OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2000

Liikevaihto ja tulos

Jaakko Pöyry Group -konsernin liikevaihto tammi - syyskuussa 2000 oli 357, (edellisvuoden vastaavana ajanjaksona 277,7) miljoonaa euroa. Konsernin liikevoitto oli 23,0 (18,4) miljoonaa euroa ja voitto rahoituserien jälkeen 21,3 (17,3) miljoonaa euroa. Konsernin voitto katsauskaudelta oli 12,3 (10,3) miljoonaa euroa ja osakekohtainen tulos 0,90 (0,76) euroa.

Liikevaihto kasvoi kaikissa liiketoimintaryhmissä. Liikevoitto parani Metsäteollisuuden konsultointi-, Energia ja Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmissä. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän tulokseen on vaikuttanut eräiden tiedossa olleiden toteutusprojektien alhaisempi kate erityisesti katsauskauden toisella ja osittain kolmannella vuosineljänneksellä. Metsäteollisuuden konsultointi –liiketoimintaryhmän yhtiöiden toiminta neuvonantajana yrityskaupoissa vaikutti liiketoimintaryhmän tulokseen positiivisesti. Energia-liiketoimintaryhmän tulokseen ovat vaikuttaneet vuoden 2000 alussa liiketoimintaryhmään siirretyn Prosessiteollisuus-liiketoimintaryhmän kokonaisprojektitoiminnan kustannusylitykset sekä toimintojen integrointikustannukset. Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmän tulosta rasittavat noin 0,6 miljoonan euron investoinnit telekommunikaatiotoiminnan laajentamiseen.

Konserni on katsauskaudella lisännyt panostuksia uusien liiketoimintojen kehittämiseen. Panostukset ovat kohdistuneet pääosin erilaisten atk-sovellutusten kaupallistamiseen sekä konsernin informaatioteknologiapohjaisia tuotteita koskeviin tuoteinnovaatioihin. Erityisinvestointien määrä katsauskaudella on noin 0,5 miljoonaa euroa. Konsernin rahoituskuluihin sisältyy terminointikuluja 0,6 miljoonaa euroa. Terminoinneilla konsernin emoyhtiö on suojannut konsernin pitkäaikaista USD-määräistä tilauskantaa ja USD-määräisiä käyttöomaisuuseriä. Konsernin liikevoitossa on huomioitu 1,3 miljoonaa euroa ruotsalaisten toimihenkilöiden eläkesäätiöiden (SPP) antamasta ylijäämän palautuksesta. Jaakko Pöyry Group -konsernin tulouttamaton SPP:n ylijäämää on katsauskauden palautuksen jälkeen 5,2 miljoonaa euroa.

Tilauskanta

Konsernin tilauskanta säilyi hyvänä. Kokonaistilauskanta oli syyskuun lopussa 325,9 miljoonaa euroa kun se vuoden 1999 lopussa oli 348,9 miljoonaa euroa. Konsultointi- ja engineering –liiketoimintojen tilauskanta säilyi vakaana ja tilauskannan lasku johtui pääosin kokonaistoimitusprojektien tilauskannan pienenemisestä 14,6 miljoonalla eurolla. Konsernin strategisena tavoitteena on parantaa suhteellista kannattavuutta niin, että konsernin liikevoitto on yli kahdeksan prosenttia. Liiketoiminnan luonteesta johtuen kokonaistoimitusprojektien kannattavuus on yleensä alempi kuin konsultointi- ja engineering –liiketoimintojen. Tästä syystä kokonaistoimitusprojektien volyymia ei ole tarkoitus kasvattaa ja siten myös projektien kannattavuutta pyritään nostamaan.

Rahoitus

Konsernin maksuvalmius säilyi katsauskauden aikana hyvänä. Syyskuun lopussa konsernin kassavarat olivat 45,4 miljoonaa euroa ja korolliset velat 50,3 miljoonaa euroa, eli korolliset nettovelat olivat 4,9 miljoonaa euroa. Vuoden 1999 lopussa konsernin korolliset nettovelat olivat 11,7 miljoonaa euroa. Konsernin velkaantumisaste laski vuoden 1999 lopun 13,5 prosentista 5,2 prosenttiin.

Vuoden 1999 lopussa tehty sopimus Jaakko Pöyry –yhtiöiden eläkesäätiön vastuun vakuuttamisesta ulkopuolisessa vakuutusyhtiössä on toteutettu vuoden 2000 alusta.

Investoinnit

Konsernin investoinnit olivat katsauskaudella 8,9 (18,9) miljoonaa euroa. Investoinnit olivat pääasiassa ohjelmistoja sekä tietojärjestelmiä ja –laitteita.

Jaakko Pöyry Group on myynyt 50,0 prosentin osuutensa Le Pecqissä Ranskassa sijaitsevasta toimistokiinteistöstä. Kauppahinta oli 5,3 miljoonaa euroa. Myynnillä ei ole vaikutusta konsernin tulokseen.

Osavuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Konsernirakenne
Vuoden 2000 alussa voimaan astuneella organisaatiomuutoksella Prosessiteollisuus-liiketoimintaryhmä on sulautettu osaksi Energia-liiketoimintaryhmää.

Joulukuussa hankittujen ranskalaisten insinööritoimistojen Beture-Environnement S.A.:n ja Beture-Cerec S.A.:n toiminnot on integroitu osaksi Energia- ja Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmiä. Yhtiöiden palveluksessa on noin 150 henkilöä.

Jaakko Pöyry Group Oyj on kesäkuussa 2000 merkinnyt suunnatussa osakeannissa kolmekymmentä prosenttia telekommunikaatioalan konsultointia ja verkkosuunnittelua harjoittavan EPStar Oy:n (ent. Star Communications Oy) osakekannasta. Samassa yhteydessä Infrastruktuuri & ympäristö -liiketoimintaryhmän strategia on uudistettu ja telekommunikaatioala valittu sen yhdeksi pääkasvualueeksi. EPStar Oy täydentää Jaakko Pöyry Group Oyj:n palvelupakettia telekommunikaatiotoiminnassa verkkosuunnittelun ja verkkojen integroinnin osalta. Jaakko Pöyry Group Oyj:n tavoitteena on lähivuosina laajentaa toimintaansa telekommunikaatioalalla ja kyetä tarjoamaan sekä operaattoreille että laitetoimittajille myös telekommunikaatioverkkojen kokonaistoimituksia. Toteutuksissa voidaan käyttää hyväksi Jaakko Pöyry Group Oyj:n maailmanlaajuista toimistoverkkoa 34 maassa ja konsernin kokemusta projektien toteutuksista yli 100 maassa. Telekommunikaatioalan laskutus on Jaakko Pöyry Group –konsernissa noin 10 miljoonaa euroa vuonna 2000. Konsernin tavoitteena on kaksinkertaistaa toiminnan volyymi vuosina 2001 ja 2002.

Katsauskauden jälkeen lokakuussa Jaakko Pöyry Group -konserni on ostanut VCE – Vienna Consulting Engineers -nimisen itävaltalaisen insinööritoimiston Aasian siltasuunnittelu- ja rakennuttamistoiminnot. Ostetun liiketoiminnan piirissä työskentelee noin 20 kansainvälistä ja paikallista asiantuntijaa, joiden osaaminen kattaa siltojen suunnittelun, siltahankkeiden seurannan ja rakennusvalvonnan sekä ylikulku- ja teräsköysisiltojen suunnitteluun liittyvän erikoisosaamisen. Yhtiö sijaitsee Taipeissa, Taiwanissa. Ostetun liiketoiminnan liikevaihto vuonna 1999 oli noin 2 miljoonaa euroa.

Konsernin rakenteen ja toiminnan kehittämistä jatketaan. Metsäteollisuuden globalisoitumisprosessin vuoksi Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän paikallisverkoston kattavuutta on tarkoitus lisätä Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa. Myös Energia- ja Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmien toimintaa on tarkoitus laajentaa.

Osakepääoma ja osakkeet

Jaakko Pöyry Group Oyj:n varsinainen yhtiökokous 8.3.2000 hyväksyi hallituksen ehdotuksen mitätöidä yhtiön hallussa olleet 597 200 omaa osaketta ja alentaa yhtiön osakepääomaa 12,0 miljoonasta eurosta 11,5 miljoonaan euroon. Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen muuttaa osakepääoma euromääräiseksi ja korottaa osakepääomaa rahastoannilla 13 670 286 euroon siirtämällä korotusta vastaava määrä, 2,2 miljoonaa euroa, vararahastosta osakepääomaan. Kunkin osakkeen kirjanpidollinen vasta-arvo on korotuksen jälkeen yksi(1) euro ja osakkeiden määrä oli 13 670 286 kappaletta.

Varsinainen yhtiökokous vahvisti yhtiön hallituksen esityksen osingonjaosta vuodelta 1999, 0,45 (0,34 vuodelta 1998) euroa osakkeelle, yhteensä 6,2 miljoonaa euroa. Osinko maksettiin 20.3.2000.

Varsinainen yhtiökokous valtuutti yhtiön hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä sekä vaihtovelkakirja- ja/tai optiolainojen ottamisesta niin, että uusmerkinnässä sekä vaihtovelkakirjojen että optiotodistusten perusteella osakepääomaa voidaan korottaa yhteensä enintään 1,0 miljoonalla eurolla antamalla merkittäväksi enintään 1,0 miljoonaa uutta osaketta.
Valtuutus on voimassa 8.3.2001 saakka.

Jaakko Pöyry Group -konsernin henkilöstölle vuonna 1998 suunnattu 2,2 miljoonan euron suuruinen optiolaina on merkitty täysimääräisenä. Optiolainaan liittyvät optiotodistukset oikeuttavat merkitsemään enintään 1,3 miljoonaa yhtiön osaketta, joiden merkintäaika alkoi osittain (390 000 osaketta) 1.4.2000 ja päättyy kaikilla optiotodistuksilla 30.4.2005. Heinäkuussa optiotodistuksilla on merkitty 53 850 osaketta jonka jälkeen osakkeiden määrä on 13 724 136.

Varsinainen yhtiökokous antoi hallitukselle valtuutukset päättää omien osakkeiden hankkimisesta ja luovuttamisesta. Valtuutusten kohteena on enintään 5,0 prosenttia yhtiön osakepääomasta. Yhtiön hallitus on 3.5.2000 päättänyt käyttää valtuutuksia. Valtuutukset ovat voimassa 8.3.2001 asti.

Yhtiön osakkeet noteerataan Helsingin arvopaperipörssissä. Osakkeen keskikurssi oli katsauskaudella 19,64 euroa, ylin kurssi oli 24,00 euroa ja alin kurssi 15,00 euroa. Yhtiön osakkeita vaihdettiin 31,1 miljoonalla eurolla yhteensä 1,6 miljoonaa kappaletta eli 11,5 prosenttia kokonaismäärästä. Yhtiön osakkeet on poistettu Tukholman arvopaperipörssin pörssilistalta. Viimeinen kaupankäyntipäivä oli 31.5.2000. Osakkeiden vaihto Tukholman pörssissä oli 27 466 kappaletta vuonna 2000.

Näkymät

Metsäteollisuuden yleinen suhdannekehitys on jatkunut suotuisana. Tämä on pitänyt investointiaktiviteetin hyvänä. Alan konsolidoitumisprosessin uskotaan myös jatkuvan. Metsäteollisuus-liiketoimintaryhmän tilauskanta on hyvä. Liiketoimintaryhmän suhteellinen kannattavuus paranee loppuvuonna. Metsäteollisuuden konsultoinnin markkina-asema on parantunut ja tilauskanta on hyvä. Liiketoimintaryhmän tulos paranee merkittävästi viime vuodesta. Energia-liiketoimintaryhmän tilauskanta ja asema markkinoilla on säilynyt hyvänä. Tämä luo pohjaa liiketoimintaryhmän vakaalle tuloskehitykselle. Infrastruktuuri & ympäristö –liiketoimintaryhmän tilauskanta ja markkina-asema ovat säilyneet hyvinä. Liiketoimintaryhmän tulos säilyy viime vuoden tasolla.

Jaakko Pöyry Group –konsernin strategiassa on määritetty tavoitteeksi parantaa osakekohtaista tulosta keskimäärin 15 prosenttia per vuosi ja saavuttaa 20 prosentin sijoitetun pääoman tuotto (ROI). Alkuvuoden tuloskehitys, konsernin tilauskanta ja markkina-asema huomioiden edellä mainitut tavoitteet tullaan saavuttamaan.

Vantaalla 1. marraskuuta 2000

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen
Teuvo Salminen

Täydellinen raportti taulukkoineen on ladattavissa alla olevasta linkistä.

OSAVUOSIKATSAUS 1.1. - 30.9.2000