ASPO OYJ:N YHTIÖKOKOUSKUTSU

Aspo Oyj:n osakkeenomistajat kutsutaan varsinaiseen yhtiö-kokoukseen, joka pidetään torstaina, huhtikuun 26. päivänä 2001 klo 14.00 alkaen Aspo Oyj:n pääkonttorissa, osoitteessa Suolakivenkatu 1, 00810 Helsinki.

Kokouksessa käsitellään seuraavat asiat:

1. Yhtiöjärjestyksen 15 §:n mukaan varsinaiselle yhtiökokoukselle kuuluvat asiat

2. Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättä-mään osakepääoman korottamisesta yhdellä tai useammalla uusmerkin-nällä ja/tai vaihtovelkakirjalainan ottamisesta ja/tai optio-oikeuksien antamisesta niin, että uusmerkinnässä sekä vaihtovelka-kirjojen että optio-oikeuksien perusteella osakepääomaa voidaan korottaa yhteensä enintään 2 631 124 eurolla antamalla merkittä-väksi enintään 1 315 562 uutta kirjanpidolliselta vasta-arvoltaan 2 euron osaketta hallituksen määräämään hintaan ja muutoin halli-tuksen määräämin ehdoin.

Valtuutuksen esitetään antavan oikeuden poiketa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta edellyttäen, että etuoikeudesta poikkeami-seen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, kuten yhtiön pääomarakenteen vahvistaminen, yritysostojen rahoittaminen tai yhteistoimintajärjestelyjen toteuttaminen. Hallitus on oikeutettu päättämään merkintään oikeutetuista. Päätöstä ei kuitenkaan saa tehdä yhtiön lähipiiriin kuuluvan hyväksi. Uusmerkintä voidaan suorittaa myös apporttiomaisuutta vastaan tai muutoin tietyin ehdoin.

Valtuutuksen esitetään olevan voimassa yhden vuoden yhtiökokouksen päätöksestä.

3. Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättä-mään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettä-vissä olevilla varoilla seuraavin ehdoin:

a) Omat osakkeet hankitaan yhtiölle käytettäviksi vastikkeena yhtiön hankkiessa liiketoimintaansa kuuluvaa omaisuutta taikka vastikkeena mahdollisissa yrityskaupoissa tai muissa yritys-järjestelyissä taikka pääomarakenteen järjestelyissä taikka edelleen luovutettaviksi hallituksen päättämällä tavalla ja sen päättämässä laajuudessa. Hallitus voi myös saattaa osakkeiden mitätöimisen yhtiökokouksen päätettäväksi.

b) Kirjanpidolliselta vasta-arvoltaan 2 euron osakkeita voidaan hankkia enintään 438 520 kpl, josta määrästä vähennetään jo hankitut 186 234 osaketta.

c) Osakkeet hankitaan Helsingin Pörssin järjestämän julkisen kaupankäynnin välityksellä niiden julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan käypään arvoon, jolloin hankinta ei tapahdu osakkeenomistajien omistusten suhteessa.

Osakkeiden hankinta alentaa yhtiön jakokelpoista vapaata omaa pääomaa.

Valtuutuksen esitetään olevan voimassa yhden vuoden yhtiökokouksen päätöksestä.

4. Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden luovuttamisesta

Hallitus esittää, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 438 520 yhtiölle hankitun oman osakkeen luovuttamiesta seuraavin ehdoin:

a) Hallitus valtuutetaan päättämään siitä, kenelle ja missä jär-jestyksessä omia osakkeita luovutetaan sekä siitä, että luovutta-minen voi tapahtua muussa suhteessa, kuin missä osakkeenomista-jilla on etuoikeus hankkia yhtiön omia osakkeita, jos poikkeami-seen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutus ei sisällä osakkeiden luovutusta yhtiön lähipiirin hyväksi. Osakkeita voidaan luovuttaa yhdessä tai useammassa erässä.

b) Osakkeet voidaan luovuttaa vastikkeena silloin, kun yhtiö hank-kii liiketoimintaansa kuuluvaa omaisuutta, vastikkeena mahdolli-sissa yrityskaupoissa tai muissa yritysjärjestelyissä taikka pää-omarakenteen kehittämisessä. Hallitus päättää luovutuksen tavasta ja ehdoista sekä sen laajuudesta. Yrityskauppoja ja muita järjes-telyjä voidaan pitää yhtiön kannalta painavana taloudellisena syynä poiketa osakkeenomistajien etuoikeudesta hankkia yhtiön osakkeita.

c) Osakkeiden luovutus tulee tehdä vähintään niiden luovutushetken mukaiseen käypään arvoon, joka määräytyy Helsingin Pörssin järjes-tämässä julkisessa kaupankäynnissä. Osakkeita voidaan luovuttaa muuta kuin rahavastiketta vastaan.

Tämän valtuutuksen esitetään olevan voimassa yhden vuoden yhtiökokouksen päätöksestä.

5. Yhtiöjärjestyksen 12 ja 13 §:n muuttaminen

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että yhtiö-järjestyksen 12 ja 13 § muutetaan osakeyhtiölain 1. tammikuuta 2001 voimaantulleen muutoksen johdosta kuulumaan seuraavasti:

12 §
Osakkeenomistajan on voidakseen käyttää puhe- ja äänestysvaltaansa yhtiökokouksessa ilmoittauduttava kokouskutsussa ilmoitetulla tavalla. Viimeinen ilmoittautumispäivä voi olla aikaisintaan kymmenen päivää ennen kokousta.

13 §
Kutsu yhtiökokoukseen toimitetaan sanomalehti-ilmoituksella, joka julkaistaan hallituksen määräämissä sanomalehdissä aikaisintaan kaksi kuukautta ja viimeistään 17 päivää ennen kokousta.

Asiakirjojen nähtävillä pito

Tilinpäätösasiakirjat, hallituksen ehdotukset ja muut osakeyhtiö-lain edellyttämät asiakirjat ovat osakkeenomistajien nähtävinä maanantaista 9.4.2001 alkaen Aspo Oyj:n konsernihallinnossa, osoitteessa Suolakivenkatu 1, 00810 Helsinki. Jäljennökset asiakirjoista lähetetään osakkeenomistajalle pyydettäessä.

Osallistumisoikeus

Oikeus osallistua yhtiökokoukseen on osakkeenomistajalla, joka on merkitty osakkeenomistajaksi Suomen Arvopaperikeskus Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon viimeistään 11.4.2001 tai joka osakeyhtiö-lain 3a luvun 4 §:n 2 momentin mukaan on oikeutettu osallistumaan yhtiökokoukseen.

Ilmoittautuminen

Osakkeenomistajan, joka haluaa osallistua yhtiökokoukseen, tulee ilmoittaa osallistumisestaan viimeistään maanantaina 23.4.2001
klo 16.00 joko kirjallisesti osoitteeseen Aspo Oyj, Suolakivenkatu 1, 00810 Helsinki, tai puhelimitse numeroon (09) 7595 368/Hilkka Jokiniemi tai telefaxilla numeroon (09)785 301 tai sähköpostitse osoitteeseen hilkka.jokiniemi@aspo.fi. Mahdolliset valtakirjat lähetetään postitse edellä mainittuun osoitteeseen. Ilmoituksen ja valtakirjan on oltava perillä ennen ilmoittautumisajan päätty-mistä.

Osingonmaksu

Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että 31.12.2000 päättyneeltä tilikaudelta maksetaan perusosinkoa 0,30 euroa osakkeelta ja
lisäosinkoa 0,25 euroa osakkeelta eli yhteensä 0,55 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkaalle, joka osingonmaksun

täsmäytyspäivänä 2.5.2001 on merkittynä Suomen Arvopaperikeskus Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Hallitus ehdottaa, että osinko maksetaan 9.5.2001.

Helsingissä 6.3.2001

ASPO Oyj