KFSH&RC Berusaha Merintis dalam Memaksimumkan Nilai Perbelanjaan Penjagaan Kesihatan

Dr. Al Fayyadh di Harvard: Kami Memanfaatkan Teknologi untuk Menangani Cabaran Kesihatan Global


RIYADH, Arab Saudi, May 12, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Dr. Majid Al Fayyadh, Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal (KFSH&RC) menyertai Persidangan Kreatif Teluk (GCC) 2024 di Harvard. Acara itu, GCC di Harvard, dianjurkan oleh The Diwan, sebuah organisasi yang dikendalikan oleh pelajar siswazah di Universiti Harvard. Dalam ucapannya, Dr. Al Fayyadh menunjukkan perjalanan KFSH&RC sejak penubuhannya di Riyadh selama hampir lima dekad yang lalu, menyerlahkan cara mereka mengurangkan dengan ketara keperluan pesakit ke luar negara untuk mendapatkan rawatan perubatan. KFSH&RC telah berkembang menjadi penyedia utama perkhidmatan penjagaan kesihatan tertiari dan hari ini menawarkan rawatan termaju untuk penyakit jantung, tumor, pemindahan organ dan gangguan genetik.

Dr. Al Fayyadh membincangkan transformasi KFSH&RC yang menjadi sebuah yayasan bebas tanpa keuntungan. Menurut beliau, langkah ini, sejajar dengan visi strategik organisasi untuk menjadi peneraju inovasi penjagaan kesihatan global, menekankan kecemerlangan, inovasi dan pelaburan dalam teknologi termaju untuk menangani cabaran kesihatan global.

"Kepimpinan Saudi telah menggariskan visi yang jelas untuk KFSH&RC yang dimandatkan oleh titah diraja yang mengubah hospital menjadi sebuah yayasan Sui Generis bebas, bukan untung," kata Tuan Yang Terutama, Dr. Al Fayyadh.

Beliau seterusnya menekankan bahawa transformasi ini bertujuan untuk meningkatkan standard penjagaan kesihatan global melalui peningkatan kebebasan dan fleksibiliti. Anjakan ini akan membolehkan KSFH&RC mengoptimumkan perkhidmatan sedia ada, mengejar peluang baharu dan mengarahkan sumber ke arah inisiatif yang menggalakkan kesihatan dan kesejahteraan manusia di dalam Kerajaan dan pada peringkat antarabangsa. Akhirnya, langkah ini mengukuhkan dedikasi KFSH&RC terhadap kecemerlangan berpusatkan pesakit.

Dr. Al Fayyadh menegaskan bahawa KFSH&RC membayangkan dirinya sebagai peneraju dalam memaksimumkan nilai perbelanjaan penjagaan kesihatan, mematuhi amalan berasaskan bukti untuk memastikan hasil pesakit yang optimum. Hospital tersebut bertujuan untuk kekal berada di barisan hadapan dalam inovasi penjagaan kesihatan global, dengan inisiatif yang direka untuk meningkatkan ekuiti kesihatan dan akses di seluruh dunia. Untuk mencapai matlamat ini, KFSH&RC akan terus melabur dalam kemudahan perubatan termaju, peralatan diagnostik termaju dan teknologi rawatan terkini. Membina kemajuan sedia ada dalam bidang seperti terapi sel CAR T, pembedahan robotik, pemindahan organ dan perubatan diperibadikan, institusi itu menyasarkan untuk mencapai daya saing global. Ini akan terus disokong dengan memupuk tenaga kerja yang luar biasa, memburu penemuan berkaliber Hadiah Nobel dan mengukuhkan kerjasama antarabangsa yang strategik.

Dr. Al Fayyadh menyertai perbincangan panel yang memberi tumpuan terhadap perubahan landskap sektor penjagaan kesihatan dan hasil positif daripada transformasi berterusan KFSH&RC dalam penjagaan pesakit. Beliau juga menangani cabaran semasa dan menjangkakan perkembangan masa depan dalam sektor penjagaan kesihatan dan menekankan kesan mendalam inovasi hospital terhadap kemajuan penjagaan kesihatan global. Selain itu, Dr. Al Fayyadh menekankan peranan berkesan bagi inisiatif transformasi hospital dalam menyelaraskan dengan objektif Program Transformasi Sektor Kesihatan dan Visi Saudi 2030.

KFSH&RC diiktiraf sebagai salah sebuah institusi global terkemuka yang menyediakan penjagaan kesihatan khusus, memacu inovasi dan berfungsi sebagai hab penyelidikan dan pendidikan perubatan termaju. Hospital tersebut bertujuan untuk membangunkan teknologi perubatan dan meningkatkan standard penjagaan kesihatan di seluruh dunia, membina perkongsian dengan institusi tempatan, serantau dan antarabangsa yang terkemuka untuk menyampaikan perkhidmatan bertaraf dunia dalam bidang klinikal, penyelidikan dan pendidikan.

Untuk tahun kedua berturut-turut, KFSH&RC telah mengekalkan status mereka sebagai institusi terkemuka dalam Kerajaan dan menduduki tempat ke-20 pada peringkat global dalam kalangan 250 pusat perubatan akademik terkemuka di seluruh dunia. Hospital itu juga diiktiraf sebagai jenama penjagaan kesihatan paling berharga di Kerajaan dan Timur Tengah pada tahun 2024, menurut Brand Finance dan disenaraikan antara 250 hospital terbaik dunia oleh Majalah Newsweek.

Perihal Hospital Pakar dan Pusat Penyelidikan Raja Faisal:

Hospital Pakar & Pusat Penyelidikan Raja Faisal berdiri dalam kalangan peneraju global dalam menyediakan penjagaan kesihatan khusus, memacu inovasi dan berkhidmat sebagai hab penyelidikan dan pendidikan bagi perubatan termaju. Melalui perkongsian strategik dengan institusi tempatan, serantau dan antarabangsa yang terkemuka, hospital ini berdedikasi untuk memajukan teknologi perubatan dan meningkatkan standard penjagaan kesihatan di seluruh dunia.

Hospital itu telah menjamin kedudukannya sebagai jenama terkemuka dalam sektor penjagaan kesihatan di seluruh Kerajaan dan Timur Tengah, menandakan tahun kedua berturut-turut sebagai jenama penjagaan kesihatan paling bernilai. Ia berada di kedudukan ke-9 dalam Kerajaan dan ke-28 di Timur Tengah. Hospital itu membezakan dirinya sebagai satu-satunya hospital di seluruh dunia yang menerobos ke dalam 10 jenama terbaik di negaranya, seperti yang diserlahkan dalam dua laporan oleh "Brand Finance" mengenai 50 jenama paling bernilai di Arab Saudi dan 150 jenama paling bernilai di Timur Tengah pada tahun 2024.

Disebabkan oleh program transformasi dan Wawasan Kerajaan 2030, yang dilancarkan oleh Duli Yang Teramat Mulia Putera Mahkota dan Perdana Menteri - semoga Tuhan melindungi baginda - untuk meningkatkan kepimpinan Kerajaan dalam sektor penjagaan kesihatan global, KFSH&RC telah muncul sebagai Pusat Perubatan Akademik terkemuka di Timur Tengah dan Afrika. Hospital tersebut mengekalkan kedudukan ke-20 di seluruh dunia untuk tahun kedua berturut-turut pada tahun 2024, menurut "Brand Finance." Selain itu, hospital itu telah disenaraikan di antara 250 hospital terbaik di dunia pada tahun 2024 oleh majalah Amerika "Newsweek."

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:

En. Essam AlZahrani, Pemangku Ketua Hal Ehwal Media, 0555254429

En. Abdullah Alown, Pegawai Penyelaras Media, 0556294232

Foto yang mengiringi pengumuman ini boleh didapati di:
https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/d9d0ed27-fa87-49ac-b72b-ccf5b5843637
https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/682fadee-20a5-4328-bf00-e036bc3350fd