Nokian Komáromin matkapuhelintehtaan tuotanto käynnistyi

Nokian uuden matkapuhelintehtaan tuotanto on käynnistynyt Unkarin Komáromissa. Ensimmäiset Euroopan markkinoille toimitettavat puhelimet valmistuvat tehtaalta tammikuussa. Tuotanto aloitettiin joulukuussa testipuhelinten valmistuksella.

"Olemme hyvin ylpeitä ensimmäisistä puhelimistamme sekä siitä, miten nopeasti tehdas pääsi aloittamaan toimintansa. Peruskiven muurauksesta huhtikuussa 1999 kului vain kahdeksan kuukautta ensimmäisen matkapuhelimen valmistumiseen Unkarissa ", sanoo Nokian Komáromin tehtaan johtaja Jyrki Jalasto.

Nokian uusi matkapuhelintehdas nimettiin "Tulevaisuuden tehtaaksi" edistyksellisen teknologiansa ansiosta. Uusi tehdas on yksi suurimmista investoinneista Budapestin ja Gyorin välisellä alueella. Tehdas työllistää jo noin 200 henkilöä, ja henkilöstön määrän arvioidaan nousevan noin tuhanteen vuoden loppuun mennessa.

Nokia päätti investoinnista heinäkuussa 1998. Unkari ja Komáromin alue valittiin suotuisan maantieteellisen sijaintinsa ja infrastruktuurinsa sekä ammattitaitoisen ja koulutetun henkilöstön hyvän saatavuuden ansiosta.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen sekä niihin liittyvien asiakaspalveluiden toimittajista. Nokia toimittaaa myös multimediapäätteitä ja tietokonemonitoreja. Vuonna 1998 Nokian liikevaihto oli 13,3 miljardia euroa (79,2 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 53 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones