Delårsrapport för Cortus Energy AB (publ) januari - mars 2024

Första kvartalet 2024

• Rörelseresultatet uppgick till -19,2 (-16,4) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -24,0 (-17,8) MSEK.
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,12 (-0,01) SEK.
  • Cortus Energy AB höll en extra bolagsstämma den 24 januari 2024. Stämman beslöt om nedsättning av aktiekapital, sammanslagning av aktier och om emission av konvertibler.
  • Cortus slöt i februari ett förlikningsavtal med Projektengagemang vilket innebär att båda rättstvisterna avslutas. Cortus frisläpper 6,6 MSEK av de deponerade medlen för utbetalning avseende den första tvisten samt erlägger 9 MSEK för den andra tvisten i enlighet med överenskommen avbetalningsplan som sträcker sig över 3 år.
  • I februari kvittade innehavare av KV2 konvertibler ca 10,4 MSEK samt ränta om ca 1,6 MSEK mot konvertibler i det nya programmet KV4 som därmed sammanlagt uppgår till ca 12,0 MSEK och löper fram till januari 2026.
  • Cortus och Nordbex AB stärker samarbetet mot koldioxidnegativ elproduktion genom en fördjupad engineeringstudie med ett värde om 2 MSEK.
  • Cortus upptog under första kvartalet lån från styrelseordförande Per-Olov Norberg om 5 MSEK samt lån från ett lånekonsortium om 17,65 MSEK vilket bryggfinansierar verksamheten fram till företrädesemission av aktier i april.

Upplysningar om väsentliga händelser efter periodens utgång

• Utfallet av företrädesemission av aktier tillför Cortus ca 75,5 MSEK före emissionskostnader, varav ca 39,9 MSEK tillförs kontant och ca 35,5 MSEK tillförs genom kvittning av skulder till styrelseordförande Per-Olov Norberg, styrelseledamöter och till långivare av den kortsiktiga lånefinansieringen. Totalt tecknades ca 70,2 procent av företrädesemissionen. Sammanlagt tecknades således 75 480 570 nya aktier och 75 480 570 teckningsoptioner av serie TO11 och 75 480 570 teckningsoptioner av serie TO12. Teckningsoptionerna TO11 och TO12 kan vid fullt nyttjande tillföra 113,2 MSEK vardera.

För ytterligare information avseende Cortus Energy, kontakta:

Rolf Ljunggren, tf VD

www.cortus.se

Denna information är sådan information som Cortus Energy AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 30 april 2024 kl. 08.40 CET.

Om Cortus Energy

Cortus Energy AB utvecklar och marknadsför den unika WoodRoll®-tekniken vilken förgasar biomassa på ett nytt innovativt sätt som resulterar i en rad unika fördelar gentemot all annan befintlig förgasningsteknik. Med den patenterade WoodRoll®-tekniken kan Cortus Energy erbjuda gröna energilösningar för kraft-, industri- och transporttillämpningar. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energy har idag två WoodRoll® anläggningar, en testanläggning i Köping sedan 2011 och en kommersiell anläggning i Höganäs.

Cortus Energys aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market. Mangold Fondkommission AB, e-post: ca@mangold.se, 08-503 015 50, är bolagets Certified Adviser.

Cortus Energy AB delårsrapport januari - mars 2024