ)

Dlaboratory Sweden AB är en cleantechgrupp som erbjuder en intelligent digital plattform som skapar förutsättningar för energisektorn att bidra till framtidens hållbara samhälle. Genom intelligent analys av elnätet och förutsättningar för datadrivna beslut, skapas möjligheter till ett moderniserat arbetssätt och ett mer motståndskraftigt elnät. dLabs kommersiella verksamhet startade 2015 och bolaget har sitt säte i Lund. Bolagets aktie (DLAB) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är FNCA Sweden AB.