METSO FÖRLÄNGER ANMÄLNINGSPERIODEN I BUDET PÅ SVEDALA

Granskningen av Metsos ansökan om godkännande för sitt erbjudande på Svedala Industri AB från US Federal Trade Commission (FTC) går framåt. Metso har under de senaste veckorna gjort klara framsteg i diskussionerna med FTC och är övertygad om att de få utestående frågorna kommer att lösas inom en snar framtid. Eftersom granskningsprocessen fortfarande pågår har Metso beslutat att förlänga anmälningsperioden för sitt erbjudande till den 12 april 2001. Metso kan komma att besluta om ytterligare förlängning av anmälningsperioden om detta bedöms vara nödvändigt. Metso står fast vid sitt villkorade erbjudande som offentliggjordes den 21 juni 2000.

Metso har under de senaste veckorna erhållit godkännande från konkurrensmyndigheterna i Sydafrika och Australien som är viktiga marknader för både Svedala och Metso Minerals. Försäljningsprocessen för det eftergiftspaket som avtalades med EU Kommissionen går framåt och Metso för diskussioner med ett flertal potentiella köpare.

Med undantag för förlängningen av anmälningsperioden är villkoren i erbjudandet från Metso till aktieägarna i Svedala Industri AB som offentliggjordes den 21 juni 2000 oförändrade (prospekt daterat den 7 juli 2000).

Metso Corporation är en global leverantör av maskiner och system. Metsos kärnverksamhet utgörs av Metso Paper (fiber- och pappersteknologi), Metso Minerals (gruv- och mineralhantering) och Metso Automation (automations- och reglerteknologi). Metsos omsättning under 2000 uppgick till EUR 3,9 miljarder och antalet anställda uppgick till cirka 22.000. Metso är noterat på börserna i Helsingfors och New York.