Foreløpig årsrapport - pr 31. desember 1999

Foreløpig årsrapport pr 31.12.1999

Regnskapet er satt opp etter ny regnskapslov. De vesentligste endringene er knyttet til konsolidering av datterselskaper etter egenkapitalmetoden i morbanken og til balanseføring av netto utsatt skattefordel. Jfr ellers note 1.

Kommentarene og tallene omhandler konsernet Sparebanken Midt-Norge, hvis ikke annet er nevnt.

Beste resultat noensinne
Sparebanken Midt-Norge oppnådde i 1999 et ordinært driftsresultat på 437 mill kr som er 106 mill kr bedre enn i fjor. Resultatet tilsvarer 1,82 % av gjennomsnittlig forvaltningskapital (GFK), tilsvarende i 1998 var 1,52 %. Egen- kapitalavkastning, etter beregnet skatt, ble 18,9 % mot 14,3 % i fjor.

Resultatet for 4. kvartal isolert sett er på 76 mill kr.

Det gode resultatet tilskrives god vekst, forbedret rentenetto samt kursgevinster verdipapirer.

Kostnadsutviklingen er tilfredsstillende. De relative driftskostnadene utgjør 2,34 % av GFK respektiv 53 % av inntektene, en nedgang på 6 prosentpoeng i forhold til 1998.

Tap på utlån utgjør netto 106 mill kr mot 38 mill kr i 1998.

Resultateffekt av FöreningsSparbankens inntreden i SpareBank 1 Gruppen AS er inntektsført med 51 mill kr.

Resultat etter skatt ble 331 mill kr eller 87 mill kr bedre enn ved utgangen av 1998.

Forslag til overskuddsdisponering
Av overskuddet på 331 mill kr foreslår styret et kontant- utbytte på kr 17,- pr grunnfondsbevis, dvs 102 mill kr. Videre foreslås 92 mill kr avsatt til utbytteutjevningsfondet mens resten, 137 mill kr, foreslås overført til sparebankens fond.

Banken har i 1999 tatt opp et nytt ansvarlig lån på 150 mill kr.

Sterk innskudds- og utlånsvekst
Forvaltningskapitalen pr 31.12.1999 var på 26,4 mrd kr, en økning på 3,8 mrd kr siden forrige årsskifte.

Utlånsveksten ble 2,8 mrd eller 13,8 % fordelt med 15 % på bedriftskunder og 13 % på personkunder. Pr 31.12.99 utgjør utlån til personkunder 56,8 %. Innskudd fra kunder utgjør 15,2 mrd kr, en vekst på 1,3 mrd kr eller 9,5 %. Den gode veksten kommer i stor grad som følge av intensivert satsing på økte innskudd og utlån til personmarkedet.

Forbedring 2001
Styret iverksatte i april et omfattende forbedringsprogram for å øke innskudds- og utlånsveksten samt salget av fonds- og forsikringsprodukter spesielt til personkunder. En rekke ulike kvalitetsforbedringstiltak er også iverksatt. Det er knyttet incentivordninger til de målsettinger som er etablert for programmet, og de gode resultatene av programmet har utløst en bonus til ansatte som varierer etter grad av måloppnåelse i forbedringsprogrammet.

Økt rentenetto
Rentenettoen er økt med 60 mill kr fra i fjor til i år, og utgjør ved årets slutt 767 mill kr. Rentenettoen i 4. kvartal ligger på samme nivå som i 2. og 3. kvartal, dvs 189 mill kr. Relativ rentemargin ble 3,20 % i 1999 mot 3,26 % ved utgangen av året før. Den relative rentemarginen i 4. kvartal var 2,94 %.

Kursgevinster og provisjonsinntekter
Kursgevinster på verdipapirer og utbytte ble 94 mill kr mot 18 mill kr i fjor. Av kursgevinster verdipapirer til- skrives 36 mill kr en endring i regnskapsprinsipper som nå gir banken anledning til å inntektsføre urealisert gevinst på verdipapirer i handelsporteføljen fra og med 1999.

Provisjonsinntektene utgjør 235 mill kr, en økning på 25 mill kr fra i fjor.

Driftskostnader
Bankens driftskostnader var 560 mill kr fordelt med 286 mill kr i personalkostnader og 274 mill kr i andre driftskostnader. Personalkostnadene ble 33 mill kr høyere enn i fjor som følge av fjorårets kostbare lønnsoppgjør samt utgiftsføring av bonus i 1999 på 20 mill kr.

Antall årsverk i morbanken var 601 pr 31. desember 1999, en økning på 11 siden forrige årsskifte. Totalt hadde konsernet 818 ansatte tilsvarende 675 årsverk ved utgangen av året.

Andre driftskostnader økte med 4 mill kr fra 1998 til 1999. I forhold til GFK utgjorde samlede driftskostnader 2,34 % mot 2,42 % i fjor.

Tap på utlån
Netto tap på utlån er bokført med 106 mill kr mot 38 mill kr i fjor.

Spesifiserte tap på utlån ble 109 mill kr fordelt med 31 mill kr på personkunder og 78 mill kr på bedriftskunder. Inngang på tidligere konstaterte tap og reduksjon av spesifiserte tapsavsetninger utgjør 59 mill kr. Mertap ved konstatering av tap ble 10 mill kr. Spesifiserte tapsavsetninger utgjør nå 448 mill kr. Det er foretatt uspesifiserte tapsavsetninger med 46 mill kr i 1999, hvorav 17 mill kr i siste kvartal. Uspesifisert tapsavsetning utgjør ved utgangen av året 302 mill kr og tilsvarer 1,32 % av bankens utlån.

Mislighold over 30 dager er i løpet av året redusert med 128 mill kr til 754 mill kr. Nedgangen fordeler seg med
62 mill kr på personkunder og 66 mill kr på bedriftskunder.

Datterselskapene
Datterselskaper og tilknyttede selskaper har bidratt med til sammen 16 mill kr, som er 3 mill kr bedre enn i fjor. Av dette utgjør 8 mill kr bankens andel av Sparebank 1 Gruppen AS sitt ordinære resultat.

Styret er godt fornøyd med resultatet i 1999.

For fullstendig rapport med tabeller, følg linken nedenfor.

4. kvartal 1999