Møns Bank opjusterer forventningerne til årets resultat

Selskabsmeddelelse nr. 13/2023

LEI-kode: 213800BGF1TQB5M6PH65

Møns Bank opjusterer forventningerne til resultatet for 2023.

Møns Banks forventninger til årets resultat før skat opjusteres til intervallet 100-110 mio. kr.

For året som helhed forventes en basisdrift i niveauet 87-97 mio. kr.

Baggrunden for opjusteringen er udviklingen i de makroøkonomiske forhold og et fortsat godt aktivitetsniveau i bankens forretning. De væsentligste faktorer er det stigende renteniveau i løbet af året, positive kursreguleringer på bankens værdipapirer og lavere behov for nedskrivninger end forventet.

Forventningerne blev oprindeligt offentliggjort i forbindelse med offentliggørelse af årsrapport for 2022. Resultat før skat var oprindeligt forventet i spændet mellem 47-57 mio. kr. og basisdrift 50-60 mio. kr.

Forventningerne er efterfølgende opjusteret d. 27. april 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 55-65 mio. kr. og basisdrift til intervallet 60-70 mio. kr.

Forventningerne er opjusteret d. 28. juni 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 70-80 mio. kr. og basisdrift til intervallet 65-75 mio. kr.

Forventningerne er opjusteret d. 24. august 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 75-85 mio. kr. og basisdrift til intervallet 75-85 mio. kr.

Senest er forventningerne opjusteret d. 25. oktober 2023, forud for bankens periodemeddelelse for 3. kvartal 2023, hvor resultat før skat blev opjusteret til intervallet 88-98 mio. kr. og basisdriften til intervallet 80-90 mio. kr.

Forventningen til bankens resultat for 2023 er fortsat behæftet med en række usikkerhedsmomenter og resultatforventningen i bunden af intervallet er udtryk for en forventning om et vigende aktivitets- og indtjeningsniveau, og i toppen af intervallet er indregnet, at aktivitetsniveauet er uændret. Hertil kommer usikkerhed relateret til udviklingen til nedskrivninger på udlån og garantier, hvor banken i de udmeldte resultatforventninger har indregnet netto nedskrivninger for i alt 5 mio. kr.

Vedhæftet fil

Selskabsmeddelelse nr. 13 - 2023-12-07