Jon Harald Nilsen inn i Hydros konsernledelse

Jon Harald Nilsen (49) er ansatt som konserndirektør i Norsk Hydro med ansvar for Lettmetallområdet. Nilsen overtar etter Eivind Reiten, som fra mai måned tiltrer som selskapets generaldirektør.

Lettmetallområdet i Hydro omfatter divisjonene Aluminium Metall, Aluminium Extrusion, Automotive Structures, Valsede Produkter og Magnesium. Forretningsområdet har tilsammen vel 15000 ansatte og driftsinntekter på mer enn 30 milliarder kroner 1999).

Nilsen har i de to siste årene vært divisjonsdirektør for Aluminium Metall,der han har hatt en rekke sentrale oppgaver innen det kommersielle området og strategiutvikling. Han er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole i Bergen i 1975 og har vært ansatt i Hydro siden 1977.

Jon Harald Nilsen tiltrer i stillingen som konserndirektør 15 februar.

Truls Gautesen (51) overtar etter Jon Harald Nilsen som divisjonsdirektør og leder av Aluminium Metall fra samme dato.

Gautesen er utdannet sivilingeniør fra NTH i 1972, og er i dag ansvarlig for metallproduksjon og forsyning i divisjonen. Han har arbeidet i Hydro siden 1980, blant annet som verksdirektør for Norges største aluminiumverk på Karmøy. Gautesen har tidligere hatt stillinger utenfor Hydro ved Lista Aluminium og ved Aluminium Bahrain.