Nokia julkisti IPv6 -protokollaa tukevan GPRS-verkon

Nokia julkisti tänään IPv6 -protokollaa tukevan GPRS-verkkoratkaisun. Sen avulla operaattorit voivat tuottaa asiakkailleen palveluita, jotka hyödyntävät seuraavan sukupolven IPv6 Internet-protokollan etuja, kuten turvallisuus ja maailmanlaajuinen tavoitettavuus.

Nokian GPRS-verkot mahdollistavat operaattoreille joustavan siirtymisen nykyisistä IPv4 -pohjaisista palveluista IPv6 -pohjaisiin palveluihin. Molempia palveluita voidaan pitää yllä yhtä aikaa. IPv6 -protokollaa tukevan Nokian GPRS-verkon toteuttaminen tapahtuu yksinkertaisesti nykyisen GPRS-verkon ohjelmistopäivityksellä.

IPv6:n etuihin kuuluu valtavan suuri IP-osoitteiden määrä; käytännössä kaikille laitteille maailmassa voidaan antaa IP-osoite. Lisäksi IPv6 parantaa olennaisesti nykyisen Internetin laatua ja turvallisuutta.

Langattoman Internetin palvelut ovat henkilökohtaisempia ja vuorovaikutteisempia kuin nykyiset kiinteän Internetin palvelut. IPv6 auttaa langattomia Internet-palveluita tarjoavia operaattoreita paremmin vastaamaan markkinoiden kysyntään. IPv6 on olennainen osa kolmannen sukupolven 3G-palveluita. Seuraavan sukupolven teknologian standardoinnista vastaava 3GPP on määritellyt sen välttämättömäksi ominaisuudeksi tulevaisuuden täysin IP-pohjaisissa matkapuhelinverkoissa.

Nokia on johtava GPRS-teknologian valmistaja ja kehittäjä ja se on toimittanut yli 50 GPRS verkkoa operaattoreille kaikkialla maailmassa. Pakettivälitteinen GPRS mahdollistaa jatkuvasti päällä olevat langattomat palvelut, esimerkiksi sähköpostiyhteyden.

Lisätietoja:

Viestintäjohtaja Arja Suominen,