Møns Bank opjusterer forventningerne til resultatet for 2023

Selskabsmeddelelse nr. 11/2023

LEI-kode: 213800BGF1TQB5M6PH65

Møns Bank opjusterer forventningerne til resultatet for 2023.

Møns Banks forventninger til årets resultat før skat opjusteres til intervallet 88-98 mio. kr.

For året som helhed forventes en basisdrift i niveauet 80-90 mio. kr.

Baggrunden for opjusteringen er forbedrede makroøkonomiske forhold end tidligere forventet. De væsentligste faktorer er det stigende renteniveau, lavere behov for nedskrivninger end forventet og fortsat god aktivitet i bankens forretning generelt.

Forventningerne blev oprindeligt offentliggjort i forbindelse med offentliggørelse af årsrapport for 2022. Resultat før skat var oprindeligt forventet i spændet mellem 47-57 mio. kr. og basisdrift 50-60 mio. kr.

Forventningerne er efterfølgende opjusteret d. 27. april 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 55-65 mio. kr. og basisdrift til intervallet 60-70.

Forventningerne er opjusteret d. 28. juni 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 70-80 mio. kr. og basisdrift til intervallet 65-75.

Senest er forventningerne opjusteret d. 24. august 2023 i forbindelse med offentliggørelse af bankens halvårsrapport, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 75-85 mio. kr. og basisdriften ligeledes til intervallet 75-85.

Forventningen til bankens resultat for 2023 er fortsat behæftet med en række usikkerhedsmomenter og resultatforventningen i bunden af intervallet er udtryk for en forventning om et vigende aktivitets- og indtjeningsniveau, og i toppen af intervallet er indregnet, at aktivitetsniveauet er uændret. Hertil kommer usikkerhed relateret til udviklingen i rentemarginal og til nedskrivninger på udlån og garantier, hvor banken i de udmeldte resultatforventninger har indregnet netto nedskrivninger for i alt 5 mio. kr.

Bankens periodemeddelelse for 3. kvartal 2023 offentliggøres som planlagt d. 16. november 2023.

Vedhæftet fil

Selskabsmeddelelse nr. 11 - 2023-10-25