Telenor kjøper COMSAT Mobile Communications fra Lockheed Martin Global Telecommunications

Presseorientering
I forbindelse med kjøpet inviterer Telenor til en orientering for presse og analytikere i Telenor Expo, Universitetsgt. 7 onsdag 28. mars kl 1200 med Stig Eide Sivertsen, administrerende direktør i Telenor Broadband Services AS. Han kommer rett fra avtalesigneringen i USA, og vil i tillegg til å være tilgjengelig for spørsmål oppsummere de siste månedenes avtaler som er inngått innenfor området mobil satellittkommunikasjon.

COMSAT Mobile Communications, med årlige inntekter i overkant av USD 100 millioner, leverer globale mobile kommunikasjonsløsninger for bruk til sjøs, på land og innen luftfart, og tilbyr data-, tale-, faks-, teleks- og videofunksjonalitet via satellittsystemet Inmarsat.

Telenors kjøp av CMC inkluderer også to jordstasjoner: Southbury i Connecticut på USAs østkyst og Santa Paula i California, på USAs vestkyst. Når de to stasjonene i USA kobles til Telenors eksisterende bakkestasjon i Eik, blir Telenor i stand til å tilby fullstendig global dekning for mobile kommunikasjonstjenester via satellitt. Etter handelen vil Telenor være en av Inmarsats største globale operatører.

I september 2000 kjøpte Telenor en del av LMGTs Inmarsat-aksjer, og ble gjennom denne handelen største eier av Inmarsat, med høyeste tillatte aksjeandel på 15 prosent.

Stig Eide Sivertsen, konserndirektør i Telenor ASA og administrerende direktør i Telenor Broadband Services AS, sier i en kommentar: ”Vår strategi har vært å forsterke Telenors posisjon som leverandør av global mobilkommunikasjon via satellitt. Sammen med vår sterke tilstedeværelse i Europa, vil dette kjøpet gjøre oss i stand til å globalisere våre tjenestetilbud. Dermed kan vi gi kunder over hele verden fordelene som er forbundet med Inmarsat-tjenester, via én enkelt tjenestetilbyder. Vi forventer at dette kjøpet skal øke vår driftseffektivitet og ytterligere utvide vårt allerede omfattende tjenestetilbud,” sier Sivertsen.

John V. Sponyoe, administrerende direktør i LMGT, en underavdeling som i sin helhet eies av Lockheed Martin Corporation, sier at kjøpet er positivt i forhold til LMGTs strategiske retning, og i samsvar med arbeidet for å tilpasse porteføljen slik at Lockheed Martins aksjonærer får størst mulig verdi. ”Telenor har vist den investeringsviljen som skal til for å gjøre dem til en markedsleder innen mobilkommunikasjon via satellitt. Vi tror forbrukerne vil dra fordel av dette kjøpet gjennom økt konkurranse på det hurtig voksende markedet for mobile kommunikasjonsløsninger, samt at sluttbrukerne vil få bedre løsninger,” sier Sponyoe.

I påvente av godkjenning av kjøpet fra amerikanske myndigheter, en prosess som er ventet å være ferdig i løpet av noen måneder, vil CMC fortsette å operere som en LMGT-forretningsenhet. Når transaksjonen er fullført, vil CMC bli en del av Telenor Broadband Services’ avdeling for mobil satellittkommunikasjon, og operere gjennom sin heleide amerikanske underavdeling, Telenor Satellite Mobile Services i Delaware.

Telenor Broadband Services AS er et av fire kjerneområder i Telenor, og er den største distributøren av analoge og digitale TV-tjenester til sluttbrukere i Norden. Telenor Broadband Services har 1200 ansatte, og hadde i 2000 en omsetning på ca 3,5 milliarder kroner (425 millioner Euro).

LMGT leverer sikre, pålitelige og avanserte teknologiprodukter og -tjenester som hjelper bedriftskunder med å utnytte sine aktiva innen telekommunikasjon og informasjonsteknologi på en bedre måte. LMGT har en årlig inntekt på i overkant av USD 1 milliard, og har 4000 ansatte verden over. LMGT er særlig godt representert i Nord- og Sør-Amerika, Europa og Asia. LMGT er notert på New York Stock Exchange (ticker: LMT).