Aktias nya vd Aleksi Lehtonen tillträder sin tjänst 1 juni 2024

Aktia Bank Abp
Börsmeddelande
7.2.2024 kl. 11.00

Aleksi Lehtonen tillträder sin tjänst som verkställande direktör för Aktia 1 juni 2024.

"Vi är glada över att Aleksi Lehtonen påbörjar sitt uppdrag som Aktias verkställande direktör i juni. Med sin personlighet och expertis kommer han att förstärka arbetet med strategin att göra Aktia till en ledande kapitalförvaltarbank där kunden och personalen står i centrum. Under Juha Hammaréns ledning har Aktia fortsatt att utvecklas i linje med strategin och tillsammans säkrar Juha Hammarén och Aleksi Lehtonen en smidig övergång. Jag vill å styrelsens vägnar redan i det här skedet rikta ett stort tack till Juha Hammarén för hans betydelsefulla insatser och dedikation till Aktia”, säger Lasse Svens, Aktias styrelseordförande.

Aleksi Lehtonen utnämndes till verkställande direktör för Aktia i juni 2023.

Aktia Bank Abp

Mer information:

Lasse Svens, Aktias styrelseordförande, tfn 050 056 2945

Mia Smeds, Aktias kommunikationsdirektör, tfn 044 546 0379, mia.smeds(a)aktia.fi

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 860 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.9.2023 till 13,3 miljarder euro och balansomslutningen till 11,9 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.