Utfall för sjätte och sista konverteringsperioden av utestående konvertibler av serie KV2 i Cortus Energy

Stockholm, onsdag den 20 mars 2024

Under perioden 1 mars – 15 mars 2024 fanns möjligheten för innehavarna av Cortus Energy AB:s (”Cortus Energy” eller ”Bolaget”) konvertibel av serie KV2 att konvertera innehavda konvertibler till konverteringskursen 10 SEK, efter omräkning till följd av sammanläggning av Bolagets aktier. Av Bolagets utestående konvertibellån om 6 399 385,00 SEK exklusive upplupen ränta har ett nominellt belopp om totalt 22 129,00 SEK anmälts till konvertering, vilket motsvarar cirka 0,35 procent av det utestående konvertibellånet.

Mot bakgrund av att Bolaget vid extra bolagsstämma den 24 januari 2024 beslutade att genomföra en sammanläggning av aktier 1:100, innebärande att etthundra (100) aktier läggs samman till en (1) ny aktie, genomförde Bolaget en omräkning av högsta och lägsta konverteringskurs för konvertibler av serie KV2. Konverteringskursen fastställdes således till lägsta konverteringskurs 10 SEK.

Konvertibellån och ränta

Efter att konverteringen registrerats kommer det utestående konvertibellånet att uppgå till
6 377 256,00 SEK. Den totala upplupna räntan för konvertibler som anmälts för konvertering uppgick till 3 762,00 SEK.

Aktier och aktiekapital

Genom konvertering av det nominella värdet av anmälda konvertibler kommer 2 039 nya aktier emitteras. Vidare kommer 418 aktier emitteras genom konvertering av upplupen ränta avseende sådana konvertibler. Sammanlagt ökar antalet aktier i Bolaget med 2 457 aktier. Cortus Energys aktiekapital ökar med 57,14 SEK till 500 057,24 SEK.

Registrering av konvertering

Interimsaktier (IA) kommer att tilldelas i väntan på registrering hos Bolagsverket. Omvandling av interimsaktier till stamaktier beräknas ske inom cirka två (2) veckor.

Återstående konvertibellån

Konverteringsperiod sex var den sista konverteringsperioden för konvertibler av serie KV2. De konvertibler som inte konverterats under de kvartalsvisa konverteringsperioderna kommer att återbetalas till nominellt värde, det vill säga 1 SEK per konvertibel, jämte upplupen periodränta om 18,02 procent. Sådan återbetalning kommer i förekommande fall att ske den 12 april 2024.

Totalt uppgår det återstående nominella beloppet för konvertiblerna av serie KV2 till 6 377 256,00 SEK, motsvarandes 6 377 256 konvertibler av serie KV2. Återbetalningen av den upplupna räntan per den 12 april 2024 kommer sammanlagt att uppgå till 1 148 954,40 SEK, innebärandes en total återbetalning om 7 526 210,40 SEK för nominellt belopp jämte upplupen ränta.

Fullständiga konvertibelvillkor

Fullständiga konvertibelvillkor finns tillgängliga på Cortus Energys hemsida: www.cortus.se.

Emissionsinstitut

Mangold Fondkommission AB agerar emissionsinstitut i samband med konverteringsperioden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Rolf Ljunggren, tf VD,
Tel: +46 (0)8 588 866 30,
www.cortus.se

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-teknologin som förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-teknologin kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transportapplikationer. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket gör att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestandan. Cortus Energy har idag två WoodRoll®-anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, är Bolagets Certified Adviser.

Cortus Energy - Utfall av konverteringsperiod 6 Q1 2024