LEI-kode: 213800BGF1TQB5M6PH65

Selskabsmeddelelse nr. 01/2024

Opjustering og præcisering af forventningerne til resultatet for 2023 samt udmelding om forventningerne til 2024.

Om resultatet før skat for 2023
Møns Bank opjusterer og præciserer forventninger til årets resultat før skat for 2023 til niveauet 111-116 mio. kr.

Opjusteringen sker med henvisning til seneste udmelding i niveauet 100-110 mio. kr., som blev offentliggjort den 7. december 2023.

Årets resultat er fortsat drevet af det stigende renteniveau, og af et højere aktivitetsniveau end forventet. De væsentligste årsager til opjusteringen af resultat før skat er et lavere nedskrivningsniveau end forventet. Hertil kommer positive kursreguleringer på bankens obligationsportefølje, som følge af stigende kurser i slutningen af 2023.

Om basisindtjeningen for 2023
Møns Bank præciserer samtidigt forventningen til resultatet af bankens basisdrift til intervallet 89-94 mio. kr.

Den seneste udmelding om forventningerne til bankens basisdrift var i niveauet 87-97 mio. kr. og blev offentliggjort den 7. december 2023.

Årsrapporten for 2023 offentliggøres som planlagt den 21. februar 2024.

Om forventningerne til 2024
Samtidig med ovennævnte udmeldes bankens forventninger til 2024.

Møns Bank forventer en basisdrift i intervallet 65-85 mio. kr. og et resultat før skat i intervallet 70–95 mio. kr.

Forventningerne til basisdriften for 2024 er forbundet med usikkerhed i relation til udviklingen i renteniveauet og aktivitetsniveauet i banken generelt og særligt vedrørende aktiviteten på ejendomsmarkedet samt makroøkonomiske forhold og påvirkninger i øvrigt.

For forventningerne til resultatet før skat er desuden usikkerhed om udviklingen i behovet for nedskrivninger på udlån og garantier samt kursreguleringer på værdipapirer.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede.

Møns Bank

Per Sjørup Christiansen