Stor interesse rundt børsintroduksjonen av Cosmote

Cosmote er i dag den nest største og sterkest voksende mobiloperatøren i Hellas med vel 1,5 millioner abonnenter (pr. 30.06.00) og en markedsandel på 31,4 prosent. Mobilpenetrasjonen i Hellas er sterkt økende, og ligger i dag på 46 prosent. Introduksjonsprisen på aksjene i Cosmote er satt til 3.200 greske drakmer, noe som priser selskapet til ca. 2,7 milliarder. USD (ca. 25 milliarder. NOK). Med denne verdivurderingen har Telenors opprinnelige investering på rundt 700 millioner norske kroner i 1997 nå en verdi på nærmere 5,5 milliarder. kroner.

Den største eieren i Cosmote er det greske telefonselskapet OTE med en andel på 70 prosent. OTE er et børsnotert selskap hvor den greske staten eier 51 prosent av aksjene. De øvrige 30 prosent i Cosmote eies av selskapet Telenor B-invest hvor Telenor har 73,33 prosent og selskapet WR Com Enterprises Ltd., på Kypros har 26,67 prosent. Indirekte eier således Telenor og WR Com henholdsvis 22 og 8 prosent av Cosmote. WR Com kontrolleres av den greske advokaten og finansmannen Vassilis Sarantitis. I forbindelse med børsintroduksjonen kjøper Telenor ut eierandelen til WR Com i B-invest. Samtidig kjøper WR Com sin forholdsmessige andel av Cosmote-aksjene fra B-invest, og får dermed en direkte eierpost i Cosmote.

Børsintroduksjonen medfører at de eksisterende eierne i Cosmote selger seg ned med 10 prosent samtidig som det gjennomføres en emisjon på fem prosent. 15 prosent av aksjene i Cosmote vil dermed være tilgjengelig på aksjemarkedet. Telenors andel av selskapet justeres med dette ned til vel 18 prosent gjennom børsintroduksjonen.

- Vårt engasjement i Hellas og Cosmote har vært en unik suksesshistorie. Cosmote har en strategisk sterk markedsposisjon som et av de ledende selskapene i et meget ekspansivt og spennende gresk mobilmarked, sier Arve Johansen, administrerende direktør i Telenor Mobile Communications.