Fortsatt sterk vekst hos Telenor: to millioner mobilabonnenter

Telenor Mobil hadde totalt 1.999.704 abonnenter pr. 31.12.99. Selskapet var dermed nær ved å passere to millioner ved årsskiftet. Denne milepælen ble passert i løpet av få dager inn i det nye året. Veksten i antall GSM-abonnenter var i fjor på 523.492.

– Så sterk vekst hadde vi ikke drømt om da vi planla for 1999. Selv om vi utover høsten så at to millioner abonnenter kunne være innenfor rekkevidde, ligger dette langt over våre forventninger, sier adm.direktør i Telenor Mobil, Stig M. Herbern.

Det er fortsatt kontanttilbudet som er mest populært. Ved utgangen av 1999 var antallet kontantabonnement på ”RingKontant” og ”Zalto.com” til sammen 781.415 - det vil si mer enn en dobling i løpet av året. Ved inngangen av 1999 var 20 prosent av Telenor Mobils abonnenter kontantkunder. Ved årets slutt var andelen oppe i 39 prosent.

– Telenor Mobil er meget godt fornøyd med å ha fått over en halv million nye GSM-abonnenter i løpet av året. De fleste nye abonnentene har valgt et kontantabonnement, men vi ser mot slutten av året en tendens til at stadig flere velger et fast mobilabonnement. Dette vil jo også bli mer lønnsomt etter hvert som mobilbruken øker, sier adm. direktør Stig M. Herbern i Telenor Mobil. Han opplyser at veksten i fjerde kvartal var på 123.765 nye GSM-abonnenter, en nedgang i forhold til de tre første kvartalene av året.

Mer enn 60 prosent av den samlede befolkningen i Norge, eller hele 75 prosent hvis vi ser på aldersgruppen over 12 år, har nå mobiltelefon. - Den høye mobiltettheten i Norge, vil naturlig nok føre til at kundeveksten etter hvert avtar, og at vi får sterkere fokus på økt bruk. Nye bruksområder som for eksempel mobil Internett, mobil e-handel og informasjonstjenester, vil være et sterkt bidrag til å stimulere mobilbruken fremover, sier Herbern i en kommentar.

Mobilabonnement
31.12.99