Nokian yhtiökokous päätti 0,28 euron osingosta

Nokia Oyj:n 21.3.2001 pidetty varsinainen yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti vuodelta 2000 maksettavan osingon suuruudeksi 0,28 euroa osakkeelta. Osingonmaksun täsmäytyspäivä on 26.3.2001 ja Suomessa osinko maksetaan 3.4.2001.

Nokian hallituksen jäseniksi valittiin Paul Collins, Georg Ehrnrooth, Bengt Holmström, Jorma Ollila, Robert van Oordt, Marjorie Scardino, Vesa Vainio ja Arne Wessberg.

Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti muuttaa yhtiöjärjestystä siten, että osakkeen nimellisarvoon perustuva osinko-oikeus poistetaan, ja että yhtiö voi pitää yhtiökokouksen Espoossa tai Helsingissä, sekä että viimeinen ilmoittautumispäivä yhtiökokoukseen voi olla aikaisintaan kymmenen päivää ennen kokousta.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen esityksen Nokian uudesta optio-ohjelmasta, jossa tarjotaan avainhenkilöille 145 miljoonaa optio-oikeutta. Optio-oikeudet jaetaan useaan alalajiin optio-ohjelman ehtojen mukaisesti. Kukin optio-oikeus oikeuttaa merkitsemään yhden Nokian nimellisarvoltaan 6 sentin osakkeen. Osakkeiden merkintäaika alkaa optio-oikeuden alalajista riippuen aikaisintaan 1.7.2002 ja päättyy viimeistään 30.6.2008. Osakkeiden merkintähinta määräytyy osakkeen Helsingin Pörssissä vaihdolla painotetun keskikurssin perusteella optio-oikeuden alalajin mukaan määräytyvänä aikana. Optio-ohjelmassa voidaan merkitä yhteensä enintään 145 miljoonaa osaketta.

Lisäksi yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti valtuuttaa hallituksen päättämään osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä, antamalla optio-oikeuksia tai ottamalla vaihtovelkakirjalainaa enintään 54 miljoonalla eurolla. Korotus käyttämällä optio-oikeuksia osakemerkintään voi olla enintään 2,82 miljoonaa euroa. Samoin yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti valtuuttaa Nokia hallituksen päättämään enintään 225 miljoonan oman osakkeen hankkimisesta yhtiön voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla sekä enintään 225 miljoonan osakkeen luovuttamisesta. Valtuutukset ovat voimassa 23.3.2001-21.3.2002.

Lopuksi yhtiökokous hyväksyi hallituksen esityksen yhtiön osakepääoman alentamisesta mitätöimällä 68 950 yhtiön hallussa olevaa omaa osaketta, mikä vastaa noin 0,001 prosenttia yhtiön osakepääomasta. Osakepääomaa alennetaan yhteensä 4 137 eurolla siirtämällä mainittu määrä osakepääomasta ylikurssirahastoon. Osakepääoman alentamisen seurauksena yhtiön oma pääoma ei vähene.

Lisätietoja antaa:
Nokia, yhtymäviestintä