Nokia kehittämään teknistä arkkitehtuuria langattomaan Internetiin

Nokia julkisti tänään hankkeen, jonka tavoitteena on luoda selkeä yhtenäinen tekninen arkkitehtuuri langattomaan Internetiin. Nokia Mobile Internet Technical Architecture –hankkeen tavoitteena on määritellä, miten langattomassa Internetissä käytettävät tekniset ratkaisut voidaan sovittaa yhteen saumattomasti. Nokia kutsui tele- ja tietoliikenteen alan kehittäjät, palveluntarjoajat ja operaattorit sekä muut alan asiantuntujat osallistumaan käyttäjäystävällisen langattoman Internetin rakentamiseen.

"Nokia on käynnistänyt tämän hankkeen määritelläkseen, miten käyttäjäystävällinen langaton Internet tullaan rakentamaan", sanoo Nokia Mobile Internet Techical Architecture –hankkeen johtaja Mikko Terho. "Onnistuaksemme tässä meidän on tunnistettava, mitkä viestintämuodot ovat olennaisia ja määriteltävä niitä tukevat avainteknologiat. Tavoitteenamme on saada koko Internet-teollisuus osallistumaan yhtenäisen langattoman Internetin luomiseen. Langattoman viestinnän johtavana yrityksenä Nokialle luonnollista ottaa vastuuta langattoman Internetin rakenteen ja osatekijöiden määrittelyssä."

Kehittääkseen selkeän teknisen arkkitehtuurin langattomaan Internetiin, Nokian tavoitteena on yhtenäistää teknisiä ratkaisuja niin, ettei käyttäjän tarvitse huolehtia taustalla olevista teknologioista. Nokian näkemyksen mukaan langattoman Internetin tekniseen arkkitehtuuriin tarvitaan kolme peruselementtiä: henkilöllisyyden tunnistaminen, eri viestintämuodot ja eri verkkoympäristöt. Hankkeen perusajatuksena on yhdistää nämä elementit ja siten varmistaa, että erilaiset palvelut toimivat saumattomasti yhdessä.

Nokia on lisännyt Internet-sivuilleen osion, jossa kehittäjille, palveluntarjoajille, operaattoreille ja muille alan asiantuntijoille tarjotaan mahdollisuus osallistua tämän teknisen rakenteen edelleenkehittämiseen. (www.forum.nokia.com)

Lisätietoja antaa:

Jyrki Rosenberg