Pääjohtaja Jorma Ollila Nokian yhtiökokouksessa: Nokia pyrkii lisäämään markkinaosuuttaan sekä verkoissa että matkapuhelimissa

Nokian pääjohtaja Jorma Ollila korosti tänään yhtiökokouksessa pitämässään puheessa langattoman tietoliikenneteollisuuden merkitystä: "Langaton tietoliikenne on muodostumassa yhdeksi maailman suurimmista teollisuudenaloista. Nokialla on edessään suuria mahdollisuuksia, kun teollisuudenala siirtyy kohti kolmannen sukupolven verkkojärjestelmiä ja langattomia Internet-palveluita."

"Seuraavien 18 kuukauden aikana tarkoituksenamme on esitellä useita käänteentekeviä tuotteita ja ratkaisuja, jotka tulevat muuttamaan käsityksemme langattomista palveluista ja Internetistä. Nämä tuotteet ja ratkaisut mahdollistavat uudenlaiset räätälöidyt digitaaliset palvelut, joita voidaan käyttää ajasta ja paikasta riippumatta."

"Johtoasema antaa meille erinomaisen mahdollisuuden lisätä markkinaosuuttamme molemmilla päätoimialoillamme kehityksen kulkiessa kohti uuteen teknologiaan perustuvia palveluja. Verkkojärjestelmissä tähtäämme johtoasemaan ja 35 %:n markkinaosuuteen kolmannen sukupolven verkoissa. Matkapuhelimien osalta vahvistamme markkina-asemaamme kasvamalla edelleen markkinoita nopeammin, ja tavoitteenamme on 40 %:n markkinaosuus."

Jorma Ollila totesi puheessaan, että yhtiöllä on hyvät mahdollisuudet tulla maailman johtavaksi langattoman sähköisen kaupankäynnin yritykseksi. Hän viittasi yhtiössä meneillään olevaan muutosprosessiin, minkä seurauksena Nokia muuntuu tehokkaaksi sähköisen kaupankäynnin yritykseksi, jonka liikevaihdosta suurin osa tulee sähköisestä liiketoiminnasta. Muutosprosessi tuo mukanaan huomattavia kustannussäästöjä kaikissa yhtiön toiminnoissa.

Jorma Ollila käsitteli puheessaan myös Nokian osakkeenomistajakunnassa tapahtuneita muutoksia. "Nokian omistuspohja kuvaa hyvin osakevarallisuuden jakaumaa maailmassa. Meillä on Yhdysvalloissa yli kaksi miljoonaa osakkeenomistajaa, joiden hallussa on yli 50 % koko osakekannasta. Omistajapohja on hyvin vahva myös Saksassa, missä on 250 000 osakkeenomistajaa, sekä Ruotsissa ja Suomessa, joissa kummassakin on noin 100 000 osakkeenomistajaa. Monipuolinen ja laaja omistuspohja, joka koostuu sekä institutionaalisista sijoittajista että yksityishenkilöistä, on voimavara, joka tukee Nokian liiketoimintaa monin eri tavoin."

Lisätietoja:

Nokia yhtymäviestintä